COMMUNICATION SYSTEM OF THE MODERN ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF DEVELOPMENT OF THE DIGITAL ECONOMY

  • Tetiana Smyrnova Oles Honchar Dnipro National University
Keywords: communication system, digitalization, automation, informatization, IT technologies, information system

Abstract

The article considers the communication system of a modern enterprise in the conditions of digital economy development. It was found that in conditions of limited own funds and the problem of attracting foreign investment in enterprises should seek reserves of product, marketing and organizational innovations in unlocking the potential of knowledge of their own employees, where communications are one of the most important factors of success. It is proved that modern digitalized enterprises are forced to pay much attention to horizontal communications, which is primarily due to the processes of creating new products, which requires the integration of marketing, production and R & D. The information-technological way of enterprises to digital communications is singled out. The set of factors influencing the transition of enterprises to the digital economy and digitalization of their communication systems has been studied. It is established that the first factor is the increase in the intensity of communications, both business and personal; the second factor is the automation of interactions in real time (online), which leads to the replacement of IT and digital platforms of the usual means of establishing business relationships; The third factor in the transition of enterprises to digitalization is the processing of information resources online to increase economic efficiency in almost all types of economic activity. The scale and speed of communication interactions between enterprises in the conditions of digitalization are allocated. The combination of accumulated IT technologies, including user and corporate computing devices, the volume and quality of Internet connections with various systems and Internet services leads to the fact that the systems accumulate inaccessible to date digital data. It is established that the definition of the communication system steadily increases with the evolution of enterprise theory. It was found that the communication system is a necessary element of a holistic approach to enterprise management, which is recognized as the foundation for the successful development of socio-economic systems. The basis of a modern enterprise, which is common to the digital economy, is its reproductive essence, which determines the specifics of the work on the potential of the enterprise.

References

Інноваційний розвиток підприємства : навчальний посібник / П.П. Микитюк та ін. Тернопіль : ПП «Принтер Інформ», 2015. 224 с.

Комунікації в публічному управлінні: аспекти організаційної культури та ділового спілкування : навчальний посібник / уклад. Гошовська В.А. та ін. Київ : К.І.С., 2016. 130 с.

Яремчук В. Поняття, функції та особливості соціальних Інтернет-мереж. URL: http://naub.oa.edu.ua/2015/поняття-функції-та-особливості-соціальних-Інтернет-мереж (дата звернення: 20.08.2021).

Результати дослідження ринку CRM в Україні. URL: https://www.bitrix24.ua (дата звернення: 18.08.2021).

Малюта Л.Я. Стратегічне управління інноваційним розвитком підприємства : навчальний посібник. Тернопіль : ФОП Паляниця В.А., 2016. 232 с.

Моделювання процесів в економіці та управлінні проектами з використанням нових інформаційних технологій : монографія / за заг. ред В.О. Тімофєєва, І.В. Чумаченко. Харків : ХНУРУ, 2015. 245 с.

Сучасні інформаційні технології та системи в управлінні : збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених, аспірантів і студентів ; 6–7 квітня 2017 р. Київ : КНЕУ, 2017. 213 с.

Дослідження консалтингової агенції «Aberdeen Group». URL: https://www.aberdeen.com/ (дата звернення: 21.08.2021).

Mykytiuk P.P., Krysko Zh.L., Ovsianiuk-Berdadina O.F., Skochylias S.M. (2015) Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstva [Innovative development of the enterprise]: navchalnyi posibnyk. Ternopil: PE "Printer Inform". (in Ukrainian)

Goshovska V.A. (2016) Komunikatsii v publichnomu upravlinni: aspekty orhanizatsiinoi kultury ta dilovoho spilkuvannia: navchalnyi posibnyk [Communications in public administration: aspects of organizational culture and business communication]. Kyiv: K.I.S. (in Ukrainian)

Yaremchuk V. Poniattia, funktsii ta osoblyvosti sotsialnykh Internet-merezh [The concept, functions and features of social Internet networks]. Available at: http://naub.oa.edu.ua/2015/поняття-функції-та-особливості-соціальних-Інтернет-мереж (accessed 20 August 2021).

Rezultaty doslidzhennia rynku CRM v Ukraini [Results of CRM market research in Ukraine]. Available at: https://www.bitrix24.ua (accessed 18 August 2021).

Maliuta L.Ia. (2016) Stratehichne upravlinnia innovatsiinym rozvytkom pidpryiemstva: navchalnyi posibnyk [Strategic management of innovative development of the enterprise]. Ternopil: FOP Palyanytsya V.A. (in Ukrainian)

Timofieieva V.O., Chumachenko I.V. (2015) Modeliuvannia protsesiv v ekonomitsi ta upravlinni proektamy z vykorystanniam novykh informatsiinykh tekhnolohii [Modeling of processes in economics and project management using new information technologie]. Kharkiv: KhNURE. (in Ukrainian)

Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman (2017) Suchasni informatsiini tekhnolohii ta systemy v upravlinni: zbirnyk materialiv I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii molodykh vchenykh, aspirantiv i studentiv [Modern information technologies and systems in management: a collection of materials of the I all-Ukrainian scientific-practical conference of young scientists, graduate students and students]. Kyiv: KNEU.

Doslidzhennia konsaltynhovoi ahentsii «Aberdeen Group» [Research of the consulting agency "Aberdeen Group"]. Available at: https://www.aberdeen.com/ (accessed 21 August 2021)

Article views: 150
PDF Downloads: 154
Published
2021-08-31
How to Cite
Smyrnova, T. (2021). COMMUNICATION SYSTEM OF THE MODERN ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF DEVELOPMENT OF THE DIGITAL ECONOMY. Economic Scope, (172), 56-60. https://doi.org/10.32782/2224-6282/172-10
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT