THE WAYS OF UKRAINE’S INTEGRATION INTO THE WORLD MARKET OF TOURISM SERVICES IN THE FACE OF GLOBALIZATION

  • O. Skarha Mariupol State University
Keywords: globalization, world tourism, transport infrastructure, integration, transport and logistics system

Abstract

In the framework of the intensified globalization, one of the strategic objectives of the
development of the tourism industry in Ukraine is to ensure state’s integration into the
international market of tourism services. This should include the public tourism policy as well as the additional incentives for enterprises of the industry under conditions of
market competition. Considering the state's strategic course for integration into the
European structure, there is the issue of identifying the ways of Ukraine’s inclusion in
the European and global transport and logistics systems. The purpose of the work is to
analyze the development of the international tourism market and determine the ways of
Ukraine's integration into it in the face of globalization. The article analyzes the
dynamics of international tourism flows, determines the volume and structure of world
exports of tourism services as well as defines the country’s position in the international
tourism market. The work also specifies that the role of price factor in modern
development of international tourism is substantially increasing. In this case, the cost of
tourism product, offered by travel agencies, is based on transportation costs that depend
on transport infrastructure development. Therefore, it examines the major transnational
transport axes in Eurologistics following the enlargement of the EU and the extension
of transport axes to neighboring countries and regions in XXI century. The ways of
Ukraine’s integration into the pan-European transport and logistics system are also
defined. The findings can be used in further scientific research and applications in order
to determine the ways of countries’ inclusion in processes of transnationalization of the
international tourism market.

References

Абдулгазис В. Анализ динамики экпорта и импорта туристичнских услуг / В. Абдулгазис, А. Чалбаш // Теория и практика современной науки. – N6 (24), 2017.

Булатова О.В. Особливості транснаціоналізації світового туристичного ринку / О.В. Булатова, Я.А.Дубенюк // Вісник ДІТБ. Серія: Економіка, організація та управління підприємствами туристичної індустрії та туристичної галузі в цілому. – 2009. – N13. – С. 163-170.

Гайдук А.Б. Інтегрований туристичний концерн – сучасна форма туристичного підприємства в умовах глобалізації / А.Б. Гайдук // Регіональна економіка. – 2006. – N12. – С. 204-211.

Мацука В.М. Транснаціоналізація туризму в умовах сучасності/ В.М. Мацука // Вісник Одеського національного університету імені І.І. Мечникова. Серія «Економіка». – Одеса: ОНУ імені І.І. Мечникова, 2017. – Том 22 - Вип.4 (57). – с. 21-25.

Мальська М.П. Міжнародний туризм і сфера послуг / М.П.Мальська, Н.В.Антонюк, Н.М. Ганич. – К.: Знання, 2008. – 661с.

Новикова А.М. Розвиток Пан’європейської мережі міжнародних транспортних коридорів умовах розширення ЄС / А.М. Новикова // Актуальні проблеми міжнародних відносин. – К.: КІМВ КНУ ім. Тараса Шевченка, 2007. – Вип. 66. –Ч.ІІ. – С. 74-76. 3

ПравикЮ.М. Маркетинг туризму. / Ю.М. Правик. – К.: Знання, 2008. – 303с.

Смирнов І.Г. Логістика туризму / І.Г. Смирнов. – К.: Знання, 2009. – 444с.

Офіційний сайт Державної служби статистики України (Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.ukrstat.org.ua

Article views: 400
PDF Downloads: 372
Published
2018-02-27
How to Cite
Skarha, O. (2018). THE WAYS OF UKRAINE’S INTEGRATION INTO THE WORLD MARKET OF TOURISM SERVICES IN THE FACE OF GLOBALIZATION. Economic Scope, (130), 36-49. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/185
Section
INTERNATIONAL ECONOMY AND CHANGES OF GEO-ECONOMIC SPACE