FEATURES OF MARKETING PRICING DURING FOREIGN ECONOMIC ACTIVITIES IN THE CONDITIONS OF THE MILITARY STATE

Keywords: marketing pricing, psychological pricing techniques, consumer behavior

Abstract

The psychological aspects of consumer behavior were studied, taking into account the influence of the principles of marketing pricing. Various types of consumer behavior on the market and factors affecting it during the purchase of goods are considered. It is noted that the importance of price as a factor in making a purchase decision among consumers is quite high. In the perception of a significant share of consumers, price is an indicator of the quality of a product or service. The higher the buyer's income level, the more often he believes that price is directly related to quality. The considered features of the attitude of consumers to changes in the price level indicate that, depending on the nature of needs, the goals of purchasing products, the motivation of behavior, the level of supply and the influence of other factors, their behavior on the market may manifest itself in different ways. However, there is a certain sequence in these actions, which requires a study of the nature of its manifestation of actions in the process of making a decision by the consumer regarding the purchase of the product and its further implementation. Coordination of the general offer of the enterprise with the requirements of buyers for the quality of goods and their prices is the basis of its success in the sale of products. Taking this into account, the algorithm for forming a consumer's purchase decision when the company's price level changes has been improved. When adjusting the price level, special attention should be given to determining the degree of consumer satisfaction with the company's products, to studying the dynamics and forecasting the level of market prices for similar types of products, to studying competition trends in the market, to analyzing the dynamics of product sales volumes and profits. At the same time, it should focus on ensuring competitive advantages in the market with the help of a new price. The main psychological methods of marketing pricing are described. It is noted that in order to achieve higher efficiency, enterprises need to combine pricing methods, applying a complex situational approach.

References

Білошкурська Н. В. Фактори і критерії маркетингового ціноутворення : Збірник матеріалів VI Міжнародної науково- практичної конференції у заочній формі «Пріоритети розвитку національної економіки в умовах євроінтеграції України». 26 лютого 2015 року. Умань, 2015. С. 13–14.

Корінєв В.Л., Кірик В.В. Вплив цінових змін на поведінку споживачів при стратегічному ціноутворенні на генеричні товари. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2010. № 1. С. 11–20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2010_1_3 (дата звер¬нення: 24.03.2023).

Беспалюк Х.М., Горбаль Н.І., Денисюк О.В. Психологічні чинники при формуванні тактики ціноутворення. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2018. № 1. С. 140–151. URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/147 (дата звернення: 24.03.2023).

Городняк І.В., Терендій А. Б. Споживча поведінка домогосподарств на продовольчому ринку України. Економічний простір. 2020. № 159. С. 39–43. URL: https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-7 (дата звернення: 25.03.2023).

Семенда Д.К., Семенда О.В. Дослідження поведінки споживачів в сучасних ринкових умовах. Молодий вчений. 2018. № 1 (53). С. 535–540.

Артус М. М. Механізм ціноутворення та його функції в умовах ринку. Фінанси України. 2004. № 10. С. 103–147.

Вороніна А.В. Механізм маркетингового ціноутворення (на матеріалах металургійної галузі України) : дис. канд. екон. наук : 08.06.01. Київ, 2003. 224 с.

Корінєв В.Л., Пивоваров М.І., Погрібняк М.А., Брильов С.І. Маркетингове ціноутворення в умовах підприємницької діяльності малих підприємств. Стан, розвиток та державне регулювання діяльності малих підприємств в Україні : моно¬графія. Запоріжжя : КПУ, 2009. С. 145–194.

Безкоровайна С.В. Управління ціновою політикою підприємства та оптимізація цінових рішень в умовах ринкової кон-куренції. Вісник Рівненського державного технічного університету. 2003. № 2 (21). С. 3–8.

Корінєв В.Л. Вітчизняне ціноутворення в умовах економічної кризи. Вісник тернопільського національного економіч¬ного університету : Науковий журнал. 2007. № 5. С. 132–136.

Притиченко Т.І., Лях І.С. Психологічні прийоми маркетингового ціноутворення та їх вплив на поведінку споживача. БізнесІнформ. 2018. № 5 (484). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologichni-priyomi-marketingovogo-tsinoutvorennya-ta-yih-vpliv-na-povedinku-spozhivacha (дата звернення: 28.03.2023).

Biloshkurska N.V. (2015) Faktory' i kry'teriyi markety'ngovogo cinoutvorennya [Factors and criteria of marketing pricing]. Proceedings of the Priory'tety' rozvy'tku nacional'noyi ekonomiky' v umovax yevrointegraciyi Ukrayiny' (Ukraine, Uman, February 26, 2015), Uman, pp. 13–14.

Korinev V.L., Kirik V.V. (2010) Vply'v cinovy'x zmin na povedinku spozhy'vachiv pry' strategichnomu cinoutvorenni na genery'chni tovary' [The influence of price changes on consumer behavior during strategic pricing of generic goods]. Markety'ng i menedzhment innovacij [Marketing and innovation management] (electronic journal), no. 1, pp. 140–151. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/147 (accessed 24 March 2023).

Bespalyuk H.M., Horbal N.I., Denisyuk O.V. (2018) Psy'xologichni chy'nny'ky' pry' formuvanni takty'ky' cinoutvorennya [Psychological factors in the formation of pricing tactics]. Markety'ng i menedzhment innovacij [Marketing and Management of Innovations] (electronic journal), no. 1, pp. 140–151. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/147 (accessed 24 March 2023).

Gorodnyak I.V., Terendii A.B. (2020) Spozhy'vcha povedinka domogospodarstv na prodovol'chomu ry'nku Ukrayiny' [Consumer behavior of households on the food market of Ukraine]. Ekonomichny'j prostir [Economic space] (electronic journal), no. 159, pp. 39–43. Available at: https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-7 (accessed 25 March 2023).

Semenda D.K., Semenda O.V. (2018) Doslidzhennya povedinky' spozhy'vachiv v suchasny'x ry'nkovy'x umovax [Study of con-sumer behavior in modern market conditions]. Molody'j vcheny'j [A young scientist], no. 1 (53), pp. 535–540.

Artus M.M. (2004) Mexanizm cinoutvorennya ta jogo funkciyi v umovax ry'nku [Pricing mechanism and its functions in market conditions]. Finansy' Ukrayiny' [Finances of Ukraine], no. 10, pp. 103–147.

Voronina A.V. (2003) Mexanizm markety'ngovogo cinoutvorennya (na materialax metalurgijnoyi galuzi Ukrayiny') [Mechanism of marketing pricing (based on the materials of the metallurgical industry of Ukraine], (PhD Thesis), Kyiv, 224 p.

Korinev V.L. Pivovarov M.I., Pogribnyak M.A., Brylov S.I. (2009) Markety'ngove cinoutvorennya v umovax pidpryyemnycz¬koyi diyalnosti malyx pidpryyemstv. Stan, rozvytok ta derzhavne regulyuvannya diyal'nosti maly'x pidpry'yemstv v Ukrayini: mono-grafiya [Marketing pricing in the conditions of entrepreneurial activity of small enterprises. State, development and state regulation of small enterprises in Ukraine: Monograph]. Zaporizhzhia: KPU, pp. 145–194.

Bezkorovaina S.V. (2003) Upravlinnya cinovoyu polity'koyu pidpry'yemstva ta opty'mizaciya cinovy'x rishen' v umovax ry'nkovoyi konkurenciyi [Management of the company's pricing policy and optimization of pricing decisions in conditions of market competition]. Visny'k Rivnens'kogo derzhavnogo texnichnogo universy'tetu [Bulletin of the Rivne State Technical University], no. 2 (21), pp. 3–8.

Korinev V.L. (2007) Vitchy'znyane cinoutvorennya v umovax ekonomichnoyi kry'zy' [Domestic pricing in conditions of eco¬nomic crisis]. Visny'k ternopil's'kogo nacional'nogo ekonomichnogo universy'tetu: Naukovy'j zhurnal [Bulletin of the Ternopil National University of Economics: Scientific journal], no. 5, pp. 132–136.

Prytychenko T.I., Lyakh I.S. (2018) Psy'xologichni pry'jomy' markety'ngovogo cinoutvorennya ta yix vply'v na povedinku spozhy'vacha [Psychological methods of marketing pricing and their impact on consumer behavior]. BiznesInform [BusinessInform] (electronic journal), no. 5 (484). Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/147 (accessed 28 March 2023).

Article views: 191
PDF Downloads: 129
Published
2023-04-28
How to Cite
Diadyk, T., Danylenko, V., & Reshetnikova, O. (2023). FEATURES OF MARKETING PRICING DURING FOREIGN ECONOMIC ACTIVITIES IN THE CONDITIONS OF THE MILITARY STATE. Economic Scope, (184), 74-78. https://doi.org/10.32782/2224-6282/184-12
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT