METHODOLOGICAL APPROACHES TO EVALUATING THE EFFICIENCY OF SALES ACTIVITIES OF ENTERPRISES

Keywords: sales activity, efficiency of sales activity, efficiency indicators, resource provision, stability of financial condition, solvency, efficiency of resource use, profitability of the enterprise

Abstract

The article analyzes methodical approaches to assessing the efficiency of sales activities of enterprises. It has been established that there are a large number of different methodological approaches to the assessment of sales activity, but they are not complete and comprehensive. Also, there is no unified approach to the comprehensive assessment of the sales activity of enterprises. It was determined that the assessment of the effectiveness of sales activities should be considered comprehensively, starting with the provision of the necessary production (non-current, working and human capital) and financial (equity and loan capital) resources, compliance with financial discipline, achieving expanded reproduction, increasing business profitability, which in total directly affects on the effectiveness of sales activities. It was determined that the assessment of the effectiveness of sales activities should be considered comprehensively, starting with the provision of the necessary production (non-current, working and human capital) and financial (equity and loan capital) resources, compliance with financial discipline, achieving expanded reproduction, increasing business profitability, which in total directly affects on the effectiveness of sales activities. A methodical approach to assessing the effectiveness of sales activity is proposed, which will take into account not only the current state of sales activity, but also help identify reserves that can be used to improve the effectiveness of the company's sales activity. The described methodical approach includes five groups of indicators, based on the assessment of efficiency in different areas: assessment of resource provision; assessment of financial condition and solvency; assessments of the efficiency of resource use; determination of business profitability; evaluation of sales activity. The developed methodological approach makes it possible to comprehensively assess the effectiveness of sales activity, taking into account not only the current state of sales activity, but also to identify reserves that can be used to improve the effectiveness of the company's sales activity.

References

Спільник І.В. Аналіз ефективності збутової діяльності підприємства. Економічний аналіз. 2016. Т. 24, № 2. С. 130‒140.

Важинський Ф.А., Ножак А.В., Колодійчук А.В. Оцінка ефективності управління системою збуту машинобудівних підприємств. Економіка промисловості. 2010. № 1. С. 199‒122.

Сірко А.Ю. Методичні підходи до розроблення та аналізу системи збуту продукції. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 28‒2. С. 16‒18.

Пилипчук В.П., Данніков О.В. Маркетинговий аналіз та оцінка ефективності продажу. Бізнес Інформ. 2016. № 3. С. 291‒296.

Костіна К.В. Методика визначення ефективності логістики збуту підприємств АПК. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. № 13. С. 101‒102.

Обозна В.В. Методичні аспекти оцінки ефективності управління збутовою діяльністю на сільськогосподарських підприємствах. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 2(41). С. 49‒55.

Тисячук І.О. Оцінка ефективності збутової діяльності підприємства. Матеріали XLVI наук.-техніч. конф. факультету менеджменту та інформаційної безпеки (Вінниця, 22–24 березня 2017 р.). URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fm/all-fm-2017/paper/view/3012 (дата звернення: 12.06.2023).

Музична Є.О. Оцінка ефективності управління збутовою діяльністю туристичних підприємств. Економічний часопис ХХІ. 2013. № 11‒12(2). С. 64‒67.

Яцух О.О., Захарова Н.Ю. Фінансовий стан підприємства та методика його оцінки. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. 2018. Т. 29(68). С. 173‒180.

Савицька О.М., Салабай В.О. Ефективність діяльності та управління підприємством: особливості використання теорії, методології та результативності аналітичних досліджень. Ефективна економіка. 2019. № 6. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.6.55

Фаріон В.Я. Аналітична оцінка ділової активності та рентабельності підприємств. Інноваційна економіка. 2013. № 10. С. 27‒33.

Spilnyk І. (2016) Analiz efektyvnosti zbutovoi diialnosti pidpryiemstva [Analysis of efficiency of enteprise sales activity]. Ekonomichnyi analiz, vol. 24, no. 2, pp. 130‒140.

Vazhynskyi F. A., Nozhak A. V., Kolodiichuk A. V. (2010) Otsinka efektyvnosti upravlinnia systemoiu zbutu mashynobudivnykh pidpryiemstv [Evaluation of the effectiveness of management of the sales system of machine-building enterprises]. Ekonomika promyslovosti, no. 1, pp. 199‒122.

Sirko A. (2018) Metodychni pidkhody do rozroblennia ta analizu systemy zbutu produktsii [Methodological approaches to development and analysis of the product loading system]. Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 28‒2, pp. 16‒18.

Pylypchuk V. P., Dannikov O. V. (2016) Marketynhovyi analiz ta otsinka efektyvnosti prodazhu [Marketing Analysis and Evaluation of the Efficiency of Sales]. Biznes Inform, no. 13, pp. 291‒296.

Kostina K. V. (2015) Metodyka vyznachennia efektyvnosti lohistyky zbutu pidpryiemstv APK [Methodology for determining the effectiveness of sales logistics of agro-industrial complex enterprises.]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, no. 3, pp. 101‒102.

Obozna V. (2017) Metody`chni aspekty` ocinky` efekty`vnosti upravlinnya zbutovoyu diyal`nistyu na sil`s`kogospodars`ky`x pidpry`yemstvax [Methodical aspects of evaluating the effectiveness of management sale activity of agricultural enterprises]. Еkonomika ta upravlinnya pidpry`yemstvamy, no. 2(41), pp. 49‒55.

Tysiachuk I. O. (March 22–24, 2017) Otsinka efektyvnosti zbutovoi diialnosti pidpryiemstva [Assessment of the efficiency of the enterprise's sales activity]. Proceedings of the Materialy XLVI nauk.-tekhnich. konf. fakultetu menedzhmentu ta informatsiinoi bezpeky. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fm/all-fm-2017/paper/view/3012

Muzychka Ye. (2013). Otsinka efektyvnist zbutovoi diialnosti turystychnykh pidpryiemstv [Evaluating of tourism enterprises marketing activities effectiveness]. Ekonomichnyi chasopys – ХХІ, vol. 11–12.(2), pp. 64–67.

Yatsukh O. O., Zakharova N. Yu. (2018) Finansovyi stan pidpryiemstva ta metodyka yoho otsinky [The financial condition of the enterprise and methods of its evaluation]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho, vol. 29(68). pp. 173‒180.

Savytska О. M., Salabaj V. O. (2019) Efektyvnist diialnosti ta upravlinnia pidpryiemstvom: osoblyvosti vykorystannia teorii, metodolohii ta rezultatyvnosti analitychnykh doslidzhen [Efficiency of activity and management of the enterprise: features of application of theory, methodology and performance of analytical researches]. Efektyvna ekonomika, nо. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2019/57.pdf (accessed December 23, 2023).

Farion V. Ya. (2013) Analitychna otsinka dilovoi aktyvnosti ta rentabelnosti pidpryiemstv [Analytical assessment of business activity and profitability of enterprises]. Innovatsiina ekonomika, no. 10, pp. 27–33.

Article views: 115
PDF Downloads: 130
Published
2024-03-29
How to Cite
Garmatiuk, O. (2024). METHODOLOGICAL APPROACHES TO EVALUATING THE EFFICIENCY OF SALES ACTIVITIES OF ENTERPRISES. Economic Scope, (190), 3-7. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-1
Section
Статті