FORMATION OF ENTERPRISE INTERNATIONAL MARKETING STRATEGY CONSIDERING THE GLOBALIZATION OF BUSINESS ACTIVITIES

Keywords: globalization, international activity, market, enterprise, marketing strategy

Abstract

The article researches the process of forming an international marketing strategy of an enterprise, taking into account the globalization of enterprise activities. The theoretical aspects of globalization are considered, namely: the essence of globalization and the international global market, market conditions for the functioning of business structures. It is noted that the global market as a component of the global economy balances global supply and demand in the market, and the company's success in the global market is achieved only through the development and adherence to a long-term development plan, which is its international strategy. It is proved that the formation of an international marketing strategy should be performed according to a certain algorithm, based on market research, which consists of gathering information about the potential of the market to which it is planned to enter, studying its features, and the features of international business in general. It is noted that the necessary stage of formation is the segmentation of the market of goods and services in order to find groups of consumers or buyers with the same characteristics for one type of goods, which in the future provides the opportunity to form a trade policy precisely for the globalization of the enterprise. The article substantiates the levels according to which an international strategy should be formed – corporate, functional and instrumental. Also, the article considers the ways of entering the market, which depend on the scale of the enterprise's activities, the purpose in general, and the product to be sold on the international market. The importance of determining before the enterprise enters the international market marketing communications that must be implemented and used at the enterprise and the presence of a distribution system at the enterprise, which includes the choice of distribution channels, sales conditions, training of sales personnel, tasks of sales personnel, is indicated. It is emphasized that when entering international markets, enterprises should use international marketing tools, the content of which is important in modern realities, and its principles are vital.

References

Словник іншомовних слів / уклад. Л.О. Пустовіт та ін. Київ : Довідка, 2000. С. 294

Євдокімов А.В., Ходун Т.В. Суб’єкти господарювання в умовах глобальних перетворень URL: https://core.ac.uk/download/pdf/14040232.pdf

Шталь Т.В., Козуб В.О., Нахметов А.Н. Формування міжнародної маркетингової стратегії виходу компанії на зовнішній ринок. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/19360

Надь Н.М. Суть і класифікація маркетингових стратегій та їх значення у здійснені підприємницької діяльності. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/

Плотницька С.І. Стратегія виходу організації на міжнародні ринки: конспект лекцій (для студентів бакалавріату всіх форм навчання зі спеціальностей 073 – Менеджмент та 281 – Публічне управління та адміністрування). Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків : ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2020. 47 с.

Суміна О.М. Особливості сегментування міжнороодного ринку. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/28673/1/Sumina.pdf

Співаковська Т.В. Формування міжнародної маркетингової стратегії. Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1845

Закрижевська І.В., Полозова І.М. Особливості виходу фірми на міжнародні ринки. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/03/en2021-6-t2-34.pdf

Талавіра Є. Сучасні тенденції регулювання зовнішньоекономічної діяльності підприємств в умовах глобалізації. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/

Шталь Т. ., Козуб В.О., Нахметов А.Н. Формування міжнародної маркетингової стратегії виходу компанії на зовнішній ринок. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/19360

Pustovit L.O. et al. (2000) Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]. Kyiv: Dovidka, p. 294.

Evdokimov A.V., Khodun T.V. Subiekty hospodariuvannia v umovakh hlobalnykh peretvoren [Subjects of management under global transformations]. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/14040232.pdf

Shtal T.V., Kozub V.O., Nakhmetov A.N. Formuvannia mizhnarodnoi marketynhovoi stratehii vykhodu kompaniyi na zovnishnii rynok [Formation of the international marketing strategy for the company to enter the foreign market]. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/19360

Nad N.M. Sut i klasyfikatsiia marketynhovykh stratehii ta yikh znachennya u zdiisnenni pidpryyemnytskoi diyalnosti [The essence and classification of marketing strategies and their importance in the implementation of entrepreneurial activity]. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/

Plotnytska S.I. (2020) Stratehiia vykhodu orhanizatsii na mizhnarodni rynky: konspekt lektsii (dlia studentiv bakalavriatu vsikh form navchannia zi spetsialnostey 073 – Menedzhment ta 281 – Publichne upravlinnia ta administruvannia) [The strategy of the organization's entry into international markets: a summary of lectures (for undergraduate students of all forms of education in specialties 073 – Management and 281 – Public management and administration)]. Kharkiv: O.M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv. 47 p.

Sumina O.M. Osoblyvosti sehmentuvannia mizhnorodnoho rynku [Features of international market segmentation]. Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/28673/1/Sumina.pdf

Spivakovska T.V. (2013) Formation of an international marketing strategy [Formuvannia mizhnarodnoi marketynhovoi stratehii]. Efektyvna ekonomika, No. 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1845 [in Ukrainian]

Zakryzhevska I.V., Polozova I.M. Osoblyvosti vykhodu firmy na mizhnarodni rynky [Peculiarities of the company's entry into international markets]. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/03/en2021-6-t2-34.pdf

Talavira E. Suchasni tendentsii rehulyuvannia zovnishnoekonomichnoi diyalnosti pidpryiemstv v umovaakh hlobalizatsii [Modern trends in the regulation of foreign economic activity of enterprises considering globalization]. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/

Shtal T.V., Kozub V.O., Nakhmetov A.N. Formuvannia mizhnarodnoi marketynhovoi stratehii vykhodu kompaniyi na zovnishnii rynok [Formation of the international marketing strategy for the company to enter the foreign market]. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/

Article views: 175
PDF Downloads: 206
Published
2023-06-16
How to Cite
Shumilo, O., Kim, A., & Kovsha, Y. (2023). FORMATION OF ENTERPRISE INTERNATIONAL MARKETING STRATEGY CONSIDERING THE GLOBALIZATION OF BUSINESS ACTIVITIES. Economic Scope, (185), 93-97. https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-17
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT

Most read articles by the same author(s)