BUSINESS ENVIRONMENT: CHARACTERISTICS, STRUCTURE, DEVELOPMENT, DIAGNOSTICS

  • Y. Naboka Dnipro Humanitarian University
Keywords: business environment, internal environment, external environment, factors, resources, processes, structure, development; enterprise, dynamic capabilities

Abstract

The purpose of the article is to study the business environment of business entities. It was determined that in the scientific space there is no clear definition of the content of the term “business environment”, as well as various criterion approaches are used and there is no unified identification of the main structural elements. The author has proven that the business environment is a combination of factors in which business activities are carried out for the purpose of making a profit. For an enterprise, the external environment is a set of system-forming factors: communication factors (connecting environmental parameters), resources (auxiliary means), processes (ordered actions), subjects (legal entities and individuals). The internal environment of an enterprise consists of such factors as: owners of an enterprise (businessmen, entrepreneurs, shareholders, investors, founders), communication factors (intra-corporate formalized and non-formalized structure-forming norms, rules, values), resources (aids that are controlled by the owners), processes (orderly actions within the enterprise, controlled by the owners). It is noted that the peculiarity of the development of the business environment is a permanent change of factors by quantitative and qualitative parameters, respectively, the statement and description of the structure of the business environment are possible only at a certain point in time. The theories and common applied tools of management and marketing, on the diagnosis of the business environment are covered. The practical significance of the article lies in the fact that enterprises create a basis for developing applied mechanisms of socio-economic development, taking into account the state and influence of the business environment.

References

Богодистов Е. В. Динамические способности: сравнение методов измерения на примере малых и средних предприятий Украины / Е. В. Богодистов, А. П. Крупский, С. Э. Сардак // Економічний простір. – 2016. – № 110. – С. 139 – 161.

Дашкевич О. Бизнес-среда и предпринимательская активность / О. Дашкевич // ЭКОВЕСТ. – 2006. – № 5. – С. 112 – 134.

Демиденко С. Л. Особливості стратегічного аналізу середовища підприємства / С. Л. Демиденко // Ефективна економіка. – 2015. – № 9. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua. – Назва з екрану.

Добрик Л. О. Фінансові умови розвитку інноваційного бізнес-середовища стартапів і традиційного бізнесу в Україні: загальні риси та відмінності / Л. О. Добрик // Ефективна економіка. – 2017. – № 4. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5548. – Назва з екрану.

Зенченко И. В. Оценка влияния факторов бизнес-среды на бизнес-процессы машиностроительных предприятий / И. В. Зенченко // Вестник ОГУ. – 2011. – №8(127). – С. 48 – 51.

Игнатов Е. С. Формирования бизнес-среды: теоретические аспекты. – Режим доступа : https://cyberleninka.ru/article/v/formirovaniya-biznes-sredy-teoreticheskieaspekty. – Загл. с экрана.

Королев М. И. Неопределенность бизнес-среды и безопасность фирмы / М. И. Королев // Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 3, Экономика. Экология. –2011. – №1(18). – С. 20 – 24.

Мартынов Л. М. Особенности бизнес-cреды Инфоком-менеджмента / Л. М. Мартынов // Проблемы экономики и менеджмента. –2012.–№ 9 (13).– С. 72-78.

Мельник М. І. Класифікація бізнес-середовища : системний підхід / М. І. Мельник // Регіональна економіка. – 2008. – № 2. – С. 251 – 260.

Нікитенко Д. В. Інвестиційна сприятливість бізнес-середовища як чинник інвестиційної безпеки / Д. В. Нікитенко // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2017. – № 18. – С. 114 – 120.

Остапенко Н. В. Оценка влияния институциональной среды на развитие малого предпринимательства / Н. В. Остапенко // Механізм регулювання економіки. – 2013. – № 3. – С. 156 – 163.

Острякова А. Ф. Влияние элементов бизнес-среды на развитие инновационного предпринимательства / А. Ф. Острякова // УЭкС. – 2013. – № 10 (58). – С. 12–14.

Решетов К. Ю. Принципы обеспечения конкурентоспособности предпринимательских структур на макро-, мезо- и микро-уровнях / К. Ю. Решетов // Бизнес в законе. – 2012. – № 6. – С. 213 – 216.

Савельєв В. Оцінка бізнес-середовища при формуванні глобальної маркетингової стратегії / В. Савельєв // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. - 2014. - № 3(156). - С. 112-115.

Сардак С. Е. Управління розвитком бізнесу в умовах глобалізації економіки / С. Е. Сардак // Європейський вектор економічного розвитку : Зб. наук. праць. – 2009. – Вип. 2 (7). – С. 154–159.

Сененко І. А. Вплив факторів середовища на формування системи управління підприємством / І. А. Сененко, В. В. Щепак // Бізнес Інформ. -015.- № 3.-С. 265 – 270.

Серебренников Г. Г. Структурный анализ бизнес-среды организации / Г. Г. Серебренников // Вестник ТГТУ. – 2004. – Том 10. – № 4Б. – С. 1158 – 1168.

Фроленко О. М. Бізнес-середовище підприємства: методичні підходи до його стратегічного аналізу / О. М. Фроленко // Формування ринкових відносин в Україні. – 2017. – № 9. – С. 145 – 150.

Чала В. С. Порівняльний аналіз умов ведення бізнесу в Україні, Польщі та Словаччині: стан та перспективи // В. С. Чала, К. В. Дригола, В. Є. Рижкова // Економічний простір. – 2016. – №116. – С. 104 – 114.

Shtal T. Methods of analysis of the external environment of business activities. T. Shtal, M. Buriak, G. Ukubassova, Y. Amirbekuly, Z. Toiboldinova, T. Tlegen // Espacios. – 2018. – Vol. 39 (12). – P. 22.

Article views: 2966
PDF Downloads: 772
Published
2018-10-23
How to Cite
Naboka, Y. (2018). BUSINESS ENVIRONMENT: CHARACTERISTICS, STRUCTURE, DEVELOPMENT, DIAGNOSTICS. Economic Scope, (138), 192-200. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/331
Section
ECONOMY OF THE ENTERPRISE AND SPATIAL AND CLUSTERED BUSINESS