IMPROVEMENT OF THE ORGANIZATION OF MARKETING ACTIVITY OF UKRAINE MUSHROOMS INDUSTRIES IN THE CONTEXT OF INCREASING THEIR COMPETITIVENESS

  • P. I. Koreniuk Dniprovs'k State Technical University
  • M. F. Gayun Dniprovs'k State Technical University
Keywords: sugar industry, marketing complex, competitiveness, sugar beet, acreage, marketing strategy

Abstract

This article presents the results of a study of the marketing activities of enterprises of
the sugar industry of Ukraine. The structure of the integrated marketing complex of
enterprises is presented. The specific weight of Ukraine in the world production of beet sugar is determined. The dynamics of acreage for sugar beet and production capacity of
sugar factories are analyzed. The main consumers of sugar are listed. The structure is
characterized and the results of the implementation of sugar beet by agricultural
enterprises are defined. The study revealed that the production capacity of the sugar
industry significantly exceeds the needs of the domestic market. It was determined that
the planning of the marketing activities of sugar factories is significantly complicated
by the mismatch in time of periods of an increase in sugar supply and periods of growth
in demand for it; and the high risks and lack of financial resources force manufacturers
to sell the main volumes of products even during the sugar refining period, without
waiting for a favorable market situation. The proposed development of integration links
between sugar factories will help increase their efficiency and increase the
competitiveness of domestic sugar producers in the domestic and foreign markets.

References

Анн Х. Маркетинг: учебник / Х. Анн, Г.Л. Багиев, В.М. Тарасевич. – К.: Лібра, 2013. – 736 с.

Барабась Д.О. Конкурентні стратегії підприємства / Д.О. Барабась // Стратегія економічного розвитку України: Науковий збірник. – Вип. 2-3. – К.: КНЕУ, 2008. – С. 201-208.

Бойчук І.В. Напрями стратегічно орієнтованого управління підприємствами на засадах маркетингу // Торгівля, комерція, підприємництво: збірник наукових праць / [редакц. кол.: Апоггій В.В., Дайновський Ю.А., Скибінський С.В. та ін.]. – Львів: Львівська комерційна академія, 2011. – Вип. 13.

Джоббер Д. Принципы и практика маркетинга [Текст] : учеб. пособие / Д. Джоббер; пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2008. – 688 с.

Ілляшенко С.М. Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу [Текст] : монографія / С.М. Ілляшенко, Н.В. Карпенко та ін. ; За ред. С.М. Ілляшенко. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2008. – 615 с.

Коденська М.Ю. Тенденції розвитку і напрями активізації інвестування цукробурякового виробництва / М.Ю. Коденська // Економіка АПК. – 2010. – No 2. – С.74–78.

Котлер Ф. Маркетинг менеджмент [Текст] / Ф. Котлер, К.Л. Келлер. – СПб.: Питер, 2006. – 816 с. – (Серия «Классический зарубежный учебник»).

Куденко Н.В. Маркетингові стратегії фірми [Текст] : монографія / Н.В. Куденко. – К.: КНЕУ, 2007. – 245 с.

Карлоф Б. Деловая стратегия / Б. Карлоф. – К.: Экономика, 2014. – 239 с. 4. Куденко Н.В. Маркетинговые стратегии фирмы: монография / Н.В. Куденко. – К.: КНЕУ, 2013. – 152 с.

Основы маркетинга: учебное пособие / Ф. Котлер, Г. Амстронг, Д. Сондерс, В. Вонг. – 2-е европ. изд. – К.: КНЕУ, 2014. – 944 с.

Перший міжнародний конгрес для виробників та переробників цукрових буряків //[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://sugarworld.org/sugarworld2017/

Статистичний збірник «Баланси та споживання основних продуктів харчування населенням України» за 2017 рік /[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.

Статистичний збірник «Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай» за 2017 рік /[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.

Статистичний збірник «Рослинництво України» за 2017 рік /[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.

Article views: 54
PDF Downloads: 46
Published
2018-09-25
How to Cite
Koreniuk, P. I., & Gayun, M. F. (2018). IMPROVEMENT OF THE ORGANIZATION OF MARKETING ACTIVITY OF UKRAINE MUSHROOMS INDUSTRIES IN THE CONTEXT OF INCREASING THEIR COMPETITIVENESS. Economic Scope, (137), 115-126. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/306
Section
ECONOMY OF THE ENTERPRISE AND SPATIAL AND CLUSTERED BUSINESS