ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ІННОВАЦІЙ, БРЕНДІВ КОМПАНІЙ ТА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
Анотація
Розвиток територій пов'язаний з інноваційною діяльністю компаній. Нові стратегії, технології та ідеї мають вирішальне значення для успіху на ринку. Відповідно, інновації стають частиною нематеріальних активів (патентів, ноу-хау) і тією чи іншою мірою формують бренди компаній. Наявність нематеріальних активів, зокрема брендів компаній, виступає додатковим фактором посилення впливу інновацій на територіальний розвиток, а отже, підвищення ефективності останнього. Метою дослідження є розроблення теоретичних основ взаємозв’язку інновацій, брендів компаній та територіального розвитку. У процесі дослідження були використані методи аналізу, синтезу та системний підхід. Обгрунтовано, що: 1) у довгостроковій перспективі технологічні зміни визначають економічний розвиток країни/території; 2) промислове виробництво залишається найважливішим фактором змін, оскільки цей сектор є основним джерелом працевлаштування, інновацій та підвищення продуктивності праці; 3) розвиненіша економіка території продукує більше інновацій, і навпаки; 4) приватні компанії є найбільшими виробниками інновацій у світі; 5) існує залежність між рівнем розвитку території та кількістю зареєстрованих на ній брендів (вищий рівень розвитку означає більшу кількість брендів). Досліджено, що основними показниками взаємозв’язку «інновації-бренди компаній-розвиток території» є: 1) інноваційні показники компаній: кількість інновацій, кількість впроваджених інновацій, кількість патентів; 2) фінансово-економічні показники компанії: витрати на просування компанії, вартість бренду, виручка, податки; 3) показники розвитку території: бюджет території, ВВП території, кількість суб'єктів господарювання, розташованих на території; кількість зареєстрованих на території суб'єктів господарювання. Таким чином, більш інноваційні компанії мають вищу вартість бренду, що реалізується у більш високому попиті на продукцію, збільшенні доходів, а отже, і суми податків, які надходять до бюджетів території. Збільшення бюджету території визначає економічну спроможність регіону, розширення його можливостей економічного та соціального розвитку.
Посилання
Andrews D., Criscuolo С., Gal Р. (2015) Frontier Firms, Technology Diffusion and Public Policy: Micro Evidence from OECD Countries.
Asheim B. (2019) Smart specialisation, innovation policy and regional innovation systems: what about new path development in less innovative regions? Innovation: The European Journal of Social Science Research, no. 32(1), pp. 8–25. DOI: https://doi.org/10.1080/13511610.2018.1491001
Atun R., Harvey I., Wild J. (2007) Innovation, patents and economic growth. International Journal of Innovation Management, no. 11, pp. 279–297. Available at: https://www.worldscientific.com/worldscinet/ijim
Bach T. M., Dalazen L. L., da Silva W. V., Ferraresi A. A. & da Veiga C. P. (2019) Relationship Between Innovation and Performance in Private Companies: Systematic Literature Review. DOI: https://doi.org/10.1177/2158244019855847
Bernardi А., Chiara Luisa Cantù & Elena Cedrola (2022) Key success factors to be sustainable and innovative in the textile and fashion industry: Evidence from two Italian luxury brands. Journal of Global Fashion Marketing. DOI: https://doi.org/10.1080/20932685.2021.2011766
Brexendorf T. O., Bayus B. & Keller K. L. (2015) Understanding the interplay between brand and innovation management: findings and future research directions. J. of the Acad. Mark. Sci., no. 43, pp. 548–557. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-015-0445-6
Chaminade С., Bellandi M., Plechero M., Santini E. (2019) Understanding processes of path renewal and creation in thick specialized regional innovation systems. Evidence from two textile districts in Italy and Sweden. European Planning Studies, no. 27(10), pp. 1978–1994. DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1610727
Chesbrough H. (2006) Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape (Hardcover). Boston: Harvard Business School Press.
Concilio G., Li C., Rausell P., Tosoni I. (2019) Cities as Enablers of Innovation. Concilio, G., Tosoni, I. (eds) Innovation Capacity and the City. SpringerBriefs in Applied Sciences and Technology. Springer, Cham DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-00123-0_3
Corò G., Plechero M., Rullani F., Volpe M. (2021) Industry 4.0 technological trajectories and traditional manufacturing regions: the role of knowledge workers. Regional Studies, no. 55(10-11), pp. 1681–1695.
Domínguez García M., Horlings L., Swagemakers P. et al. (2013) Place branding and endogenous rural development. Departure points for developing an inner brand of the River Minho estuary. Place Brand Public Dipl., no. 9, pp. 124–140. DOI: https://doi.org/10.1057/pb.2013.10
Epifanova I. (2020) Financing of innovation activity: experience of Ukraine and foreign countries. Modern Economics, no. 20, pp. 112–118.
Florida R., Hathaway I. (November 27, 2018) How the geography of start-ups and innovation is changing. Harvard Business Review. Available at: https://hbr.org/2018/11/how-the-geography-of startups-and-innovation-is-changing
Global innovation index 2020 Who Will Finance Innovation? (2020). Ed. Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, and Sacha Wunsch-Vincent. Cornell University, INSEAD and the World Intellectual Property Organization. 448 p. Available at: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2020.pdf
Goi C. (2017) The impact of technological innovation on building a sustainable city. International Journal of Quality Innovation, no. 3(6). DOI: https://doi.org/10.1186/s40887-017-0014-9
Grillitsch M., Hansen T., Coenen L., Miöner J., Moodysson J. (2019) Innovation policy for system-wide transformation: The case of strategic innovation programmes (SIPs) in Sweden. Research Policy, no. 48, pp. 1048–1061. DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.10.004
Hanaysha J., Hilman H., Abdul-Ghani N. (2014) Direct and Indirect Effects of Product Innovation and Product Quality on Brand Image: Empirical Evidence from Automotive Industry. International Journal of Scientific and Research Publications, no. 4/11. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.651.7100&rep=rep1&type=pdf
Henning Kroll (2019) Eye to eye with the innovation paradox: why smart specialization is no simple solution to policy design. European Planning Studies, no. 27(5), pp. 932–951.
Héraud Jean-Alai. (2021) A New Approach of Innovation: from the Knowledge Economy to the Theory of Creativity Applied to Territorial Development. Journal of the Knowledge Economy. Springer; Portland International Center for Management of Engineering and Technology (PICMET). Vol. 12(1), pp. 201–217.
Huawei, Apple and Tesla have included at the Top 10 innovative companies in 2021. Available at: http://surl.li/bxrcn
Industrial property in numbers. Performance indicators in the field of industrial property for 2019. (2020). Kyiv. Available at: https://ukrpatent.org/atachs/promvlasnist-2019.pdf
Pisarenko T., Kvasha T., Rozhkova L., Kovalenko O. (2020) Innovative activity in Ukraine in 2019: scientific and analytical report. Kyiv: UkrINTEI, 46.
Jin S., Kim D. (2021) The Effects of Patents on the Relationship between R&D Activities and Business Management Performance: Focus on South Korean Venture Companies. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, no. 7, p. 210. DOI: https://doi.org/ 10.3390/joitmc7040210
Lomachinskaya I., Adjaj L. (2016) Innovative activity of TNCs and its role in economic development. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, no. 7, pp. 74–78. http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/7_2_2016ua/21.pdf
Lucas R. E. (2013) Lectures of economic growth. P. 288.
Machnachova N. (2019) Innovative development of the territory on the smart criteria’s basis. Public administration in Ukraine, no. 11, pp. 148–152. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-5240- 2019-11-26
Mechthild I. M. Donner (2016) Understanding place brands as collective and territorial development processes. Montpellier SupAgro, France, and Wageningen University, Wageningen, The Netherlands, 196. Available at: https://edepot.wur.nl/379598
Medium-Term Programme Framework 2022-2025. (2021) UNIDO, 11 p. Available at: https://www.unido.org/sites/default/files/files/2021-08/UNIDO%20Medium-term%20Programme%20Framework%202022-2025%20-%20brochure.pdf
Moliner-Velázquez B., Fuentes-Blasco M. & Gil-Saura I. (2019) Effects of value and innovation on brand equity in retailing. J Brand Manag, no. 26, pp. 658–674. DOI: https://doi.org/10.1057/s41262-019-00159-5
Moretti E. (2012) The New Geography of Jobs. Houghton Mifflin Harcourt Publishing. New York.
Nguyen Bang Xiaoyu, Yu T. C., Gupta M. (2016) Critical brand innovation factors (CBIF): Understanding innovation and market performance in the Chinese high-tech service industry. Journal of Business Research, no. 69(7), pp. 2471–2479. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.02.016
OECD Experience on Broadening Innovation and Innovation Diffusion (April 11-12, 2018) Scoping Paper for Peer Learning Workshop, Lille. Paris: OECD.
Olvinska Y., Samotoenkova O., Vitkovska K. (2021) Current state and tendencies of innovation activity development in Ukraine. Ekonomika ta derzhava, no. 4, pp. 64–71.
Raghupathi V., Raghupathi W. (2017) Innovation at country-level: association between economic development and patents. J. Innov Entrep, no. 6, p. 4. DOI: https://doi.org/10.1186/s13731-017-0065-0
Paswan A., Guzmán F. and Pei Z. (2021) Innovation-branding: should all firms be equally ambidextrous? Journal of Product & Brand Management, no. 30(5), pp. 754–767. DOI: https://doi.org/10.1108/JPBM-07-2019-2476
Perminova S. O. (2020) Patent strategy of an innovator company in the context of prolonging the innovation monopoly on the market. Economics and business management, no. 40, pp. 278-283. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/51.pdf
Ruchir S. (2018) The rise and fall of countries. Who will win and lose on the world stage. Kyiv: Nash Format, 408 p.
Schindler S., Kanai J. Miguel (2021) Getting the territory right: infrastructure-led development and the re-emergence of spatial planning strategies. Regional Studies, no. 55(1), pp. 40–51. DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2019.1661984
Science, Technology and Innovation. State Statistical Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/publnauka_u.htm
Schumpeter J. (1934) The Theory of Economic Development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Skeie Ø. B., Johansson А., Menon С., Sorbe S. (2017) OECD Economics Department Working Papers No. 1360. Innovation, patent location and tax planning by multinationals. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b08459e5-en.pdf?expires=1641225947&id=id&accname=guest&checksum=F1649FB1E240ABEE4F154F57D832439D
Stehnei M. (2015) Investment and innovation for sustainable development of the dominant units. Development of productive forces and regional economy, no. 1, pp. 45–50. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/1_ukr/09.pdf
Structural transformation, the fourth industrial revolution and inequality: challenges for science, technology and innovation policy. (2019). Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ciid43_ru.pdf
Technology and Innovation Report 2021. Catching technological waves Innovation with equity (2021) United Nations, Geneva. Available at: https://arefiles.ucdavis.edu/uploads/pub/2021/10/19/2021_lybbert_and_xu_rde_ieci_and_growth.pdf
Tomakh V. Veretennykova H. (2020) The innovative activity of enterprises and national economy growth: Ukraine, Poland. Economics of Development, no. 19(2), pp. 22–32.
Top-100 most expensive brands of Ukraine. Available at: https://glavcom.ua/economics/finances/top-100-naydorozhchih-brendiv-ukrajini-pidsumki-2020-roku-743881.html
Travis J. Lybbert, Mingzhi Xu. (2021) Innovation-adjusted economic complexity and growth: Do patent flows reveal enhanced economic capabilities? Rev. Dev Econ., vol. 26, is. 1, pp. 1–42.
Yao Q., Huang L., Li M. (2019) The effects of tech and non-tech innovation on brand equity in China: The role of institutional environments. PLoS ONE, no. 14(5). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0215634
Zaitseva L. (2020) Innovative activity of companies: assessment of development trends. Economy and derszava, no. 12, pp. 27–33. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/12_2020/7.pdf
Zameer H., Wang Y. and Yasmeen H. (2019) Transformation of firm innovation activities into brand effect. Marketing Intelligence & Planning, no. 37(2), pp. 226–240. DOI: https://doi.org/10.1108/MIP-05-2018-0176