FEATURES OF MARKETING PRICING DURING FOREIGN ECONOMIC ACTIVITIES IN THE CONDITIONS OF THE MILITARY STATE

Keywords: marketing pricing, foreign economic activity, prices, export, import

Abstract

The dynamics of export and import volumes of goods and services of Ukraine for the period 2011-2021 were analyzed. The structural features of Ukraine's foreign trade in 2022 were studied. Ukraine imported the most goods from such countries as China, Poland and Germany. The main imported goods were: machines, equipment and transport; fuel and energy products; products of the chemical industry. Most Ukrainian exports went to such countries as Poland, Romania and Turkey. The top three most exported product categories include: food products; metals and their products; machines, equipment and transport. Factors affecting the process of marketing pricing in the implementation of foreign economic activity are systematized. It was found that one of the main problems faced by enterprises as subjects of foreign trade in their activities with foreign counterparties is the lack of an effective system of stimulating foreign buyers as an element of the price strategy of foreign economic activity. Another problem is the gradual loss of effectiveness of the strategic tools used to form export prices during foreign economic operations. It is proposed to introduce a system of discounts to improve the efficiency of foreign economic activity. Thanks to an effectively developed system of discounts, it is possible to achieve additional benefits for the enterprise; advantages over competitors; image enhancement; stimulation of product sales, i.e. support of demand. It is noted that modern business entities do not have sufficiently effective practical and methodical approaches to the process of creating prices in the long term. It was found that the most popular method of pricing in the practice of domestic enterprises is the cost method. However, such an approach to the implementation of strategic marketing tasks and an incorrectly applied price mechanism quite often causes the company to lose its share of the competitive market. In order to overcome the mentioned problems, as well as to increase the efficiency of foreign exchange, domestic companies are suggested to use a combined method of pricing, which will make it possible to take into account most of the price-forming factors of the internal and external environment.

References

Чиркова, Ю. Л., Квасниця, В. М. Цінова стратегія суб’єктів ЗЕД в Україні: особливості формування та напрями розвитку. Економічний простір. 2021. Вип. 171. С. 47-51. URL: https://doi.org/10.32782/2224-6282/171-8 (дата звернення 01.11.2022)

Талавіра Є. Сучасні тенденції регулювання ЗЕД підприємств в умовах глобалізації. Ефективна економіка. 2014. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3355 (дата звернення: 01.11.2022).

Товарна структура зовнішньої торгівлі України. URL: https://ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 01.11.2022).

Мірошниченко Б., Гордійчук Д. А що в нас з експортом та імпортом? Як Україна торгує в умовах війни. Економічна правда. 2022. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/03/25/684674/ (дата звернення 02.11.2022)

Імпорт та експорт по-українськи: що купувала та продавала Україна в 2022 році. Фокус. 2022. URL: https://focus.ua/uk/economics/532893-import-i-eksport-po-ukrainski-chto-pokupala-i-prodavala-ukraina-v-2022-godu (дата звернення 02.11.2022)

Павлиш О. Експорт в ЄС перевищує довоєнний рівень. Економічна правда. 2022. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/09/29/692003/ (дата звернення 02.11.2022)

Прокопишин О.С., Харина О.І. Ціноутворення у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Обліково-аналітичне забезпечення інноваційого розвитку економіки: матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, 14-15 березня 2018 року. Львів: ЛНАУ, 2018. С. 354-357.

П’ятак І. В. Ціноутворення та фактори впливу на становлення цінової політики. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2012. № 4 (20) С. 130-134. URL: http://old.bumib.edu.ua/sites/default/files/visnyk/29.pdf (дата звернення 03.11.2022)

Білошкурська Н. В. Фактори і критерії маркетингового ціноутворення. Збірник матеріалів VI Міжнародної науково-практичної конференції у заочній формі «Пріоритети розвитку національної економіки в умовах євроінтеграції України», 26 лютого 2015 року. Умань. 2015. С. 13-14.

Безпалько О.В., Гаврилова Т.В., Скригун Н.П. Цілі ціноутворення та їх вплив на вибір методу встановлення ціни. Економічний простір. Дніпропетровськ: ДНУ. 2011. № 54. С. 145-150.

Chyrkova Y.L., Kvasnytsia V.M. (2021) Cinova strategiya sub'yektiv ZED v Ukrayini: osobly`vosti formuvannya ta napryamy` rozvy`tku [Price strategy of fea subjects in Ukraine: features of formation and development prospects]. Ekonomichny`j prostir [Economic space], vol. 171. pp. 47-51. Available at: https://doi.org/10.32782/2224-6282/171-8 (accessed 01 November 2022).

Talavira E.V. (2014) Suchasni tendenciyi regulyuvannya ZED pidpryyemstv v umovax globalizaciyi [Current trends regulation of foreign trade enterprises in the context of globalization]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], (electronic journal), no. 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3355 (accessed 01 November 2022).

Tovarna struktura zovnishn`oyi torgivli Ukrayiny` [Commodity structure of foreign trade of Ukraine]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 01 November 2022).

Miroshnychenko B., Gordiychuk D. (2022) A shho v nas z eksportom ta importom? Yak Ukrayina torguye v umovax vijny [And what about our export and import? How Ukraine trades in conditions of war]. Ekonomichna pravda [Economic truth] (electronic journal). Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/03/25/684674/ (accessed 02 November 2022).

Import ta eksport po-ukrayins`ky`: shho kupuvala ta prodavala Ukrayina v 2022 roci [Import and export in Ukrainian: what Ukraine bought and sold in 2022]. Fokus [Focus] (electronic journal). Available at: https://focus.ua/uk/economics/532893-import-i-eksport-po-ukrainski-chto-pokupala-i-prodavala-ukraina-v-2022-godu (accessed 02 November 2022).

Pavlysh O. (2022) Eksport v YeS perevy`shhuye dovoyenny`j riven` [Exports to the EU exceed the pre-war level] Ekonomichna pravda [Economic truth] (electronic journal). Available at: https://www.epravda.com.ua/news/2022/09/29/692003/ (accessed 02 November 2022).

Prokopyshyn O.S., Kharyna O.I. (2018) Cinoutvorennya u sferi zovnishn`oekonomichnoyi diyal`nosti [Pricing in the field of foreign economic activity]. Proceedings of the Oblikovo-anality`chne zabezpechennya innovacijogo rozvy`tku ekonomiky`( Ukraine, Lviv, March 14-15, 2018), Lviv: LNAU, pp. 354-357.

Pyatak I. V. (2012) Cinoutvorennya ta faktory vplyvu na stanovlennya cinovoyi polityky [Pricing and influencing factors on pricing policy formation]. Visny`k Berdyans`kogo universy`tetu menedzhmentu i biznesu [Bulletin of the Berdyan University of Management and Business], no 4 (20), pp. 130-134. Available at: http://old.bumib.edu.ua/sites/default/files/visnyk/29.pdf (accessed 03 November 2022).

Biloshkurska N. V. (2015) Faktory i kryteriyi marketyngovogo cinoutvorennya [Factors and criteria of marketing pricing]. Proceedings of the Priorytety rozvytku nacionalnoyi ekonomiky v umovax yevrointegraciyi Ukrayiny` (Ukraine, Uman, February 26, 2015), Uman, pp. 13-14.

Bezpalko O.V., Gavrilova T.V., Skrygun N.P. (2011) Cili cinoutvorennya ta yix vplyv na vybir metodu vstanovlennya ciny [Pricing objectives and their influence on the choice of pricing method]. Ekonomichnyj prostir [Economic space]. Dnipropetrovsk: DNU, no. 54, pp. 145-150.

Article views: 129
PDF Downloads: 82
Published
2022-06-22
How to Cite
Danylenko, V., & Diadyk, T. (2022). FEATURES OF MARKETING PRICING DURING FOREIGN ECONOMIC ACTIVITIES IN THE CONDITIONS OF THE MILITARY STATE. Economic Scope, (181), 55-59. https://doi.org/10.32782/2224-6282/181-9
Section
ECONOMY AND OPERATION OF NATIONAL ECONOMY