ECONOMIC AND TECHNOLOGICAL PRINCIPLES OF THE STRATEGY OF ENTERPRISE FORMATION

  • S. Ponomarev Kharkov national university of radio electronics
Keywords: strategy of enterprise, strategic management, types of strategies, economic behavior, competitive advantages

Abstract

The scientific research on theoretical and methodological principles of the strategy enterprise formation, as well as definition of production spheres of its implementation, has been put out as a task of the article. It has been proved that socio-economic transformations that have been taking place in Ukraine, constant changes in legislation, ineffective state regulation, high levels of corruption and the shadow economy complicate the normal functioning of enterprises. Theoretical and methodological principles of constructing a strategy for an enterprise have been chosen as a scientific approach. They are: holistic anthropomorphism; or methodological individualism (reductionism); complete rationality; limited rationality; reactive bond; proactive connection; monopoly rentals; Ricardian rentals; Schumpeterian rents. The toolkit for the formation of enterprise strategy, which is based on theoretical and methodological principles, has been proposed. It opens up opportunities for developing methodological guidelines for the realization of a strategy.

References

Катькало, В. С. Исходные концепции стратегического управления и их современная оценка [Текст] / В. С. Катькало // Российский журнал менеджмента. – 2003. – № 1. – С. 7-30.

Катькало, В. С. Теория стратегического управления: этапы развития и основные парадигмы [Текст] / В. С. Катькало // Вестник Санкт-Петербургского университета. – 2002. – Сер. Менеджмент. – № 2. – С. 3-21.; № 3. – С. 3-26.

Ансофф, И. Новая корпоративная стратегия [Текст] / И. Ансофф ; пер. с англ. – СПб : Питер Ком, 1999. – 416 с.

Тис, Д. Дж. Динамические способности фирмы и стратегическое управление [Текст] / Д. Дж. Тис, Г. Пизано, Э. Шуен // Вестник Санкт-Петербургского университета. – Сер. 8. – 2003. – Вып. 4. – С. 133-171.

Дементьев, В. В. Почему Украина не инновационная держава: институциональный анализ [Электронный ресурс] / В. В. Дементьев, В. П. Вишневский // JOURNAL OF INSTITUTIONAL STUDIES. – 2010. – № 2. – Т. 2. – С. 81-95. – Режим доступа : http://cyberleninka.ru/article/n/pochemu-ukraina-ne-innovatsionnaya-derzhavainstitutsionalnyy-analiz

Овсієнко, О. В. Держава як джерело нерівності у реалізації соціально-економічних прав в Україні [Текст] / О. В. Овсієнко // Вісник НУ «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Економічна теорія та право. – 2014. – № 4. – c. 59-68.

Ущаповський К.В. Теоретико-методологічні принципи формування стратегії підприємства / К.В. Ущаповський // Проблеми науки. – 2015. №6. – с. 28-34.

Ансофф И. Стратегическое управление / И.Ансоф; пер. c англ.. – М.: Экономика, 1989. – 303 с.

Костін Д.Ю. Енергетика: мотивація персоналу: монографія / Д.Ю. Костін. – Х: ООО «Компанія СМІТ», 2014. – 260 с.

Dilorenzo, T.J. The Myth of Natural Monopoly / T.J. Dilorenzo // The Review of Austrian Economics. – 1996 / – Vol. №2. – P. 43-58

Article views: 43
PDF Downloads: 39
Published
2018-03-27
How to Cite
Ponomarev, S. (2018). ECONOMIC AND TECHNOLOGICAL PRINCIPLES OF THE STRATEGY OF ENTERPRISE FORMATION. Economic Scope, (131), 161-169. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/214
Section
ECONOMY OF THE ENTERPRISE AND SPATIAL AND CLUSTERED BUSINESS