БІЗНЕС-ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: СУЧАСНИЙ АНАЛІЗ ТА ОЦІНКА

Ключові слова: бізнес, цифрові трансформації, етика бізнесу, культурні особливості, корпоративна соціальна відповідальність

Анотація

Дослідження присвячене оцінці етичних аспектів бізнесу міжнародних компаній “Starbucks” і “Ueshima Coffee Company”, що є актуальним в умовах націленості світової бізнес-спільноти до досягнення показників сталого розвитку Агенди 2030 та цифрових трансформацій бізнесу, що корелюють з новими етичними викликами, пов’язаними з забезпеченням справедливості, прозорості, конфіденційності, безпеки та підзвітності під час впровадження цифрових технологій. Зокрема, визначено поняття “етика бізнесу”, його основні елементи, взаємозв’язок з іншими категоріями, особливості етики бізнесу в Японії та США. Встановлений причинно-наслідковий зв'язок між культурними особливостями США й Японії та етичними аспектами бізнесу, що визначаються в основному в фокусі на певних цінностях; тобто рівень готовності бізнес-середовища до впровадження етичних стандартів діяльності бізнесу залежить в першу чергу від культурних практик та базових цінностей суспільства. Проведена оцінка ефективності корпоративної соціальної відповідальності компаній “Starbucks” та “Ueshima Coffee Company”. Виявлено досить високий рівень етичної свідомості компаній з незначними порушеннями відповідно до п’яти розглянутих параметрів. Зокрема, про певну неетичність діяльності компанії “Starbucks” свідчить відсутність інформації у відкритому доступі щодо навчання робітників в сфері КСВ, незначний прогрес у зниженні впливу на навколишнє середовище (вторинна переробка кавових стаканчиків, зниження викидів вуглекислого газу); відсутність особи, відповідальної за дотримання КСВ; неповне оприлюднення соціально-екологічних показників. В свою чергу “Ueshima Coffee Company” не надає звітних даних щодо фінансової та соціально-екологічної діяльності компанії у вільний доступ; не має документів, що регламентують політику боротьби з корупцією. Крім того, питання зменшення соціальної нерівності (рівень компанії та рівень суспільства) не включене в порядок денний політик та діяльності “Ueshima Coffee Company”. На останньому етапі дослідження сформовано рекомендації щодо покращення рівня етичності бізнесу компаній “Starbucks” та “Ueshima Coffee Company”, а також надано узагальнену оцінку можливості стандартизації етичних правил бізнесу в міжкультурному середовищі.

Посилання

Zarichna O.V., Zelich V.V. (2022). Business ethics in the conditions of Eurointegration. Bulletin of the Uzhhorod National University. Issue 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2022-44-6 (accessed: 05.12.2023).

Byars S.M., Stanberry K. Business Ethics. Houston: OpenStax, 2018. 367 p. Available at: https://commons.erau.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1006&context=oer-textbook (accessed: 09.12.2023).

Blyzniuk T., Maistrenko O., Andriichenko Zh. (2022). Business ethics and business communications in the context of generation theory. Scientific View: Economics and Management. Volume 1. Issue 77. P. 44-50. DOI: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2022-77-6 (accessed: 02.01.2024).

Orlova K., Biriuchenko S. (2022). Business ethics as an object of scientific research. State University “Zhytomyr Polytechnic”. Volume 1. Issue 99. P. 76-82. Available at: http://eztuir.ztu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/7998/11%20Орлова.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 04.01.2024).

Carroll A.B. (2021). Corporate Social Responsibility: Perspectives on the CSR Construct’s Development and Future. Business & Society. Volume 60. Issue 6. P. 1258–1278. DOI: https://doi.org/10.1177/00076503211001765 (accessed: 16.01.2024).

Manuel T., Herron T.L. (2020). An ethical perspective of business CSR and the COVID-19 pandemic. Society and Business Review. Volume 15. Issue 3. P. 235–253. Available at: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/SBR-06-2020-0086/full/pdf?title=an-ethical-perspective-of-business-csr-and-the-covid-19-pandemic (accessed: 04.01.2024).

Sedova L.N., Malyukina A.A. (2014). Business Ethics. Kharkov: HNEU imeni S. Kuzneca, 492 p. Available at: http://www.repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/7726/1/Этика%20бизнеса.pdf (accessed: 04.01.2023).

Todorova N. (2009). Cross-Culture Management. Donetsk: DonNTU, 330 p. Available at: https://ea.donntu.edu.ua/bitstream/123456789/2021/1/CCM_Todorova.pdf (accessed: 05.01.2023).

Romanosvkyi O., Ponomariov O., Lapuzina O. (2006). Business Ethics. Kharkiv: KhPI, 364 p. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/79659332.pdf (accessed: 26.12.2023).

Cyprus S. What are Common American Business Ethics? Smart Capital Mind. Available at: https://www.smartcapitalmind.com/what-are-common-american-business-ethics.htm (accessed: 05.01.2023).

Saitarli I.A. (2007). Culture of Interpersonal Relations. Kyiv: Akademvydav, 240 p. Available at: https://pidru4niki.com/13560615/kulturologiya/biznes-kultura_yaponiyi#google_vignette (accessed: 05.01.2023).

CSR Self-Assessment Handbook for Companies. Enhancing Transparency and Credibility of CSR Practices through Establishment of CSR Performance Assessment and Monitoring Systems in New EU Member States. Available at: https://www.spcc.pl/images/file/forums_workhops/csr_self_assesment_undp.pdf (accessed: 05.01.2023).

Executive Team. Starbucks. Available at: https://stories.starbucks.com/leadership/michelle-burns/ (accessed: 29.12.2023).

Culture and Values: Starbucks Coffee Company. Starbucks Coffee Company. Available at: https://www.starbucks.com/careers/working-at-starbucks/culture-and-values/ (accessed: 29.12.2023).

ESG Resources. Starbucks Coffee Company. Available at: https://www.starbucks.com/responsibility/reporting-hub/ (accessed: 29.12.2023).

Sustainable Foundations. UCC Ueshima Coffee Co., Ltd. Available at: https://www.ucc.co.jp/eng/company/sustainability/foundation/ (accessed: 30.12.2023).

Management Team (as of June 2023). UCC Ueshima Coffee Co., Ltd. Available at: https://www.ucc.co.jp/eng/company/profile/ (accessed: 30.12.2023).

Environmental & Social impact report 2022. Starbucks. 77 p. Available at: https://content-prod-live.cert.starbucks.com/binary/v2/asset/137-84763.pdf (accessed: 30.12.2023).

Starbucks Cost of Goods Sold 2010-2023. Macrotrends. Available at: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/SBUX/starbucks/cost-goods-sold (accessed: 30.12.2023).

Our sustainability commitments. Ueshima Coffee Company. Available at: https://www.ueshimacoffeecompany.com/pages/sustainability#our-packaging (accessed: 30.12.2023).

UK secures top health and safety certification. UCC Coffee. Available at: https://www.ucc-coffee.co.uk/ucc-uk-secures-top-health-and-safety-certification/ (accessed: 31.12.2023).

UCC Coffee UK Ltd gender pay gap reporting. UCC Coffee UK & Ireland. Available at: https://www.ucc-coffee.co.uk/wp-content/uploads/2023/04/UCC22369_Gender_Pay_Gap_Report_2022_DJB_V5_compressed.pdf?_gl=1*ssgm3c*_up*MQ..*_ga*MTU2MDQ1Mjk1My4xNzAzOTU5ODc0*_ga_J617SD4MLE*MTcwMzk1OTg3Mi4xLjAuMTcwMzk1OTg3Mi4wLjAuMA (accessed: 31.12.2023).

2022 Corruption Perceptions Index – Explore Japan’s results. Transparency.org. Available at: https://www.transparency.org/en/cpi/2022/index/jpn (accessed: 31.12.2023).

Переглядів статті: 408
Завантажень PDF: 203
Опубліковано
2024-03-29
Як цитувати
Петрова, А., Карінцева, О., Тарасенко, С., & Дурановскі, В. (2024). БІЗНЕС-ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: СУЧАСНИЙ АНАЛІЗ ТА ОЦІНКА. Економічний простір, (190), 154-161. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-29
Розділ
Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають