THE LEADERSHIP PHENOMENON AS A MECHANISM FOR ORGANIZATIONAL BEHAVIOR MANAGEMENT

Keywords: leadership, leadership qualities, leadership competencies, organizational behavior, model of leadership qualities

Abstract

The article presents the concepts of analysis of the phenomenon of leadership and leadership competencies, which are reflected in modern scientific foreign literature. The object of the research was a model of leadership and leadership competencies, based on research in the 6 most developed countries, to identify effective and most popular leadership qualities. 25 leadership competencies were selected and the number of references to leadership competencies over the past ten years was investigated. Relevant leadership theory literature has been analyzed using Google Scholar over the past ten years. The results of the study showed that there is great interest in the selected 25 leadership competencies that can be applied in any field of activity.There are many different meanings of leadership. Researchers usually define leadership according to their individual point of view and the aspect of the phenomenon that interests them most. Today it is recommended to try to study the leadership competencies identified in important areas in order to develop a model that will be scientifically substantiated and used in training programs. The proposed scientific hypothesis is based on the fact that 25 randomly selected leadership competencies are reliable, universal and can be used in any field of activity. Further research should be aimed at reproducing, expanding and confirming real results.The purpose of the article is to study the phenomenon of leadership as a mechanism for managing organizational behavior, which was achieved by solving the following tasks: generalization of leadership competencies, confirmation of the use of leadership competencies, clarification of the leadership qualities of an effective leader, confirmed interest in randomly selected leadership qualities. These 25 competencies can be applied in any field of activity.The goal of researching the phenomenon of leadership as a mechanism for managing organizational behavior by solving certain problems was achieved. Further research in the field of the phenomenon of leadership should be aimed at replicating, expanding and confirming real results. Meanwhile, the presented model can be used for training and further study of leadership competencies in any field of activity.

References

Бенніс Ст. Виклик лідерства у сучасному світі: введення у спецвипуск. Американський психолог. 2007. № 62. С. 2–5.

Ліпман-Блюмен Дж. Чарівність токсичних лідерів: чому ми йдемо за руйнівними босами та корумпованими політиками і як нам вижити в них. Нью-Йорк : Оксфордський університет, 2006. 318 с.

Бісбі Д.К. Шукаємо лідерів: сучасні практики визначення лідерства у вищій освіті. Планування та зміна. 2007. № 38. С. 77–88.

Заккаро С.Дж. Перспективи лідерства, засновані на рисах характеру. Американський психолог. 2007. № 62(1). С. 6–16.

Врум В.Х., Яго А.Г. Роль ситуації у лідерстві. Американський психолог. 2007. № 62(1). С. 17–24.

Якісні та поведінкові теорії лідерства: інтеграція та мета-аналітичний тест їх відносної достовірності / Д.С. Деру та ін. Психологія персоналу. 2011. № 64(1). С. 7–52.

Буш Т. Освітнє лідерство та менеджмент: теорія, політика та практика. Південноафриканський журнал освіти. 2007. № 27(3). С. 391–406.

Спіллейн Дж.П., Халверсон Р., Даймонд Дж.Б. До теорії практики лідерства: розподілена перспектива. Журнал навчальних програм. 2004. № 36(1). С. 3–34.

Метааналітичний огляд досліджень впливу лідерства: експериментальні та квазіекспериментальні дослідження / Б.Дж. Аволіо та ін. Щоквартальний лідерський звіт. 2009. № 20(5). С. 764–784.

Тейлор С.А., Тейлор Дж.К., Столлер Дж.К. Вивчення лідерських якостей у визнаних і початківців-лідерів: дослідження на основі співбесід. Журнал загальної внутрішньої медицини.2008. № 23(6). С. 748–754.

Зовнішні альтернативи, стрес від роботи на задоволеності роботою та намір плинності кадрів / Р. Рамлаваті та ін. Листи з менеджменту. 2020. № 11(2). С. 511–518.

Уортон К.Р. Лідерство у медичній освіті: виклик різноманітності. Академічна медицина.1987. № 62(2). С. 86–94.

Каламан О.Б., Пурцхванідзе О.В. Трансформаційне лідерство: оптимальний стиль роботи команди в публічній сфері. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 1. С. 109–114.

Каламан О.Б., Пурцхванідзе О.В. Лідерство у сфері державних послуг. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 2. С. 88–94.

Kalaman O., Kananykhina O., Solovey A., Beznis P. Formation of leadership qualities and social responsibility of the modern manager in Odessa national academy of food technologies. Економіка харчової промисловості. 2019. Т. 11(1). С. 59–65.

Ейзенбергер Н.І. Соціальний біль та мозок: суперечки, питання та куди йти далі. Щорічний огляд психології. 2015. № 66. С. 601–629.

Рок Д. SCARF: заснована на мозку модель співпраці з іншими та впливу на них. Нейролідерство. 2008. № 1(1). С. 44–52.

Bennis W. (2007). The challenge of leadership in the modern world: Introduction to special issue. American Psychologist, no. 62, pp. 2-5.

Lipman-Blumen J. (2006). The allure of toxic leaders: Why we follow destructive bosses and corrupt politicians and how we can survive them. New York: Oxford University Press.

Bisbee D.C. (2007). Looking for leaders: Current practices in leadership identification in higher education. Planning and Changing, no. 38, pp. 77-88.

Zaccaro S. J. (2007). Trait-based perspectives of leadership. American Psychologist, no. 62(1), pp. 6-16.

Vroom V.H., Jago A.G. (2007). The role of the situation in leadership. American Psychologist, no. 62(1), pp. 17-24.

Derue D.S., Nahrgang J.D., Wellman N.E.D., Humphrey S.E. (2011). Trait and behavioural theories of leadership: An integration and meta-analytic test of their relative validity. Personnel Psychology, no. 64(1),pp. 7-52.

Bush T. (2007). Educational leadership and management: Theory, policy and practice. South African Journal of Education, no. 27(3), pp. 391-406.

Spillane J.P., Halverson R., Diamond J.B. (2004). Towards a theory of leadership practice: a distributed perspective. Journal of Curriculum Studies, no. 36(1), pp. 3-34.

Avolio B.J., Reichard R.G., Hannah S.T., Walumbwa F.O., Chan A., Reichard R.G., Hannah S.T., & Walumbwa F.O. (2009). A meta-analytic review of leadership impact research: Experimental and quasi-experimental studies/The Leadership Quarterly, no. 20(5), pp. 764-784.

Taylor C.A., Taylor J.C., Stoller J.K. (2008). Exploring leadership competencies in established and aspiring physician leaders: An interview-based study. Journal of General Internal Medicine, no. 23(6), pp. 748-754.

Ramlawati R., Trisnawati E., Yasin. N., Kurniawaty K. (2020). External alternatives, job stress on job satisfaction and employee turnover intention. Management Science Letters, no. 11(2), pp. 511-518.

Wharton C.R. (1987). Leadership in medical education: the challenge of diversity. Academic Medicine, no. 62(2), pp. 86-94.

Kalaman O.B., Purkhvanidze O.V. (2021). Transformatsiyneliderstvo: optymal'nyystyl' robotykomandy v publichniysferi[Transformational leadership: the optimal style of team work in the public sphere]. Investments: practice and experience.no. 1. pp. 109-114.

Kalaman O.B., Purtskhvanidze O.V. (2021). Liderstvo u sferiderzhavnykhposluh[Leadership in public services]. Investments: practice and experience. no. 2. pp. 88-94.

Kalaman O. Kananykhina O. Solovey A.Beznis P. (2019). Formation of leadership qualities and social responsibility of the modern manager in Odessa national academy of food technologies.Food Industry Economics, no. 11(1), pp. 59-65.

Eisenberger N.I. (2015). Social pain and the brain: Controversies, questions, and where to go from here. Annual Review of Psychology, no. 66, pp. 601-629.

Rock D. (2008). SCARF: a brain-based model for collaborating with and influencing others. Neuro Leadership Journal, no. 1(1), pp. 44-52.

Article views: 108
PDF Downloads: 94
Published
2021-11-23
How to Cite
Kalaman, O., & Mandrykin, D. (2021). THE LEADERSHIP PHENOMENON AS A MECHANISM FOR ORGANIZATIONAL BEHAVIOR MANAGEMENT. Economic Scope, (175), 65-68. https://doi.org/10.32782/2224-6282/175-12
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT