CONCEPTUAL APPROACHES TO THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL TRAINING PROGRAM (EXAMPLE OF SPECIALTY 071 ACCOUNTING AND TAXATION)

Keywords: higher education, professional training program, accounting and taxation, top managem, administration, digitization of the economy

Abstract

The state of the educational reform that is currently carries out in Ukraine aimed at providing quality education by higher education institutions (universities) is revealed. In this context, the legislative changes in the education system have been analyzed which should regulate the 2020 university admission campaign. At the same time, conclusions on that rapid economic changes in the Ukrainian society and national economy in the context of globalization and digitalization of the world economy have been made; those require changes in the training of specialists with higher education degrees for the needs of the economy. As a result, the problem of the existing imbalance between the actual needs of the labor market in specialists and the proposal of university graduates was actualized. It was stressed that currently, the rapid market growth of enterprises of various industries and specialization has already significantly slowed down, and a period is coming when economic success depends to a large extent on its rational management. Now, both the personal qualities of an individual and the professional skills of specialists whose profession is called top managers are beginning to play the most important role everywhere. According to the authors, managers of accounting departments of companies should also be included in this category of specialists. It should be noted that whatever category to the manager (administrator) belongs, the education and work experience requirements are still the most relevant ones. In such circumstances, the task for the future specialist is receiving a higher education degree, and usually more than one. Therefore the future top accounting manager will first of all be interested in a specialty or educational program that will be a symbiosis of digital accounting and administration. The article outlines the need for specialists of this level, taking into account the current needs of the modern economy. Their main task will be not just automatic generation and submission of reports, but deep thinking in combination of acquired knowledge about the development and economically safe success of the enterprise and making appropriate decisions on this basis. On the basis of the conducted study of specialty 071 “Accounting and Taxation” according to the existing professional training programs in the educational processes of the Ukrainian universities, the author’s conceptual vision of the modernization of the processes of interaction between education and the national economy was formulated, and the place and importance of accounting and taxation specialists in it were determined.

References

Єдина державна електронна база з питань освіти : сайт. URL : https://vstup2019.edbo.gov.ua/offers/.

Кочарян І.С. Формування потреби економіки у фахівцях із вищою освітою з метою вдосконалення макроекономічного планування. Проблеми економіки. 2015. № 4. С. 120–126. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2015_4_16.

Андрущенко В.П. Державно-громадський характер управління освітою. Вища освіта України. 2011. № 3. С. 5–8. URL : http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/17589/1/Andrushchenko..pdf.

Аксьонова І.В., Голубенко М.С. Моніторинг потреб ринку праці у випускниках ВНЗ: регіональний аспект. Бізнес Інформ. 2011. № 12. С. 55–58. URL : https://www.business-inform.net/annotated-catalogue/?year=2011&abstract=2011_12_0&lang=ru&stqa=12.

Гончаренко М.Ф. Методи та моделі оцінки та прогнозування потреб економіки у випускниках ВНЗ. Проблеми економіки. 2013. № 1. С. 368–375. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2013_1_55.

Лавриненко Л.М. Взаємодія та взаємозв’язок ринку праці та ринку освітніх послуг. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 9. С. 592–596. URL : http://global-national.in.ua/archive/9-2016/121.pdf.

Чумак О.В. Механізм регулювання взаємодії вищої освіти з ринком праці. Народна освіта. 2017. № 3(33). URL : https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5081.

Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ru/266-2015-%D0%BF.

Міністерство освіти і науки України : сайт. URL : https://mon.gov.ua/ua.

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII, у редакції від 18.12.2019 № 392-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-239 від 28.04.2017. Міністерство освіти і науки України : сайт. URL : https://mon.gov.ua/ua.

Євсєєва О.О., Підопригора І.В. Формування знань нової генерації фахівців з топ-менеджменту в обліку та адмініструванні в умовах викликів цифрової економіки. Цифровізація економіки: процеси, стратегії, технології : матеріали Міжнародної наукової конференції, м. Кельце (Республіка Польща), 24 січня 2020 р. Одеса : Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2020.

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» галузі знань 07 «Управління та адміністрування» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.11.2018 № 1260. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf.

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» галузі знань 07 «Управління та адміністрування» для другого (магістерського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 № 958. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/071-oblik-i-opodatkuvannya-magistr.pdf.

Спеціалізація «Диджитал-облік». Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана : вебсайт. URL : https://oef.kneu.edu.ua/ua/speciality_oef/oblikaud/Men/.

Облік у глобальному цифровому суспільстві. Інститут банківських технологій та бізнесу ДВНЗ «Університет банківської справи» : вебсайт. URL : http://www.ubs.edu.ua/ua/ibtb/kafedra-obliku.

Нова освітня програма кафедри обліку і аудиту «ТОП-менеджмент в обліку та адмініструванні». Український державний університет залізничного транспорту : вебсайт. URL : http://kart.edu.ua/novunu-ua/4147-osvit_program_ua.

Краус Н.М., Голобородько О.П., Краус К.М. Цифрова економіка: тренди та перспективи авангардного характеру розвитку. Ефективна економіка. 2018. № 1. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6047.

Single State Educational E-Database: [website]. URL: https://vstup2019.edbo.gov.ua/offers/.

Kocharian I.S. (2015) Formuvannia potreby ekonomiky u fakhivtsiakh z vyshchoiu osvitoiu z metoiu vdoskonalennia makroekonomichnoho planuvannia [Forming the economy's need for professionals with higher education degrees to improve macroeconomic planning]. Problems of Economy. No. 4, pp. 120–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2015_4_16.

Andrushchenko V.P. (2011) Derzhavno-hromadskyi kharakter upravlinnia osvitoiu [Governmental and public nature of education management]. Higher Education of Ukraine. No. 3, pp. 5–8. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/17589/1/Andrushchenko.pdf.

Aksonova I.V., Holubenko M.S. (2011) Monitorynh potreb rynku pratsi u vypusknykakh VNZ: rehionalnyi aspekt [Monitoring the labor market needs for university graduates: a regional aspect]. Business Inform. No. 12,. pp. 55–58. URL: https://www.business-inform.net/annotated-catalogue/?year=2011&abstract=2011_12_0&lang=ru&stqa=12.

Honcharenko M.F. (2013) Metody ta modeli otsinky ta prohnozuvannia potreb ekonomiky u vypusknykakh VNZ [Methods and models for assessing and forecasting the needs of economics in university graduates] Problems of Economy. No. 1, pp. 368–375. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2013_1_55.

Lavrynenko L.M. (2016) Vzaiemodiia ta vzaiemozviazok rynku pratsi ta rynku osvitnikh posluh. [Interaction and relationship between the labor market and the education services market] Global and National Problems of Economy. Vol. 9, pp. 592 – 596. URL: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/121.pdf.

Chumak O.V. (2017) Mekhanizm rehuliuvannia vzaiemodii vyshchoi osvity z rynkom pratsi [Mechanism for regulating the interaction of higher education with the labor market]. Narodna osvita [Public education] (electronic journal). Vol. 3(33). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5081.

List of fields of knowledge and specialties taught to higher education students: resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dd. 29 April 2015 No. 266. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ru/266-2015-%D0%BF.

Ministry of Education and Science of Ukraine: Home page: [website]. URL: https://mon.gov.ua/ua.

Higher Education: Law of Ukraine dd. 1 July 2014 No. 1556-VII, as amended by 18 December 2019 No. 392-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1/9-239 dd. 28 April 2017. Ministry of Education and Science of Ukraine: Home page: [website]. URL: https://mon.gov.ua/ua.

Ievsieieva O.O., Pidoprygora I.V. (2020) Formuvannia znan novoi heneratsii fakhivtsiv z TOP-menedzhmentu v obliku ta administruvanni v umovakh vyklykiv tsyfrovoi ekonomiky. Tsyfrovizatsiia ekonomiky: protsesy, stratehii, tekhnolohi [Formation of knowledge of the new generation of top management accounting and administration specialists facing the challenges of digital economy. Digitalization of economics: processes, strategies, technologies] Proceedings of the International Scientific Conference (Kielce (Republic of Poland), 24 January 2020): State Jan Kochanowski university. Odessa: Prychornomorsky Research Institute of Economy and Innovationi, 2020.

Higher educational standard in specialty 071 „Accounting and taxation“ Field of knowledge 07 “Management and administration” for the first (bachelor) cycle of higher education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dd. 19 November 2018 No. 1260. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf.

Higher educational standard in specialty 071 „Accounting and taxation“ Field of knowledge 07 “Management and administration” for the second (master) cycle of higher education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dd. 10 July 2019 No. 958. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/071-oblik-i-opodatkuvannya-magistr.pdf.

Specialization “Digital accounting”. Kyiv National Vadym Hetman Faculty of Economics: website. URL : https://oef.kneu.edu.ua/ua/speciality_oef/oblikaud/Men/.

Accounting in the global digital society. institute of banking technology and business. State institution of higher education „University of Banking” website: http://www.ubs.edu.ua/ua/ibtb/kafedra-obliku.

New training program of the department of accounting and audit “Top management in accounting and administration”. Ukrainian State University of railway Transport: website. URL: http://kart.edu.ua/novunu-ua/4147-osvit_program_ua.

Kraus N.M., Holoborodko O.P., Kraus K.M. (2018) Tsyfrova ekonomika: trendy ta perspektyvy avanhardnoho kharakteru rozvytku. [Digital economy: trends and perspectives of the advanced development] Efektyvna ekonomika: elektronne naukove fakhove vydannja [Effective economy: electronic scientific professional edition] No. 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6047.

Article views: 246
PDF Downloads: 104
Published
2020-01-28
How to Cite
Ievsieieva, O., & Pidoprygora, I. (2020). CONCEPTUAL APPROACHES TO THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL TRAINING PROGRAM (EXAMPLE OF SPECIALTY 071 ACCOUNTING AND TAXATION). Economic Scope, (153), 89-96. https://doi.org/10.32782/2224-6282/153-16
Section
ACCOUNTING, ANALYSIS AND AUDIT