MODELING THE ACTIVITY OF TOURISM ENTERPRISES

  • V. Volkova Oles’ Honchar Dnipro National University
  • A. Druzhchenko Oles’ Honchar Dnipro National University
Keywords: tourist enterprise, tourist flow, processes of construction and organization of excursions, clustering, neural networks, optimal route

Abstract

The purpose of the research is to increase the efficiency of tourism enterprises by the
optimal construction and organization of excursion routes based on the mathematical modeling principles. The article analyzes peculiarities of activity tourism enterprises
and defines that effectiveness increasing depends of using modern mathematical models
and methods. The most important for tourism firms specializing in providing one-day
excursions are tasks of constructing and optimal organization of tourist routes. The
research substantiates the need of applying the instrument of neural networks Kohonen,
the classical traveling salesman problem and the method of branches and limits for
solving the tasks of constructing and organizing one-day tourist routes. The article
presents an algorithm for the tasks solving. The calculations were made using the
Matlab 2015. Approbation of research results is provided for real small tourism
enterprise. The paper presents an economic interpretation of results. The results of this
study can be used by tourism companies providing tourist services such as one-day
excursions.

References

Волкова В.В., Крапівная О. А. Моделювання оптимальної організації рекреаційних маршрутів для туристичної компанії. Вісник Дніпропетровського університету: Економіка. 2009. №3. С.129-133.

Волкова В.В., Крапівная О. А. Моделювання оптимальної побудови рекреаційних маршрутів для туристичної компанії. Вісник Дніпропетровського університету: Економіка. 2010. №5. С.112-118.

Дяченко Л.А. До питання про проблеми у функціонуванні та розвитку підприємства туристичної сфери. Збірник наукових праць ДНУЗТ «Проблеми економіки транспорту». 2014. №8. С.56-62.

Іванова В. В. Моделювання як засіб отримання інформації для прийняття планових рішень на туристичних підприємствах. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2014. №3(3). С.21-24.

Новиков Ф.А. Дискретная математика для программистов. СПб.: ИД «Питер», 2011. 152 с.

Цепковська Т.А., Кострова В.Н. Моделювання роботи туристичної фірми при пошуку її ефективної організаційної структури. Моделювання, оптимізація та інформаційні технології. 2015. №3(10).

Матющенко Н.С., Копирін А.С. Застосування штучних нейронних мереж для моделювання попиту на дозвільні та розважальні послуги. Вісник СГУ. 2012. №3(21). С.51-62.

Носкова В.В. Використання економіко-математичних моделей в управлінні підприємствами туристичної галузі. Комунальне господарство міст. 2013. №109. С.436-441.

Сагалакова Н. Імітаційне моделювання процесу ціноутворення на туристичному підприємстві. Схід. 2015. № 8. С.63-66.

Саламатіна В.С. Моделювання процесів у туристичній сфері. Journal of economic regulation. Т.6. №2. 2015. С.99-106.

Школа І. М. Розвиток туристичного бізнесу регіону: монографія. Ч.: 2007. 292 с.

Юр’ївська О.М. Прогнозування туристичних потоків в готельних підприємствах. Культура народів Причорномор’я. 2009. №163. С.30-33.

Article views: 72
PDF Downloads: 58
Published
2018-06-05
How to Cite
Volkova, V., & Druzhchenko, A. (2018). MODELING THE ACTIVITY OF TOURISM ENTERPRISES. Economic Scope, (134), 104-116. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/248
Section
ECONOMY OF THE ENTERPRISE AND SPATIAL AND CLUSTERED BUSINESS