СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ HОRECA: СУЧАСНИЙ ПОГЛЯД
Анотація
Наразі відбуваються фундаментальні зміни в концепції стратегічного управління у секторі HoReCa у зв'язку з потребою у максимальному підвищенні гнучкості довгострокових планів розвитку, які застосовуються операторами та учасниками ринків громадського харчування та готельного господарства. Окреслена потреба стає все більш важливою внаслідок зростання конкуренції, стрімких змін у споживчих уподобаннях, швидкої зміни технологій та підвищення їх значущості для підтримання конкурентоспроможності та якісного обслуговування клієнтів, глобалізації та зростання потоків туристів, а також постійних змін в правовому середовищі. Відповідно до вищезазначеного, метою статті є визначення концептуальних засад стратегічного управління у секторі HoReCa (що охоплює готелі, ресторани, громадське харчування). При цьому стаття спрямована на визначення принципів гнучкого стратегічного управління у секторі HoReCa та на ідентифікацію підходу до концепції стратегічного управління підприємств у галузі HoReCa. У межах дослідження доведено, що зміст концепції стратегічного управління підприємствам HoReCa не є сталим та постійно розширюється, внаслідок спрямованості на максимізацію можливостей з реалізації довгострокового плану дій виходячи з розуміння взаємозв'язків між різними аспектами бізнесу, змісту причинно-наслідкових зв’язків та характеру імовірних змін у зовнішньому та внутрішньому середовищі. Зроблено висновок, що серед базових принципів гнучкого стратегічного управління у секторі HoReCa: орієнтація на рухомий результат; реактивність формату стратегічних заходів; експериментальний характер та стратегічна ітераційність процесу стратегічного планування; ресурсна ефективність; активне залучення персоналу до процесу прийняття рішень. Констатовано, що за загальної дії принципів гнучкого стратегічного управління формується така його концепція, яка допомагає підприємствам HoReCa (через створення гнучких та адаптивних рамок досягнення цілей) зберігати ефективність діяльності на будь-яких змін зовнішнього та внутрішнього середовища, розвиватися за непередбачуваних умов ринку.
Посилання
Voronkov D. K., Pohorelov Y. S. (2009) Rozvytok pidpryiemstva: upravlinnia zminamy ta innovatsii: monohrafiia [Enterprise Development: Changes Management and Innovation : monograph]. Kharkіv : AdvA™, 436 p. (in Ukrainian)
Zavidna L. (2020) Kontseptsiya upravlinnya stratehichnym rozvytkom pidpryyemstva hotelʹnoho hospodarstva [The concept of managing the strategic development of the hotel business]. Ekonomichnyy prostir., no. 153, pp. 51–55.
Zavidna L. D. (2018) Upravlinnia stratehichnym rozvytkom pidpryiemstva hotelnoho hospodarstva [Strategic Development Management of Hotel Industry Enterprise]: (PhD Thesis), Kyiv National University of Trade and Economics.
Maslygan O. O., Tereshchuk O. S., Kizyun A. G., Hutsol A. V. Management of quality-of-service production in the clusters of tourism and hotel-restaurant business. Agrosvít, no 17-18., pp. 20–25.
Tserklevych V., Dil A., Blauta A., Dil M. (2023) Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalʹnoyi kukhni Podillya: keys "Restoratsiyi Shpihelya" [Innovative components of the promotion strategy of a restaurant of Podillia regional cuisine: the case of Spiegel's Restaurants]. Transformatsiyna ekonomika, no. 3 (03), pp. 61–69.
Yaremko Z. M. (2013) Modelʹ biznes-analityky pidpryyemstva v konteksti stratehichnoho upravlinnya [The business analytics model of the enterprise in the context of strategic management]. Innovatsiyna ekonomika, no. 3, pp. 328–333.
Воронков Д.К., Погорелов Ю.С. Розвиток підприємства: управління змінами та інновації : монографія. Xарків : АдвА™. 2009. 436 с.
Завідна Л. Концепція управління стратегічним розвитком підприємства готельного господарства. Економічний простір. 2020. № 153. С. 51–55.
Завідна Л.Д. Управління стратегічним розвитком підприємства готельного господарства: автореф. дис. ... докт. екон. наук : спец. 08.00.04; Київський національний торговельно-економічний університет. Київ. 2018. 39 с.
Маслиган О.О., Терещук О.С., Кізюн А.Г., Гуцол А.В. Management of quality-of-service production in the clusters of tourism and hotel-restaurant business. Агросвіт. 2022. № 17-18. С. 20–25.
Церклевич В., Діль А., Блаута А., Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні Поділля: кейс "Ресторації Шпігеля". Трансформаційна економіка. 2023. № 3 (03). С. 61–69.
Яремко З.М. Модель бізнес-аналітики підприємства в контексті стратегічного управління. Інноваційна економіка. 2013. № 3. С. 328–333.