ORGANIZATIONAL AND ECONOMIC MARKETING MECHANISM ON INDUSTRIAL PRODUCTION ENTERPRISES IN MODERN CONDITIONS OF PRODUCTION MARKET ENVIRONMENT AND ITS IMPROVEMENT

  • Т. Lyadenko KNEU named after V. Hetman
Keywords: production-market environment, marketing, mechanism, organizationaleconomic mechanism, industrial enterprise

Abstract

In this article the peculiarities of constructing the organizational and economic mechanism of marketing at the enterprises of industrial production in the current conditions of the production-market environment and its improvement are clarified. The definitions of the organizational and legal mechanism are defined and the own interpretation of the organizational and economic mechanism of marketing of the enterprise is provided. The main tasks of implementation of OEMM enterprises are presented. The general structure of OEMM of the industrial enterprise as a means of its integrated marketing management is constructed. The proposed formulas for the estimation of economic efficiency according to the criterion of the aggregate social product. It is determined that the success of production and economic activity is largely dependent on production, organizational, economic and management structures. With minor changes in production structures, provided that they are not reflected in the organizational and economic structures, dispositions are introduced into the management system of agrarian enterprises and there are certain problems. It is emphasized that the enterprises should be structured according to the content and scope of planned provision of solutions and data. When planning work it is necessary to provide management of development of production software processes within the enterprises with sales programs and all directions of their work. It is noted that the success of production and economic activity is largely dependent on production, organizational, economic and management structures. With minor changes in production structures, provided that they are not reflected in the organizational and economic structures, dispositions are introduced into the management system of agrarian enterprises and there are certain problems. Because of this, for the coordination of all elements of production and economic processes, the development of effective organizational and economic management mechanisms of enterprises is needed. It is revealed that the effectiveness of enterprise management systems is dependent on the functioning and application of all elements of control systems - the use of scientific substantiation and advanced methodology of management, the completeness of providing information services, the rationality of organizational structures, the qualification level of management personnel and its ability to solve specific managerial problems.

References

Азарян Е. М. Концепция управления потребительским рынком на основе организационно-экономического механизма управления // вісник донецького університету. Сер. В: Економіка і право. Вип. 2-1. – 2002. – С. 128-133.

Біла І. П. Організаційно-економічний механізм управління гнучкістю виробничих систем : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук / І. П. Біла ; Донец. нац. ун-т. – Донецьк, 2006. – 16 с.

Гетьман О. О. Підвищення ефективності функціонування підприємства на засадах упровадження маркетингового механізму управління їх діяльністю. Автореферат дис. канд. екон. наук. – Дніпропетровськ, 2003. – 20 с.

Козаченко Г. В. Організаційно-економічний механізм як інструмент управління підприємством / Г. В. Козаченко // Економіка. Менеджмент. Підприємство. – 2003. – No 11. – С.107–111.

Мельник Л. Г. Экономика предприятия : учеб. пособие / под общ. ред. Л.Г. Мельника. – Сумы : Университетская книга, 2002. – 632 с.

Нагорна І. І. Організаційно-економічний механізм у забезпеченні стійкої економічної безпеки промислових підприємств: Дис. кандидата економічних наук: 08.00.04; – О., 2009. – 233 с.

Ткач В. М. Особливості формування стратегії розвитку залізорудних підприємств України на засадах маркетингу в умовах глобалізації / В.М. Ткач // Економіка та підприємництво: зб. наук. праць молодих учених та аспірантів у 2 ч. ДВНЗ ,,Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана’’; М – во освіти і науки України. – К.: КНЕУ, 2015. – No 34 – 35/ 2015, Ч. 1. - С. 297 – 311.

Тульчинська С. О. Функціонування організаційно-економічного механізму інноваційного процесу // Стратегічні пріоритети, No1(6), 2008. – 89-95с.

Azaryan E. M. (2002). Koncepciya upravlinnya spozhyvchym rynkom na osnovi organizacijno-ekonomichnogo mexanizmu upravlinnya. [The concept of management of the consumer market based on the organizational and economic mechanism of management]. Visnyk Doneczkogo universytetu - Bulletin of the Donetsk University, 2-1, 128-133 [in Ukrainian].

Bila I. P . (2006). Organizacijno-ekonomichnyj mexanizm upravlinnya gnuchkistyu vyrobnychyx system. [Organizational-economic mechanism for managing the flexibility of production systems]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Doneczk: DNU [in Ukrainian].

Getman O. O. (2003). Pidvyshhennya efektyvnosti funkcionuvannya pidpryyemstva na zasadax uprovadzhennya marketyngovogo mexanizmu upravlinnya yix diyalnistyu. [Increasing the efficiency of the company's operation on the basis of the introduction of a marketing mechanism for managing their activities]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Dnipropetrovsk [in Ukrainian].

Kozachenko G. V. (2003). Organizacijno-ekonomichnyj mexanizm yak instrument upravlinnya pidpryyemstvom. [Organizational-economic mechanism as an enterprise management tool]. Ekonomika. Menedzhment. Pidpryyemstvo. - Economy. Management. Enterprise, 11, 107-111 [in Ukrainian].

Melnyk L. G. (2002). Ekonomika pidpryyemstva. [Enterprise Economics]. Navchalnyj posibnyk - Tutorial. Sumy, 632 [in Ukrainian].

Nagorna I. I. (2009). Organizacijno-ekonomichnyj mexanizm u zabezpechenni stijkoyi ekonomichnoyi bezpeky promyslovyx pidpryyemstv. [Organizational and Economic Mechanism in Providing Sustainable Economic Security of Industrial Enterprises]. Candidate’s thesis [in Ukrainian].

Tkach V. M. (2015). Osoblyvosti formuvannya strategiyi rozvytku zalizorudnyx pidpryyemstv Ukrayiny na zasadax marketyngu v umovax globalizaciyi. [Peculiarities of formation of the strategy of development of iron ore enterprises of Ukraine on the principles of marketing in the conditions of globalization]. Collection of scientific works - Zbirnyk naukovyx pracz. Kyyiv: KNEU, 34, 297-311[in Ukrainian].

Tulchynska S. O. (2008). Funkcionuvannya organizacijno-ekonomichnogo mexanizmu innovacijnogo procesu. [Functioning of the organizational and economic mechanism of the innovation process]. Strategichni priorytety - Strategic priorities, 1(6), 89-95 [in Ukrainian].

Article views: 55
PDF Downloads: 28
Published
2019-02-26
How to Cite
LyadenkoТ. (2019). ORGANIZATIONAL AND ECONOMIC MARKETING MECHANISM ON INDUSTRIAL PRODUCTION ENTERPRISES IN MODERN CONDITIONS OF PRODUCTION MARKET ENVIRONMENT AND ITS IMPROVEMENT. Economic Scope, (142), 172-184. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/60
Section
ECONOMY OF THE ENTERPRISE AND SPATIAL AND CLUSTERED BUSINESS