INCREASING INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF SMALL BUSINESS ENTERPRISES

Keywords: competitiveness, international competitiveness, competitiveness of small business enterprises

Abstract

The article considers the main problems and directions of ensuring the international competitiveness of small businesses in the context of globalization. Today, the development of market relations creates a situation of pronounced competitive tension in almost all areas of business and for all forms of entrepreneurship, which requires adjustment of marketing strategy in order to purposefully strengthen the competitive position of Ukrainian small businesses in internationalization and create and use sustainable strategic advantages. competitive and tense marketing environment of the modern international market. The management of enterprises, realizing that it works in an internationalized market, thinks about the possibility of creating specific strategic advantages and original strategies that would contribute to the formation of a powerful potential for further production and commercial development of small enterprises. The analysis of competitive opportunities of Ukrainian enterprises must meet the requirements of strengthening international market positions and be carried out in terms of: definition of tasks and maturity of competitive behavior of subjects of competition; coordination of parameters of competitiveness at the level of product, company and country (region) and substantiation of international priorities of competition; construction of industry clusters to support the competitive position of individual enterprises; assessment of possible competitive risks based on the analysis of external and internal competition factors. Environmental factors determine opportunities, and the company creates the specifics of its own competitive behavior, assessing the level of competition in the industry, the presence of indirect competitors, the popularity of substitute products, the dominant methods of competition.

References

Актуальні проблеми теорії та практики міжнародних економічних відносин в умовах глобальної трансформації : матеріали наук. конф. студентів та молодих учених спец. 292 «Міжнар. екон. відносини», м. Полтава, 4 грудня 2018 р. / ред. Н.Г. Базавлук ; Укоопспілка, ВНЗ «Полтав. ун-т економіки і торгівлі». Полтава, 2018. 118 c.

Гаращенко Н.М., Лаврененко В.В. Інституціональні аспекти використання підприємницького потенціалу малого і середнього бізнесу в Україні у контексті євроінтеграційних реформ. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2017. № 875. С. 115–121.

Глобальні виміри захисту економічної конкуренції : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 27 жовтня 2017 р. / Центр комплекс. дослідж. з питань антимонопол. політики. Київ : Тенар, 2017. 99 c.

Кравець О.В. Досвід підтримки малого та середнього підприємництва в країнах – членах Європейського Союзу. Бізнес Інформ. 2016. № 11. С. 54–60.

Пивоваров М.Г., Хижняк О.С. Розширення інтеграції промисловості з інституцією малого і середнього підприємництва України. Держава та регіони. Серія «Економіка та підприємництво». 2017. № 4/5. С. 84–89.

Портер М. Международная конкуренция. Конкурентные преимущества стран. Москва : Альпина Паблишер, 2018. 947 с.

Руда М.В., Горбаль Н.І., Ільницький В.С. COSME: розвиток і підвищення конкурентоспроможності українських підприємств на ринках ЄС. Бізнес Інформ. 2018. № 3. С. 252–258.

Тонких О.Г., Ревенко А.Д. Теоретичні аспекти взаємозв’язку інноваційних факторів та міжнародного конкурентного потенціалу підприємства. Стратегія розвитку України. 2018. № 1. С. 87–91.

Формування механізмів управління якістю та підвищення конкурентоспроможності підприємств : тези доп. IX Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. молодих вчених та студентів, м. Дніпро, 22 березня 2018 р. / Ун-т ім. А. Нобеля. Дніпро, 2018. 299 c.

Nowacki R., Wasilik K. Innovative business services in creating competitiveness of small and medium-sized enterprises in Poland. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2016. № 847. С. 130–138.

Aktualʹni problemy teoriyi ta praktyky mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn v umovakh hlobalʹnoyi transformatsiyi (2018) : materialy nauk. konf. studentiv ta molodykh uchenykh spets. 292 Mizhnar. ekon. vidnosyny, 4 hrud. 2018 r 118 [in Ukrainian]

Harashchenko, N. M. (2017) Instytutsionalʹni aspekty vykorystannya pidpryyemnytsʹkoho potentsialu maloho i serednʹoho biznesu v Ukrayini u konteksti yevrointehratsiynykh reform / Visn. Nats. un-tu «Lʹviv. politekhnika» 875. 115-121 [in Ukrainian]

Hlobalʹni vymiry zakhystu ekonomichnoyi konkurentsiyi (2017) : materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 27 zhovt. 2017 r., Kyyiv / Tsentr kompleks. doslidzh. z pytanʹ antymonopol. polityky 99 [in Ukrainian]

Kravets, O. V. (2016) Dosvid pidtrymky maloho ta serednʹoho pidpryyemnytstva v krayinakh - chlenakh Yevropeysʹkoho Soyuzu 11 54-60 [in Ukrainian]

Pyvovarov, M. H. (2017) Rozshyrennya intehratsiyi promyslovosti z instytutsiyeyu maloho i serednʹoho pidpryyemnytstva Ukrayiny Derzhava ta rehiony. Ser. Ekonomika ta pidpryyemnytstvo 4/5 84-89 [in Ukrainian]

Porter, M. (2018) Mezhdunarodnaya konkurentsiya. Konkurentnyy preimushchestva stran Al’pina Pablisher 947 [in Russian]

Ruda, M. V. COSME (2018) : rozvytok i pidvyshchennya konkurentospromozhnosti ukrayinsʹkykh pidpryyemstv na rynkakh YES Biznes Inform. 3 252-258 [in Ukrainian]

Tonkykh, O. H. (2018) Teoretychni aspekty vzayemozv’yazku innovatsiynykh faktoriv ta mizhnarodnoho konkurentnoho potentsialu pidpryyemstva Stratehiya rozvytku Ukrayiny 1 87-91 [in Ukrainian]

Formuvannya mekhanizmiv upravlinnya yakistyu ta pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstv (2018) : tezy dop. IX Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. molodykh vchenykh ta studentiv, 22 berez. 2018 r. Dnipro : Un-t im. A. Nobelya 299 [in Ukrainian]

Nowacki, R. (2016) Innovatsiyni biznes-posluhy v formuvanni konkurentospromozhnosti malykh i serednikh pidpryyemstv Polʹshchi Visn. Nats. un-tu «Lʹviv. politekhnika» 847 130-138.

Article views: 447
PDF Downloads: 316
Published
2020-12-24
How to Cite
Goncharova, K., Varlamova, O., & Sorochynska, Y. (2020). INCREASING INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF SMALL BUSINESS ENTERPRISES. Economic Scope, (163), 21-25. https://doi.org/10.32782/2224-6282/163-3
Section
WORLD ECONOMY AND INTERNATIONAL ECONOMIC RELATIONS