MECHANISM OF FORMATION OF CORPORATE CULTURE ON MACHINE-BUILDING ENTERPRISES OF UKRAINE AND PROCESSES OF ITS DEVELOPMENT

  • O. F. Androsova Zaporizhzhya National Technical University
Keywords: formation mechanism, corporate culture, development process, machine building enterprises, principles of formation, synergetic effect

Abstract

The article presents the stages of formation of corporate culture at the machine-building enterprises of the country. It is revealed that the development process of corporate culture is continuous and can change under the influence of the environment. It is determined that changes and development of corporate culture at machine-building enterprises take place at the exit of the enterprise to the international level. There are some rules that need to be respected when changing corporate culture. It is revealed that when managing the process of formation, development and change of corporate culture, it is based on certain principles. The characteristics of the formation, development and change of the corporate culture are described and described. All the principles presented in the article are elements of a comprehensive system of machinebuilding enterprises and management of the development and change of corporate culture. They interact closely with each other, and enhance their synergistic effect. The formation and development of corporate culture through the synergistic mechanism is manifested through the establishment and strengthening of the relationship and interaction of elements of the socio-economic system of machine-building enterprises.

References

Химич І. Г. Методика формування корпоративної культури на підприємствах машинобудівної галузі / І. Г. Химич // Вісник Хмельницького національного університету. – 2010. - No1. – с. 80-83.

Кудря Я. В. Корпоративна культура в машинобудуванні: сутність функції, етапи формування / Я. В. Кудря // Актуальні проблеми економіки. – 2008. – No2. – с. 89-99.

Антонюк А. А. Оцінювання економічної ефективності управління корпоративною культурою / А. А. Антонюк, Н. М. Шмиголь // Держава та регіони серія: Економіка та підприємство – 2012. - No4. – с. 27-31.

Химич І. Г. Модель формування корпоративної культури для машинобудівних підприємств. / І. Г. Химич // Держава та регіони . Серія: Економіка та підприємство – 2010 - No2. – с.2018-223.

Захарчин Г.М. Корпоративна культура / Г.М. Захарчин, Н.П. Любомудрова, Р.О. Винничук, Н.В. Смолінська. // Навчальний посібник. – Львів, 2011 – 317 с.

Корпоративна культура: навчально-методичний посібник / ДП «Укртехінформ» - Київ, 2013 – 185 с.

Кривов’язок І. В. Управління стратегічними можливостями машинобудівних підприємств / І. В. Кривов’язок, Р. М. Стрільчук // Актуальні проблеми економіки. – 2016. - No9. – с. 114-155.

Андрушків Б. М. Корпоративне управління: Навчальний посібник / Андрушків Б.М., Черничинець С.П. — К. : Кондор , 2011 — 528 с.

Khymych I. H. (2010) Metodyka formuvannia korporatyvnoi kultury na pidpryiemstvakh mashynobudivnoi haluzi [Method of formation of corporate culture at the enterprises of the machine-building industry]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu - Bulletin of the Khmelnitsky National University, 1, 80-83 [in Ukrainian].

Kudria Y a. V . (2008) Korporatyvna kultura v mashynobuduvanni: sutnist funktsii, etapy formuvannia[Corporate culture in mechanical engineering:the essence of function, stages of formation].Aktualni problemy ekonomiky - Current problems of the economy,2,89-99[in Ukrainian].

Antoniuk A. A. & Shmyhol N. M. (2012) Otsiniuvannia ekonomichnoi efektyvnosti upravlinnia korporatyvnoiu kulturoiu [Estimation of the economic efficiency of corporate culture management]. Derzhava ta rehiony seriia: Ekonomika ta pidpryiemstvo - State and Regions Series: Economy and Enterprise, 4, 27-31 [in Ukrainian].

Khymych I. H. (2010) Model formuvannia korporatyvnoi kultury dlia mashynobudivnykh pidpryiemstv [Model of formation of corporate culture for machine-building enterprises]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemstvo - State and regions. Series: Economics and Enterprise, 2, 2018-223 [in Ukrainian].

Zakharchyn H.M., Liubomudrova N.P., Vynnychuk R.O., Smolinska N.V. (2011). Korporatyvna kultura [Corporate culture]. Lviv, Navchalnyi posibnyk. [in Ukrainian].

Korporatyvna kultura: navchalno-metodychnyi posibnyk (2013).DP«Ukrtekhinform»-Kyiv.

Kryvoviazok I. V., & Strilchuk R. M. (2016). Upravlinnia stratehichnymy mozhlyvostiamy mashynobudivnykh pidpryiemstv [Control of strategic capabilities of machine-building enterprises]. Aktualni problemy ekonomiky - Current problems of the economy, 9, 114-155 [in Ukrainian].

Andrushkiv B.M., & Chernychynets S.P. (2011). Korporatyvne upravlinnia [Corporate Management]. Navchalnyi posibnyk / K.: Kondor [in Ukrainian].

Article views: 95
PDF Downloads: 37
Published
2019-01-10
How to Cite
Androsova, O. F. (2019). MECHANISM OF FORMATION OF CORPORATE CULTURE ON MACHINE-BUILDING ENTERPRISES OF UKRAINE AND PROCESSES OF ITS DEVELOPMENT. Economic Scope, (141), 205-212. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/23
Section
ECONOMY OF THE ENTERPRISE AND SPATIAL AND CLUSTERED BUSINESS