REGULATORY ELEMENTS OF MODERNIZATION OF INTERDISCIPLINARY RELATIONS IN THE SYSTEM OF HIGHER EDUCATION IN PROVIDING ECONOMIC EDUCATION IN INDUSTRY-SPECIFIC UNIVERSITIES

Keywords: education, higher education institution, field of knowledge, interdisciplinary relations, economic sciences, humanities, technical sciences, philosophical circle, Venn diagram, Euler’s circle, balanced model of interdisciplinarity

Abstract

In Ukraine, as part of the implementation of the higher education system, the training of students in higher education institutions is carried out on the basis of the List of Fields of Knowledge and Specialties in which university students are trained. This document is a framework regulatory document and over time has been amended and supplemented in response to the current challenges of the modern higher education system. Currently, the Ministry of Education and Science of Ukraine has prepared for public discussion a draft resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the List of Fields of Knowledge and Specialties for Training of Higher Education Students”. The structure and number of the fields of knowledge and specialties is close to the list of fields of the International Standard Classification of Education; and the document is another step towards the transition to common statistical standards and classification systems to harmonize and ensure the comparability of government statistics with such international standards and recommendations as the UN international standard classification systems. The article analyzes the regulatory elements of the modernization of interdisciplinary relations in the system of higher education using the example of economic education in industry-specific higher education institutions by means of a comparative analysis. The article is based on the interdisciplinary links of economic subjects with the philosophy and humanities and special technical subjects taught in industry-specific universities. In the context of this direction, the author’s view on the interdisciplinary relations of disciplines in educational and professional programs as a certain meaningful scientific environment, in the context of “smaller” and “wider” philosophical circles in terms of the actual state and with the aim of assessing further progressive development based on the potential state, is represented. The author's view of interdisciplinary relations through the philosophical circles of the scientific environment became the basis for the introduction of the idea of for mathematical calculations of quantitative and qualitative assessments of the level of interdisciplinarity using such mathematical apparatus as a Venn diagram, and using a Euler’s circle for the visual representation of certain interdisciplinary relations. Based on the results of the calculations and a developed actual model of interdisciplinary relations in the educational and professional program, it is proposed to further compare the model with the reference standard of the balanced model of the interdisciplinarity system in the process of meaningful construction of the educational program in the specialty as a scientific environment.

References

International Standard Classification of Education: Fields of education and training 2013 (ISCED-F 2013) – Detailed field descriptions. UNESCO-UIS 2015. Міжнародна стандартна класифікація освіти. DOI: http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-179-5-en (дата звернення 21.01.2024).

Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text (дата звернення 21.01.2024).

Проєкт нового Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти: проєкт, опубліковано 08.08.2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/proyekt-novogo-pereliku-galuzej-znan-i-specialnostej-za-yakimi-zdijsnyuyetsya-pidgotovka-zdobuvachiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (дата звернення 21.01.2024).

Стратегія розвитку вищої освіти на 2021-2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення 21.01.2024).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: постанова Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення 21.01.2024).

Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#n442 (дата звернення 21.01.2024).

Класифікація галузей економіки та видів робіт за професійним ризиком виробництва: Додаток, постанова Кабінету Міністрів України від 27 червня 2003 р. № 985. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/1314873 (дата звернення 21.01.2024).

Професії економіки і бізнесу: перспективи вибору: poprofessii. URL: https://poprofessii.in.ua/uk/ (дата звернення 21.01.2024).

Євсєєва О.О. Міждисциплінарний зв’язок в економічній науці економіки та обліково-контрольних дисциплін в контексті «малого» та «широкого» філософського кола. Людина, суспільство, комунікативні технології: матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конф. 26-27 жовтня 2023р. Відп.за випуск В.О.Даніл’ян – Харків : Мачулін, 2023. С. 147–149. URL: https://kart.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/18_12_2023-hi-zbirka.pdf (дата звернення 21.01.2024).

Євсєєва О.О., Євсєєв А.С. Монізм, дуалізм і плюралізм контролінгу в умовах сучасної економіки: філософський роздум щодо первинності походження. Актуальні проблеми використання потенціалу економіки країни: світовий досвід та вітчизняні реалії: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Дніпро, 25 травня 2019 р., Україна). Дніпро : ПДАБА, 2019. С. 122–125.

International Standard Classification of Education: Fields of education and training 2013 (ISCED-F 2013) – Detailed field descriptions. UNESCO-UIS (2015). DOI: http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-179-5-en (accessed January 21, 2024).

Perelik haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [List of fields of knowledge and specialties in which higher education students are trained]: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dd. April 29, 2015 No. 266. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text (accessed January 21, 2024).

Proiekt novoho Pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity [Draft of the new List of fields of knowledge and specialties in which higher and professional pre-higher education is provided]: draft, published on 08.08.2023. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/proyekt-novogo-pereliku-galuzej-znan-i-specialnostej-za-yakimi-zdijsnyuyetsya-pidgotovka-zdobuvachiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (accessed January 21, 2024).

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity na 2021-2031 roky [Higher education development strategy for 2021-2031]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (accessed January 21, 2024).

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky [Higher education development strategy for 2022-2033]: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dd. February 23, 2022 No. 286-р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (accessed January 21, 2024).

Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Law of Ukraine dd. July 1, 2014 No. 1556-VII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#n442 (accessed January 21, 2024).

Klasyfikatsiia haluzei ekonomiky ta vydiv robit za profesiinym ryzykom vyrobnytstva [Classification of economic sectors and types of work by occupational risk]: Appendix, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dd. June 27, 2003. No. 985. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/1314873 (accessed January 21, 2024).

Profesii ekonomiky i biznesu: perspektyvy vyboru [Economic and business professions: prospects for choice]. Available at: https://poprofessii.in.ua/uk/ (accessed January 21, 2024).

Ievsieieva O. O. (October 26-27, 2023) Mizhdystsyplinarnyi zviazok v ekonomichnii nautsi ekonomiky ta oblikovo-kontrolnykh dystsyplin v konteksti «maloho» ta «shyrokoho» filosofskoho kola [Interdisciplinary connection in the economic science of economics and accounting and control disciplines in the context of “smaller” and “wider” philosophical circle]. Proceeding of the XI International scientific and practical conference Liudyna, suspilstvo, komunikatyvni tekhnolohii / ed. V.O. Danilian. Kharkiv: Machulin, pp. 147–149. Available at: https://kart.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/18_12_2023-hi-zbirka.pdf (accessed January 21, 2024).

Ievsieieva O. O., Ievsieiev A. S. (May 25, 2019) Monizm, dualizm i pliuralizm kontrolinhu v umovakh suchasnoi ekonomiky: filosofskyi rozdum shchodo pervynnosti pokhodzhennia [Monism, dualism and pluralism of controlling in the modern economy: a philosophical reflection on the primacy of origin]. Aktualni problemy vykorystannia potentsialu ekonomiky krainy: svitovyi dosvid ta vitchyzniani realii: Proceeding of the ІІІ International scientific and practical conference. Dnipro: PDABA, pp. 122–125.

Article views: 63
PDF Downloads: 44
Published
2024-02-29
How to Cite
Ievsieieva, O. (2024). REGULATORY ELEMENTS OF MODERNIZATION OF INTERDISCIPLINARY RELATIONS IN THE SYSTEM OF HIGHER EDUCATION IN PROVIDING ECONOMIC EDUCATION IN INDUSTRY-SPECIFIC UNIVERSITIES. Economic Scope, (189), 45-51. https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-8
Section
Статті