MANAGEMENT OF THE INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE ON THE WORLD MARKET

  • О. Kakhovych Prydniprovska state academy of civil engineering and architecture
  • S. Maschenko Prydniprovska state academy of civil engineering and architecture
  • D. Gavrylenko Prydniprovska state academy of civil engineering and architecture
Keywords: international competitiveness, enterprise competitiveness, enterprise competitiveness management, formation of competitiveness strategy, system of enterprise competitiveness management

Abstract

Modern outsourcing companies need international competitiveness management, which is characterized by a high level of complexity and uncertainty. Improving the management of the competitiveness of domestic enterprises leads to the export potential of the country, which, in its turn, makes it possible to ensure its sustainable development. Managing the international competitiveness of an enterprise is a systematic knowledge of the principles, methodology and technology of forming competitive advantages and ensuring their basic activity as subjects of international economic activity. The purpose of the article is a construction of case frame by the competitiveness of modern enterprise on the basis of forming and recreation of necessary and sufficient level of international competitiveness of enterprise on the basis of principles and management mechanisms of international economic enterprise activity. A management of the international competitiveness of enterprise is the system, that combines principles, methods and technology of forming of competitive edges and providing on their basis of viability of enterprise as a participant of international economic activity. The control system of the enterprise competitiveness must to make equilibrium of connections between enterprises, and also it must create an effective internal economic mechanism and systems of enterprise management. The proposed system of enterprise competitiveness management will help enterprises to manage the processes of providing of competitive edges for its successful activity. Further researches are required by the questions of application of effective methods of competitiveness management in the modern market terms.

References

Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності: Навч. посібник за ред. д.е.н., проф. І. І. Дахна. К.: Центр навчальної літератури, 2006. 304 с.

Легкий В. І. Етапи оцінки конкурентоспроможності підприємства та види стратегій її підвищення / В.І.Легкий. // Науково-інформаційний вісник «Економіка». – 2015. – No11. – С. 267–273.

Єлець О.П. Сутність конкуренції та конкурентоспроможності підприємства / Єлець О.П., Богдан Є.В.. // Шляхи та фактори зниження собівартості продукції промислового підприємства. – 2014. – С. 82–91.

Шинкар С. М. Аналіз методів оцінки конкурентоспроможності підприємства / С. М. Шинкар, М. В. Брижата. // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. – 2011. – No1. – С. 256–261.

Кириченко Л. Механізм управління конкурентоспроможністю підприємств / Л. Кириченко. // Вісник КНТЕУ. – 2009. – No1. – С. 62–66.

Масляєва О.О. Економічна сутність категорії «конкурентоспроможність»: дефініція та систематизація. - [Електронний ресурс] / Масляєва О.О. // Ефективна економіка. – 2011. – Режим доступу до ресурсу: http://www.economy.nayka. com.ua/?op=1&z=737.

Хринюк О. С. Управління конкурентоспроможністю підприємства / О. С. Хринюк, Ю. О. Хваль. // Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. – 2013. – No1(21). – С. 70–73.

Самойлик Ю.В. Економічний механізм формування стратегії управління конкурентоспроможністю підприємства // Вісник ЖДТУ.– 2010.– No3 (53).–С. 94–98.

Кислий В.М., Біловодська О.А., Олефіренко О.М., Соляник О.М. Логістика: Теорія та практика: Навч. посіб. – К: Центр учбової літератури, 2010. – 360 с.

Menedzhment zovnishnoekonomichnoi diialnosti [Management of foreign economic activity]: Teaching. manual appearance doctor of sciences, prof. I. I. Dakhna. K .: Center for Educational Literature, 2006. - 304 pp.

Legky V. I. Etapy otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva ta vydy stratehii yii pidvyshchennia [Stages of enterprise competitiveness assessment and types of strategies for its improvement] / V.I. Legky. // Scientific and Information Bulletin "Economics". - 2015 - # 11. - S. 267-273.

Yelets O.P. Sutnist konkurentsii ta konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [The Essence of Competition and Competitiveness of the Enterprise] / E.O.P., Bogdan Yu.V. // Ways and factors of reducing the cost of industrial enterprises. - 2014. - pp. 82-91.

Shinkar SM. Analiz metodiv otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Analysis of methods for assessing the competitiveness of the enterprise] / S. M. Shinkar, M.V Brigada. // Economic strategy and prospects of trade and services development. - 2011. - No1. - P. 256-261.

Kirichenko L. Mekhanizm upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv [The mechanism of enterprise competitiveness management] / L. Kirichenko. // Bulletin of KNTEU. - 2009. - No1. - with. 62-66.

Maslyaeva O.O. Ekonomichna sutnist katehorii «konkurentospromozhnist»: definitsiia ta systematyzatsiia [The economic essence of the "competitiveness" category: definition and systematization.] - [Electronic resource] / Maslyaeva O.O. // Effective economy. - 2011. - Mode of access to the resource: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=737

Hrinyuk O. S. Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Managing the competitiveness of the enterprise ]/ O.S. O. Khval // Bulletin of the Berdyansk University of Management and Business. - 2013. - No. 1 (21). - P. 70-73.

Samoylyk Yu.V. Ekonomichnyi mekhanizm formuvannia stratehii upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Economic mechanism of forming a strategy for managing the competitiveness of the enterprise] // Bulletin of the ZhDTU .- 2010. - No3 (53). - P. 94-98.

Kisliy V.M., Bilovodskaya O.A., Olefirenko O.M., Solyanyk O.M. Lohistyka: Teoriia ta praktyka [Logistics: Theory and Practice]: Teaching. manual - K: Center for Educational Literature, 2010. - 360 p

Article views: 62
PDF Downloads: 57
Published
2019-01-10
How to Cite
KakhovychО., Maschenko, S., & Gavrylenko, D. (2019). MANAGEMENT OF THE INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE ON THE WORLD MARKET. Economic Scope, (141), 76-88. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/8
Section
INTERNATIONAL ECONOMY AND CHANGES OF GEO-ECONOMIC SPACE