MODERN TRANSFORMATIONS OF INDUSTRIAL MARKETING MODELS IN UKRAINE

Keywords: scaling, marketing department, marketing technologies, product and service sales

Abstract

In the conditions of active development of digital technologies and increased competition for consumers' spending, domestic industrial marketing has essentially shifted its focus towards qualitatively new tools and technologies to achieve marketing goals in the industrial sector. Under these conditions, it goes through a series of specific transformations, gradually evolving into a quite flexible system that uses adjusted strategies, reactive methods, and variable approaches to promote and sell products and services in the industrial market. Therefore, the article aims to study the nature and content of modern transformations in industrial marketing models in Ukraine. The research results highlight the fact that the contemporary transformations in industrial marketing models in Ukraine are characterized by the nature of change that emphasizes adjusted strategies, reactive methods, and adaptable approaches to meet the evolving demands of consumers, competitive pressures, and technological possibilities. These transformations exhibit the following features: gradual hybridization of marketing methods and technologies by combining their traditional forms with innovative ones; an increase in the scalability of the internal marketing department; enhancing the strategic flexibility of marketing by developing the capability for automatic change generation, adapting marketing strategies swiftly to new market conditions and opportunities.

References

Vorobets V. (2014) Marketynhovi tekhnolohiyi promyslovykh pidpryyemstv, yikh osoblyvosti [Marketing technologies of industrial enterprises, their features], Halytsʹkyy ekonomichnyy visnyk, no. 4 (47), pp. 170–178.

Ivashova N. V., Goncharenko T. P. (2011) Suchasnyy pidkhid do formuvannya systemy komunikatsiy promyslovoho pidpryyemstva [A modern approach to the formation of the communications system of an industrial enterprise]. Visnyk Ukrayinsʹkoyi akademiyi bankivsʹkoyi spravy, no. 1, pp. 123–124.

Company T. I. (2010). Marketynh promyslovykh pidpryyemstv yak obʺyekt informatsiynoho upravlinnya [Marketing of industrial enterprises as an object of information management]. Visnyk Berdyansʹkoho universytetu menedzhmentu i biznesu, no. 3(11), p. 54.

Myronenko I. I. (2012). Osoblyvosti spozhyvchoyi povedinky ta pryntsypy vplyvu na promyslovoho spozhyvacha [Peculiarities of consumer behavior and principles of influence on the industrial consumer]. BiznesInform, no. 8, p. 229.

Primak T. O. (2012) Stratehiyi pozytsionuvannya u teoriyi marketynhu [Positioning strategies in marketing theory]. Marketynh i menedzhment innovatsiy, no. 1, p. 13.

Ratynskyi V. V. (2013) Osoblyvosti marketynhovykh doslidzhenʹ na rynku tovariv promyslovoho pryznachennya [Peculiarities of marketing research on the market of industrial goods]. Vseukrainskiy nauchno-proizvodstvennyy zhurnal «Innovatsionnaya ekonomika», no. 6(44), p. 230.

Воробець В. Маркетингові технології промислових підприємств, їх особливості, Галицький економічний вісник. 2014. №. 4. Том 47. С. 170–178.

Івашова Н.В, Гончаренко Т.П. Сучасний підхід до формування системи комунікацій промислового підприємства. Вісник Української академії банківської справи. 2011. № 1. С.123–124.

Компанієць Т.І. Маркетинг промислових підприємств як об’єкт інформаційного управління. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2010. № 3(11). С. 54.

Мироненко І.І. Особливості споживчої поведінки та принципи впливу на промислового споживача. БізнесIнформ. 2012. № 8. С. 229.

Примак Т.О. Стратегії позиціонування у теорії маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. Вип. № 1. С. 13.

Ратинський В.В. Особливості маркетингових досліджень на ринку товарів промислового призначення. Всеукраїнський науково-виробничий журнал «Інноваційна економіка». 2013. № 6(44). С. 230.

Article views: 40
PDF Downloads: 37
Published
2023-12-29
How to Cite
Zhukov, S., Kulinich, T., & Nahorna, O. (2023). MODERN TRANSFORMATIONS OF INDUSTRIAL MARKETING MODELS IN UKRAINE. Economic Scope, (188), 95-100. https://doi.org/10.32782/2224-6282/188-16
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT