COMPETITIVENESS OF ENTERPRISE: ESSENCE AND FACTORS OF INFLUENCE IN MODERN CONDITIONS

Keywords: competitiveness, competition, factors of competitiveness, efficiency, management

Abstract

The main aspects of enterprise competitiveness are investigated, because in the current conditions of existence of enterprises the process of their development becomes more relevant. The definition of the concept of “competition”, “competitiveness” and features of application of these categories in management practice are considered. Competitiveness of an enterprise is one of the most important categories of a market economy and characterizes the possibility and efficiency of adaptation of an enterprise to the conditions of competitive environment. External and internal factors of formation of enterprise competitiveness are investigated. The influence of internal and external factors on the sustainability of enterprise development is revealed. The directions of economic development of the enterprise are investigated as the development of the enterprise covers different spheres of activity. The conditions for ensuring a high level of competitiveness are given and the influence of competition on the level of development of the enterprise is established. The expediency of development management from the standpoint of ensuring the competitiveness of the enterprise is substantiated. The necessity of development of an individual effective enterprise strategy aimed at creating conditions for development and improvement of the competitive position of the enterprise in the future is considered. It is emphasized that in the present conditions the economic entity must analyze and contribute to the level of competitiveness for the effective functioning and evaluation of its future prospects. It is revealed that development is a necessary precondition for ensuring the competitiveness of the enterprise. The factors that influence the formation of competitiveness of enterprises and its enhancement in the conditions of international economic activity are presented. It is established that economic development is one of the main goals of the functioning of any enterprise as it provides for increasing the competitiveness of the enterprise. Development is the main component of ensuring the efficiency of the enterprise in competition.

References

Макконнел К.Р. Економікс: принципи, проблеми і політика. Москва : ІНФРА-М, 2013. 1028 с.

Зав’ялов П.С., Лозовський Л.Ш., Поршнєв А.Г., Райзберг Б.А. Маркетинг. Москва : Економіка, 2000. 362 с.

Перцовський Н.І. Міжнародний маркетинг : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2001. 239 с.

Алтухов П.Л. Процесний підхід забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Вісник економічної науки України. 2005. № 2. С. 3–5.

Грицишин Н.В. Конкурентоспроможність виробничого підприємства. Галицький економічний вісник. 2005. № 1. С. 29–34.

Крамаренко В.І. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2012. Вип. 22 (2). С. 24–28.

Воронкова А.Е., Пономарьов В.П. Підтримка конкурентоспроможного потенціалу підприємства. Київ : Техніка, 2000. 152 с.

Кузьмін О.Є. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства : навчальний посібник. Львів : Компакт-ЛВ, 2005. 304 с.

Фатхутдінов Р.А. Конкурентоздатність організації в умовах кризи: економіка, маркетинг, менеджмент. Москва : видавничо-книготорговельний центр «Маркетинг», 2002. 892 с.

Портер М. Стратегія конкуренції і методика аналізу галузей і діяльності. Київ : Основи, 1997. 451 с.

Гетьман О.О. Економічна діагностика : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Центр навчальної літератури, 2007. 307 с.

Маслов П.М. Комплексне оцінювання конкурентоспроможності підприємства. Держава та регіони. 2004. № 3. С. 176–180.

Долгожанский І.З. Управління торгівельноспроможним потенціалом торгових марок у системі пошуку цільових ринків. Збірник наукових праць Східноукраїнського національного університету. Луганськ : СНУ, 2003. С. 57–63.

Крамаренко В.І. Тенденції розвитку економіки та формування сучасної системи управління зовнішньоекономічними зв’язками: регіональний аспект : монографія. Сімферополь, 2007. 263 с.

Кузьмін О.Є. Комплексна діагностика розвитку машинобудівних підприємств. Бізнес-Інформ. 2010. № 3. С. 60–67.

Пащенко О.П. Стратегічне управління розвитком підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 2. Т. 2. С. 99–103.

Галелюк М.М. Підходи до підвищення конкурентоспроможності компаній. Вісник економічної науки України. 2008. № 1. С. 10–14.

McConnell K.R. (2013) Ekonomiks: Pryntsypy Problemy I Polityka [Economics: Principles, Issues and Policy]. Moscow : INFRA-M (in Russian).

Zyalov P.S., Lozovsky L.S., Porsnev A.G., Reizberg B.A. (2000) Marketing [Marketing]. Moscow : Economy (in Russian).

Pertsovsky N.I. (2001) Mizhnarodnyi Marketynh [Mizhnarodnyi Marketynh]. Kyiv : High school (in Ukrainian).

Altukhov P.L. (2005) Protsesnyi Pidkhid Zabezpechennia Konkurento-spromozhnosti Pidpryiemstva [Process Approach Ensuring Enterprise Competitiveness]. Bulletin of economic science of Ukraine, no. 2, pp. 3–5.

Gritsishin N.V. (2005) Konkurentospromozhnist Pidpryiemstva [Company Competitiveness]. Galician Economic Bulletin, no. 1, pp. 29–34.

Kramarenko V.I. (2012) Naukovi Pratsi Kirovohradskoho Natsionalnoho Tekhnichnoho Universytetu [Scientific papers of Kirovograd National Technical University]. Economic sciences, vol. 22, no. 2, pp. 24–28.

Voronkova A.E., Ponomaryov V.P. (2000) Pidtrymka Konkurento-Spromozhnoho Potentsialu Pidpryiemstva [Supporting the competitive potential of the enterprise]. Kyiv : Technique (in Ukrainian).

Kuzmin O.E. (2005) Upravlinnia Mizhnarodnoiu Konkurentospromozhnistiu Pidpryiemstva [Management of the international competitiveness of the enterprise]. Lviv : Compact-LV (in Ukrainian).

Fathutdinov R.A. (2002) Konkurentozdatnist Orhanizatsii V Umovakh Kryzy Ekonomika Marketynh Menedzhment [Competitiveness of an organization in a crisis: economy, marketing, management]. Moscow : Marketing Publishing and Book Center (in Russian).

Porter M. (1997) Stratehiia Konkurentsii I Metodyka Analizu Haluzei I Diialnosti [Competition strategy and methods of analysis of industries and activities]. Kyiv : Foundations (in Ukrainian).

Getman O.O. (2007) Ekonomichna Diahnostyka [Economic diagnostics]. Kyiv : Center for Educational Literature (in Ukrainian).

Maslov P.M. (2004) Kompleksne Otsiniuvannia Konkurentospromozhnosti Pidpryiemstva [Comprehensive assessment of enterprise competitiveness]. State and regions, no. 3, pp. 176–180.

Dolgozhansky I.Z. (2003) Upravlinnia Torhivelnospromozhnym Potentsialom Torhovykh Marok U Systemi Poshuku Tsilovykh Rynkiv [Managing Trademark Capacity in Target Markets]. Lugansk : SNU (in Ukrainian).

Kramarenko V.I. (2007) Tendentsii rozvytku ekonomiky ta formuvannia suchasnoi systemy upravlinnia zovnishnoekonomichnymy zviazkamy [Trends in the development of the economy and the formation of a modern system of management of foreign economic relations]. Simferopol (in Russian).

Kuzmin O.E. (2010) Kompleksna Diahnostyka Rozvytku Mashynobudivnykh Pidpryiemstv [Comprehensive diagnostics of development of machine-building enterprises]. Business-Inform, no. 3, pp. 60–67.

Pashchenko O.P. (2011) Stratehichne Upravlinnia Rozvytkom Pidpryiemstva [Strategic management of enterprise development]. Bulletin of Khmelnitsky National University, no. 2, pp. 99–103.

Galelyuk M.M. Pidkhody do pidvyshchennia konkurentospromozhnosti kompanii [Approaches to increase the competitiveness of companies]. Bulletin of economic science of Ukraine, no. 1, pp. 10–14.

Article views: 1282
PDF Downloads: 1296
Published
2020-02-26
How to Cite
Gerasimova, V., & Riezanov , E. (2020). COMPETITIVENESS OF ENTERPRISE: ESSENCE AND FACTORS OF INFLUENCE IN MODERN CONDITIONS. Economic Scope, (154), 93-97. https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT