MARKETING POLICY OF THE MAJOR PLAYERS OF THE COFFEE MARKET OF UKRAINE

Keywords: 5Р, marketing policy, coffee brands, coffee producers, national coffee market

Abstract

The article is devoted to topical issues of the marketing policy research of the main players of the coffee market of Ukraine in accordance with the 5R marketing mix concept. The product range and prices of the finished products of the manufacturers whose coffee brands belong to them were analyzed: "Isla", "25 Coffee Roasters", "Pound of Coffee", "Coffee from Lviv", "Vienna Coffee", "Old Lviv Coffee", "Halka", "Jacobs", "Ambassador", "Black Card", "Elite Fort", "Totti", "Nescafe", "Starbucks". The factors influencing the pricing policy of the investigated enterprises are determined. The presence of their coffee products on the shelves of the largest domestic retail chains and online stores of Ukraine was determined and analyzed: "Metro", "Auchan", "Epicentr", "ATB-market", "Silpo", "Bigl.ua", "Rozetka. ua", "Prom.ua", own online shop. The presence of coffee enterprises in the retail market of Ukraine was analyzed according to market segmentation parameters and tools used for product and brand promotion. The general trends in the consumption of coffee products were analyzed according to the parameter of the place of purchase and consumption of the coffee product, according to the level of the consumer's income. The development trends of the Ukrainian coffee market in the conditions of exhausting competition with global producers of coffee products have been determined. Conclusions were made and measures were proposed to develop the brands of domestic coffee-producing enterprises, taking into account the use of modern tools of online trade in order to obtain long-term specific advantages. The generated data on the current state of the coffee market of Ukraine will allow business analysts, business owners, consultants to determine the company's place in the market in comparison with competitors and use the given recommendations to promote their product regardless of the complexity of market segmentation and will allow them to respond more professionally to changes in the coffee market and competing business entities.

References

Руденко О., Сергієнко О. Сучасні підходи до маркетингової товарної політики, рекламного креативу, мерчандайзингу як запорука ефективного менеджменту. Економіка та суспільство. 2021. № 32. С. 1 – 6. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-43 (дата звернення: 23.11.2022).

Кавтиш О. П. Управління маркетинговою політикою підприємства з метою забезпечення його сталого розвитку. Сучасні проблеми економіки і підприємництво: збірник наукових праць. 2020. № 25. С. 103–110. (дата звернення: 23.11.2022).

Жавела К. А., Жавела А. К. Новітні напрями розвитку маркетингу малого та середнього підприємництва. Економічний простір. 2019. № 144. С. 156-167. DOI: https://doi.org/10.30838/P.ES.2224.230419.171.483 (дата звернення: 23.11.2022).

Пащук О. Оцінка ефективності просування продукту на великих торгових майданчиках. Економіка та суспільство, 2021. № 29. С. 1 – 6. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-2 (дата звернення: 23.11.2022).

Мостова А. Оцінювання ефективності просування бізнесу в соціальних мережах. Економіка та суспільство. 2022. № 43. С. 1 – 8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-27 (дата звернення: 23.11.2022).

Гарматюк О. Використання діджитал-маркетингу у комплексі просування. Економіка та суспільство. 2021. № 25. С. 1 – 5. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-3 (дата звернення: 23.11.2022).

Семененко К., Капінус Л. Підходи до визначення ефективності використання інструментів онлайн-просування з урахуванням комунікаційних точок дотику. Економіка та суспільство. 2020. № 22. С. 1 – 8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-54 (дата звернення: 23.11.2022).

Сямро М. Концепція маркетинг-мікс (4P, 5P, 7P). Матеріали Ⅵ Регіональної науково-практичної конференції молодих вчених та студентів Маркетингові технології підприємств в сучасному науково-технічному середовищі. 26 квітня 2016 року. 2016. С. 45-46. (дата звернення: 23.11.2022).

JACOBS DOUWE EGBERTS UKRAINE корпоративна інформація

ТОВ «ЯКОБЗ ДАУ ЕГБЕРТС УКРАЇНА» реєстраційні свідоцтва, статутні документи, внутрішні положення та звітність компанії, відповідно до законодавства України. URL: https://www.jacobsdouweegberts.com/about-us/ukraine/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «Strauss Coffee». URL: https://www.strauss-group.com.ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «Nestle». URL: https://www.nestle.ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка Львівська кавова фабрика "Галка". URL: https://www.galca.ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «Віденська кава» URL: https://wkava.com.ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «Кава зі Львова 1829» URL: https://kavazilvova-shop.com.ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «ISLA. COFFEE FRESHLY ROASTED». URL: https://isla.ua (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «25 COFFEE ROASTERS». URL: https://25coffeeroasters.ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «Фунт Кави». URL: https://funtcoffee.com.ua (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «JACOBS». URL: https://www.jacobs.ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Офіційна сторінка «Nescafe». URL: https://www.nescafe.com/ua/ (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «Rozetka» з товарами за категорією кава. URL: https://rozetka.com.ua/ua/koffee/c4625011/ (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «МЕТРО Кеш енд Кері» з товарами за категорією кава. URL: https://shop.metro.ua/ua/napoi/kava/19618c/ (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «Ашан» з товарами за категорією кава. URL: https://auchan.ua/kofe/ (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «Епіцентр» з товарами за категорією кава. URL: URL: https://epicentrk.ua/shop/kava/fs/vid-zernovoy/ (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «АТБ» з товарами за категорією кава. URL: https://zakaz.atbmarket.com/catalog/1016/286 (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «Сільпо» з товарами за категорією кава. URL: https://silpo.ua/offers (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «Bigl.ua» з товарами за категорією кава. URL: https://bigl.ua/Kofe (дата звернення: 23.11.2022).

Інтернет-магазин «Prom.ua» з товарами за категорією кава. URL: https://prom.ua/Kofe-kava.html (дата звернення: 23.11.2022).

Rudenko O., Serhiienko O. (2021). Suchasni pidkhody do marketynhovoi tovarnoi polityky, reklamnoho kreatyvu, merchandaizynhu yak zaporuka efektyvnoho menedzhmentu [Modern approaches to marketing product policy, advertising creativity, merchandising as a key to effective management]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 32. pp. 1–6. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-43 (accessed 23 November 2022)

Kavtysh O. P. (2020). Upravlinnia marketynhovoiu politykoiu pidpryiemstva z metoiu zabezpechennia yoho staloho rozvytku [Management of the marketing policy of the enterprise with the provision of ensuring its sustainable development]. Suchasni problemy ekonomiky i pidpryiemnytstvo: zbirnyk naukovykh prats, vol. 25. pp. 103–110. (accessed 23 November 2022)

Zhavela K. A., Zhavela A. K. (2019). Novitni napriamy rozvytku marketynhu maloho ta serednoho pidpryiemnytstva [The latest trends in the development of marketing of small and medium-sized enterprises]. Ekonomichnyi prostir, vol. 144, pp. 156-167. DOI: https://doi.org/10.30838/P.ES.2224.230419.171.483 (accessed 23 November 2022)

Pashchuk O. (2021). Otsinka efektyvnosti prosuvannia produktu na velykykh torhovykh maidanchykakh [Evaluation of the effectiveness of product promotion on large trading platforms]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 29, pp. 1–6. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-2 (accessed 23 November 2022)

Mostova A. (2022). Otsiniuvannia efektyvnosti prosuvannia biznesu v sotsialnykh merezhakh [valuating the effectiveness of business promotion in social networks]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 43, pp. 1 – 8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-27 (accessed 23 November 2022)

Harmatiuk O. (2021). Vykorystannia didzhytal-marketynhu u kompleksi prosuvannia [Use of digital marketing in the promotion complex]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 25, pp. 1–5. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-3 (accessed 23 November 2022)

Semenenko K., Kapinus, L. (2020). Pidkhody do vyznachennia efektyvnosti vykorystannia instrumentiv onlain-prosuvannia z urakhuvanniam komunikatsiinykh tochok dotyku [Approaches to determining the effectiveness of using online inquiry tools taking into account communication touch points]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 22, pp. 1–8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-54 (accessed 23 November 2022)

Siamro M. (2016). Kontseptsiia marketynh-miks (4P, 5P, 7P) [Marketing mix concept (4P, 5P, 7P)]. Proceedings of the Marketynhovi tekhnolohii pidpryiemstv v suchasnomu naukovo-tekhnichnomu seredovyshchi (April 26, 2016), pp. 45-46. (accessed 23 November 2022)

JACOBS DOUWE EGBERTS UKRAINE korporatyvna informatsiia TOV «YaKOBZ DAU EHBERTS UKRAINA» reiestratsiini svidotstva, statutni dokumenty, vnutrishni polozhennia ta zvitnist kompanii, vidpovidno do zakonodavstva Ukrainy. Available at: https://www.jacobsdouweegberts.com/about-us/ukraine/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «Strauss Coffee». Available at: https://www.strauss-group.com.ua/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «Nestle». Available at: https://www.nestle.ua/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka Lvivska kavova fabryka "Halka". Available at: https://www.galca.ua/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «Videnska kava». Available at: https://wkava.com.ua/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «Kava zi Lvova 1829». Available at: https://kavazilvova-shop.com.ua/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «ISLA. COFFEE FRESHLY ROASTED». Available at: https://isla.ua (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «25 COFFEE ROASTERS». Available at: https://25coffeeroasters.ua/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «Funt Kavy». Available at: https://funtcoffee.com.ua (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «JACOBS». Available at: https://www.jacobs.ua/ (accessed 23 November 2022)

Ofitsiina storinka «Nescafe». Available at: https://www.nescafe.com/ua/ (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «Rozetka» z tovaramy za katehoriieiu kava. Available at: https://rozetka.com.ua/ua/koffee/c4625011/ (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «METRO Kesh end Keri» z tovaramy za katehoriieiu kava. URL: https://shop.metro.ua/ua/napoi/kava/19618c/ (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «Ashan» z tovaramy za katehoriieiu kava. Available at: https://auchan.ua/kofe/ (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «Epitsentr» z tovaramy za katehoriieiu kava. Available at: URL: https://epicentrk.ua/shop/kava/fs/vid-zernovoy/ (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «ATB» z tovaramy za katehoriieiu kava. Available at: https://zakaz.atbmarket.com/catalog/1016/286 (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «Silpo» z tovaramy za katehoriieiu kava. Available at: https://silpo.ua/offers (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «Bigl.ua» z tovaramy za katehoriieiu kava. Available at: https://bigl.ua/Kofe (accessed 23 November 2022)

Internet-mahazyn «Prom.ua» z tovaramy za katehoriieiu kava. Available at: https://prom.ua/Kofe-kava.html (accessed 23 November 2022)

Article views: 313
PDF Downloads: 340
Published
2022-12-29
How to Cite
Vorobiov, K., & Hurzhyi , N. (2022). MARKETING POLICY OF THE MAJOR PLAYERS OF THE COFFEE MARKET OF UKRAINE. Economic Scope, (182), 44-50. https://doi.org/10.32782/2224-6282/182-6
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT