ECONOMIC COMPETENCE IN THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL SKILLS OF THE FUTURE TEACHER

Keywords: economic education, economic competence, professional activity, teacher, development

Abstract

The article substantiates that at the moment of time, the state's need to solve the problem of providing economic education and forming the economic culture of a specialist, capable of changing the environment for the greater satisfaction of society's needs, is growing. In this regard, the role of economic competence in the development of professional skills of the future teacher has been determined. Economic competence has been characterized as a special type of organization of knowledge, skills aimed at economic activity, which allow an individual to solve problems and perform typical economic tasks that arise in real life situations. It has been established that the content of economic competence is: the ability to analyze and synthesize economic information; the ability to apply economic knowledge practically; the ability to adapt to new economic situations; systemic understanding of knowledge transfer (system competence); innovative abilities; moderation (ability to manage a group of colleagues, partners using administrative and management methods); the ability to integrate, encouragement to express different opinions and approaches; the ability to stimulate creative economic behavior. Groups of components in the structure of the future teacher's economic competence have been identified: fundamental (basic), functional (key) and practical, which is a systemic unity. The essence of each group of components has been revealed. It has been determined that economic competence presupposes the presence of specific skills on which its level depends. The dependence of the potential of the future teacher on the level of economic competence has been substantiated. Attention has been focused on the fact that the basis of the formation of economic competence will be the main methods and techniques that will provide an opportunity for innovative development and the formation of interest in the further improvement of both knowledge and skills. Specific methods and techniques of cognitive activity have been listed, their essence has been revealed. It has been concluded that the process of formation of professional skills is focused on the development of the personal and creative potential of future teachers, their accumulation of experience of interaction and communication when included in the real conditions of the living space. The formed economic competence contributes to the future teacher's development of analytical skills, skills in assessing the state of the economic base, and design abilities, ensuring competitiveness, adaptability, mobility to modern market relations and implementation of social and economic aspects of pedagogical activity.

References

Власюк І.В. Ділова гра як засіб формування професійної термінології економістів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр.; редкол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. Вип. 29. С. 299–304.

Концепція розвитку економічної освіти в Україні: ріш. колегії М-ва освіти і науки України від 04.12.2003 р. (протокол № 12/7-4).

Ковальчук Л. Культура мислення, інтелектуальна культура, розумова культура у контексті дослідження проблеми формування культури професійного мислення майбутніх педагогів. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2023. Вип. 38. С. 115–128.

Освітньо-професійна програма «Професійна освіта (Економіка)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка. Спеціальність 015 Професійна освіта (Економіка). Мукачівський державний університет. 2023. https://msu.edu.ua/wp-content/uploads/ (дата звернення: 19.03.2024).

Поясок Т.Б. Система застосування інформаційних технологій у професійній підготовці майбутніх економістів : монографія / за ред. док. пед. наук, проф. С.О. Сисоєвої. Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2009. 348 с

Реброва Г.О. Формування економічної культури майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей засобами акмеологічних технологій. Автореферат дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Міністерство освіти і науки України. Одеса, 2020. 24 с.

Товканець Г.В. Категорії і функції вищої економічної освіти. Материали за VIII международна научна практична конференция «Динамиката на съвременната наука – 2012», 17–25 юли 2012 г. – Том 6. Педагогически науки. София : «Бял ГРАД-БГ» ООД, 2012. С. 23–27. http://www.rusnauka.com/21_DSN_2012/Pedagogica/2_114645.doc.htm (дата звернення: 20.03.2024).

Харченко І.І. Педагогічні умови формування у майбутніх фахівців з економіки культури професійної комунікації. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 1(23). С. 134–138.

Vlasiuk I. V. (2012) Dilova hra yak zasib formuvannia profesiinoi terminolohii ekonomistiv. [Business game as a means of forming the professional terminology of economists]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. pr.; redkol.: I. A. Ziaziun (holova) ta in. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma «Planer», vol. 29. рр. 299–304.

Kontseptsiia rozvytku ekonomichnoi osvity v Ukraini: rish. kolehii M-va osvity i nauky Ukrainy vid 04.12.2003 r. (protokol № 12/7-4).

Kovalchuk L. (2023) Kultura myslennia, intelektualna kultura, rozumova kultura u konteksti doslidzhennia problemy formuvannia kultury profesiinoho myslennia maibutnikh pedahohiv. [ Culture of thinking, intellectual culture, mental culture in the context of the study of the problem of formation of the culture of professional thinking of future teachers] Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna.. vol 38. рр. 115–128.

Osvitno-profesiina prohrama «Рrofesiina osvita (Ekonomika)» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. [Educational and professional program "Professional Education (Economics)" of the first (bachelor's) level of higher education]. Haluz znan 01 Osvita/Pedahohika. Spetsialnist 015 Profesiina osvita (Ekonomika). Mukachivskyi derzhavnyi universytet. (2023). Available at: https://msu.edu.ua/wp-content/uploads/ (accessed March 19, 2024).

Poiasok T. (2009) Systema zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh ekonomistiv : monohrafiia [System of application of information technologies in professional training of future economists: monograph] / za red. dok. ped. nauk, prof. S. O. Sysoievoi. Kremenchuk : PP Shcherbatykh O.V, р. 348. (in Ukrainian)

Rebrova H. O. (2020) Formuvannia ekonomichnoi kultury maibutnikh uchyteliv humanitarnykh spetsialnostei zasobamy akmeolohichnykh tekhnolohii. [Formation of the economic culture of future teachers of humanitarian specialties by means of acmeological technologies]. (Ph.D. Thesis). Odesa. P. 24.

Tovkanets H. V. (July 17-25, 2012) Katehorii i funktsii vyshchoi ekonomichnoi osvity. [Categories and functions of higher economic education ] Proceedings of the Materyaly za VIII mezhdunarodna nauchna praktychna konferentsyia «Dynamykata na sъvremennata nauka – 2012». Sofyia: «Bial HRAD-BH» OOD,. рр. 23–27. Available at: http://www.rusnauka.com/21_DSN_2012/Pedagogica/2_114645.doc.htm (accessed March 20, 2024).

Kharchenko I. I. (2020) Pedahohichni umovy formuvannia u maibutnikh fakhivtsiv z ekonomiky kultury profesiinoi komunikatsii. [Pedagogical conditions for the formation of professional communication culture among future specialists in economics] Fizyko-matematychna osvita - Physical and mathematical education. vol. 1 (23), рр. 134–138.

Article views: 26
PDF Downloads: 15
Published
2024-03-29
How to Cite
Proskura, V., Tovkanets, A., & Bilak, H. (2024). ECONOMIC COMPETENCE IN THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL SKILLS OF THE FUTURE TEACHER. Economic Scope, (190), 122-127. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-23
Section
Статті

Most read articles by the same author(s)