CONSUMER BEHAVIOR MANAGEMENT ON THE BASIS OF MARKETING PRICING

Keywords: consumer behavior, price, marketing pricing, pricing strategy, consumer behavior model

Abstract

The essence of the concept of "consumer behavior" has been studied. Factors influencing it have been identified, including personal preferences, needs, values, and external influences such as advertising, marketing activities, and social factors. Such groups of influencing factors on consumer behavior are characterized, such as: demographic characteristics, psychological factors, social factors, marketing factors (including marketing pricing). Their role in the formation of the purchase decision is determined. The place of marketing pricing in the model of consumer behavior is presented, which provides an understanding of how and why decisions are made to purchase goods or services, how consumers react to various marketing techniques, and which of them the company can apply. Thanks to their use, a better understanding of the behavior of consumers in choosing and purchasing products is achieved, and hence, more effective use of marketing tools. It is noted that a seller who understands the mechanisms of irrational consumer behavior can present goods in such a way as to convince the buyer to give them a higher rating. Four directions of research into irrational consumer behavior are characterized: perception of percentage differences, perception of unrounded endings, influence of relative prices, influence of perception. Management of consumer behavior taking into account marketing pricing includes the use of pricing strategies and tactics to influence consumer decisions about purchasing goods or services. The authors characterized some of these approaches, in particular, price differentiation, price-quality strategy, price leadership strategy, promotions and discounts, free offers, dynamic pricing. It is noted that the buyer's perception of the product price directly affects the sales efficiency and the seller's profitability. Therefore, the marketing department of any firm must be able to predict and model the possible reaction of the consumer to the chosen price strategy, as well as take into account as many psychological factors as possible during its development. Methods of managing consumer behavior based on marketing pricing are highlighted.

References

Богдан Н., Краснокутська Ю., Соколов Д. Управління поведінкою споживачів як маркетинговий інструмент підвищення економічної ефективності підприємств туріндустрії. Економічний аналіз. 2021 рік. Том 31. № 1. С. 69–80. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2021.01.069

Даниленко Є.С. Теоретичні аспекти маркетингового управління поведінкою споживачів. Траєкторія науки. 2015. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretichni-aspekti-marketingovogo-upravlinnya-povedinkoyu-spozhivachiv (дата звернення: 12.07.2023).

Окландер М.А., Жарська І.О. Поведінка споживача : навч. посіб. Київ : «Центр учбової літератури», 2014. 208 с.

Пчелянська Г. Фактори маркетингового ціноутворення. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/17366/1/Pchelyanska%20115-118.pdf (дата звернення: 20.07.2023).

Катаєв А.В., Оберемок С.В. Фактори цінової чутливості споживачів: результати систематизації та верифікації актуальності в рамках концепції маркетингу довіри. Ефективна економіка. 2018. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6332 (дата звернення: 20.07.2023).

Якубовська Н.В. Маркетингове ціноутворення в сучасних умовах: чутливість покупця до ціни. Сучасні тенденції розвитку фінансових та інноваційно-інвестиційних процесів в Україні. Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції 2-3 березня 2023 року : збірник наукових праць. Вінниця : ВНТУ, 2023. С. 426–428. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/52183/2/zbirn2023.pdf#page=427 (дата звернення: 20.07.2023).

Совершенна І.О., Недопако Н.М., Ботнар Я.В. Особливості маркетингового ціноутворення під час пандемії Сovid-19. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2021. № 3(37). С. 35–40.

Лаврова Ю.В. Маркетинг. Класичні положення і особивості застосування на транспорті: конспект лекцій [для студ. вищ. навч. закл.]. Харків : Вид-во ХНАДУ, 2012. 227 с.

Bogdan N., Krasnokutska I., Sokolov D. (2021) Upravlinnya povedinkoyu spozhyvachiv yak marketyngovyj instrument pidvyshhennya ekonomichnoyi efektyvnosti pidpryyemstv turindustriyi [Consumer behavior management as a marketing tool to increase the economic efficiency of tour enterprises]. Ekonomichnyj analiz [Economic analysis]. vol. 31, no. 1, pp. 69–80. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2021.01.069

Danilenko E. (2015) Teoretychni aspekty marketyngovogo upravlinnya povedinkoyu spozhyvachiv [Theoretical aspects of marketing management of consumer behavior]. Traektoryya nauky, no. 4. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretichni-aspekti-marketingovogo-upravlinnya-povedinkoyu-spozhivachiv (accessed July 12, 2023).

Oklander M.A., Zharska I.O. (2014) Povedinka spozhyvacha : navch. posib. [Consumer behavior: a study guide]. Kyiv: Center of educational literature. (in Ukrainian)

Pchelyanska G. Faktory marketyngovogo cinoutvorennya [Marketing pricing factors], pp. 115–118. (electronic journal). Available at: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/17366/1/Pchelyanska%20115-118.pdf (accessed 20 July 2023).

Kataiev A.V., Oberemok S.V. (2018) Faktory cinovoyi chutlyvosti spozhyvachiv: rezultaty systematyzaciyi ta veryfikaciyi aktualnosti v ramkax koncepciyi marketyngu doviry [Factors of consumers’ price sensitivity: results of systematization and verification of relevance within the framework of the trust-based marketing concept]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], no. 5, (electronic journal). Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6332 (accessed July 20, 2023).

Yakubovska N.V. (2023) Marketyngove cinoutvorennya v suchasnyx umovax: chutlyvist pokupcya do ciny [Marketing pricing in modern conditions: buyer's sensitivity to price]. Materialy VI Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferenciyi 2-3 bereznya 2023 roku : zbirnyk naukovyx pracz [Materials of the VI International Scientific and Practical Conference March 2-3, 2023: collection of scientific works], (electronic journal). Vinnitsa: VNTU, pp. 426–428. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/52183/2/zbirn2023.pdf#page=427 (accessed July 20, 2023).

Sovershenna I.O., Nedopako N.M., Botnar Y.V. (2021) Osoblyvosti marketyngovogo cinoutvorennya pid chas pandemiyi COVID-19 [Peculiarities of marketing pricing during the COVID-19 pandemic]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes. [Economy. Management. Business], no. 3(37), pp. 35–40.

Lavrova Yu.V. (2012) Marketyng. Klasychni polozhennya i osobyvosti zastosuvannya na transporti: konspekt lekcij [dlya stud. vyshh. navch. zakl.] [Marketing. Classical clauses and figures of application in transport: a summary of lectures [for students of higher educational institutions]. Kharkiv: publishing house KNAHU. (in Ukrainian)

Article views: 118
PDF Downloads: 95
Published
2023-08-30
How to Cite
Diadyk, T., Danylenko, V., & Reshetnikova, O. (2023). CONSUMER BEHAVIOR MANAGEMENT ON THE BASIS OF MARKETING PRICING. Economic Scope, (186), 35-39. https://doi.org/10.32782/2224-6282/186-6
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT