COMPETITIVENESS MANAGEMENT OF WHOLESALE TRADE ENTERPRISES

Keywords: competitiveness, management of competitiveness, trade enterprises, competitive advantages, competition

Abstract

The article is devoted to issues related to the improvement of the process of managing the competitiveness of wholesale trade enterprises. A critical analysis of existing approaches to defining the essence of the category "competitiveness" was carried out, as a result of which a more complete definition of this category was proposed, due to the ability of an economic entity to compete effectively under the condition of limited resources with other entities interested in the same goal. Based on the analysis and generalization of the approaches of various scientists, the main criteria of competitive advantages are defined as a component of competition that does not have an absolute dimension and expresses a set of characteristics and phenomena that allow the enterprise to achieve a leading position among competitors. Taking into account the dual orientation of the process of managing the competitiveness of the enterprise, the priority tasks of the management system of the competitiveness of the wholesale trade enterprise are defined in the work, such as the implementation of measures related to the maintenance and development of market demand for certain goods and services, the formation of conditions for the implementation of the principle of social orientation of the enterprise's activities in the innovative sphere and building a logically correct management process, focused on increasing the competitiveness of the enterprise as the main strategic task of its development. Based on the analysis of the existing methods of assessing the competitiveness of the enterprise, the work defines basic criteria and groups of indicators that are specific to wholesale trade enterprises. In the course of researching the peculiarities of the functioning of wholesale trade enterprises in modern conditions of a highly competitive environment, the main directions of the formation of their competitive advantages are proposed. In order to ensure the competitiveness of wholesale trade enterprises, the article develops organizational measures, the implementation of which will contribute to obtaining competitive advantages in the market, in particular, the development of an effective logistics strategy, the use of information technologies, the development of the brand and the creation of the company's image, as well as the improvement of the pricing strategy.

References

Алтухов П.Л. Процесний підхід забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Вісник економічної науки України. 2005. № 2. С. 3–5.

Бондаренко В.М. Конкурентні переваги підприємств переробної галузі в умовах економічної кризи. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. 2016. № 41(2). С. 31–37.

Вівчарин Н. Вибір і оцінка факторів, які впливають на конкурентоспроможність торгово-посередницьких підприємств. Галицький економічний вісник. 2005. № 2 (6). С. 59–66.

Гринько Т.В. Обґрунтування стратегії зниження витрат підприємства. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2016 №2, С 102–104.

Дикань В.Л. Сутнісні аспекти конкурентоспроможності національної економіки. Вісник економіки транспорту і промисловості. Харків. 2009. № 28. 320 с.

Дробітько Н.А. Управління конкурентоспроможністю в умовах ринкової економіки: автореферат дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: Харків : ХНЕУ, 2001. 20 с.

Іванов Ю.Б. Конкурентні переваги підприємства: оцінка, формування та розвиток: монографія. Харків : ІНЖЕК, 2008. 352 с.

Ільяшенко В.А. Рейтингове управління конкурентоспроможністю продукції та підприємства. Держава та регіони. 2004. № 3. С. 91–94

Коломієць І.Ф. Підвищення рівня конкурентоспроможності підприємства в системі факторів інтернаціоналізації. Конкуренція. 2007. №3. С. 16–26

Ламбен Жан-Жак. Стратегічний маркетинг. Європейська перспектива. 1996. 589 с.

Портер М. Стратегія конкуренції: Методика аналізу галузей і діяльності конкурентів / пер. з англ.: Олійник А., Скільський Р. Київ. 1998. 390 с.

Русин-Гриник Р.Р. Сутність та структура організаційно-економічного механізму управління конкурентоспроможністю підприємства. Науковий вісник НЛТУ України. 2010. № 20/5. 287 с.

Ткачук О.М. Харкова Ю.П. Конкурентні переваги підприємства. Перспективні напрямки наукової думки. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Обухів. 2018. № 3. С. 66–70.

Шаповалова І.В. Конкурентні переваги підприємства: ретроспективний аналіз трактування термінів. Економіка і суспільство. 2017. № 10. С. 427–432.

Шевченко Л.С. Конкурентоспроможність бізнесу (підприємства): навч. посіб. у питаннях і відповідях. Харків. 2022. 312 с.

Grynko, T., Hviniashvili, T. Strategic inventory management of a trading enterprise. Економічний простір, 2022. № 181. С. 89–94. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/181-15

Altukhov P.L. (2005) A process approach to ensuring the competitiveness of the enterprise. Herald of economic science of Ukraine, no. 2, рр. 3–5.

Bondarenko V.M. (2016) Competitive advantages of enterprises in the processing industry in the conditions of the economic crisis. Collection of scientific works of the Cherkasy State Technological University, no. 41(2), рр. 31–37.

Vivcharyn N. (2005) Selection and assessment of factors affecting the competitiveness of trade and intermediary enterprises. Galician Economic Bulletin, no. 2 (6), рр. 59–66.

Grynko T.V. (2016) Justification of the company's cost reduction strategy. Economic Bulletin of the Zaporizhzhya State Engine-ering Academy, no. 2, рр. 102–104.

Dykan V.L. (2009) Essential aspects of the competitiveness of the national economy. Herald of the economy of transport and industry. Kharkiv, no. 28, 320 p.

Drobytko N.A. (2001) Management of competitiveness in the conditions of a market economy: abstract of the dissertation for obtaining sciences. candidate degree economy Sciences. Kharkiv Khnev University, 20 p.

Ivanov Yu.B. (2008) Competitive advantages of the enterprise: assessment, formation and development: monograph. Kharkiv: INZHEK, 352 p.

Ilyashenko V.A. (2004) Rating management of competitiveness of products and enterprises. State and regions, no. 3, рр. 91–94

Kolomiets I.F. (2007) Increasing the level of competitiveness of the enterprise in the system of factors of internationalization. Competition, no. 3, рр. 16–26.

Lamben Jean-Jacques. (1996) Strategic marketing. European perspective. 589 p.

Porter M. (1998) Strategy of competition: Methodology of analysis of industries and activities of competitors. 390 p.

Rusyn-Hrynyk R.R. (2010) The essence and structure of the organizational and economic mechanism of managing the competi¬tiveness of the enterprise. Scientific bulletin of NLTU of Ukraine, no. 20/5, 287 p.

Tkachuk O.M., Kharkiv Yu.P. (2018) Competitive advantages of the enterprise. Prospective directions of scientific thought: Materials of the international scientific and practical conference. Obukhov, no. 3, рр. 66–70.

Shapovalova I.V. (2017) Competitive advantages of the enterprise: a retrospective analysis of the interpretation of terms. Economy and society, no. 10, рр. 427–432.

Shevchenko L.S. (2022) Competitiveness of business (enterprises): academic. manual in questions and answers. Kharkiv, 312 p.

Grynko T., Hviniashvili T. (2022) Strategic inventory management of a trading enterprise. Ekonomichnyi prostir, no. 181, рр. 89–94. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/181-15

Article views: 345
PDF Downloads: 201
Published
2023-06-16
How to Cite
Grynko, T., Hviniashvili, T., & Kotlovska, N. (2023). COMPETITIVENESS MANAGEMENT OF WHOLESALE TRADE ENTERPRISES. Economic Scope, (185), 49-53. https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-9
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT