ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ПРИВАТНИХ ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ДОСВІД ДЛЯ УКРАЇНИ

Ключові слова: глобалізація, ринок освітніх послуг, інновації, інтернаціоналізація, приватні заклади освіти

Анотація

З кінця ХХ століття посилення процесів глобалізації призводить до трансформації світового ринку освітніх послуг, який приймає форму транскордонної освіти. Це сприяє розвитку освітньої конкуренції, яка спонукає країни підвищувати свою міжнародну конкурентоспроможність, в тому числі за рахунок поєднання національної культурної ідентичність та міжнародних стандартів освітніх послуг. І саме заклади початкової та середньої освіти, які є одними з головних компонентів, що формують систему цінностей і переконань у суспільстві, на першому етапі залучають своїх учнів до міжнародного середовища. Запропоновано використання закордонного досвіду з метою вирішенні питання зменшення плинність вчителів і підвищення спроможність інтернаціоналізації українських закладів середньої освіти: перехід від школи знань до школи компетентностей; персоналізація освіти; полегшення на державному рівні доступу до національних і міжнародних наукових інфраструктур; поглиблення співпраці з науковою діаспорою; розробка МОН механізму міжнародної мобільності вчителів українських закладів середньої освіти.

Посилання

Антонюк В.П. Проблеми формування людського капіталу України в системі освіти та його ризики в реаліях війни. Вісник економічної науки України. 2022. № 1 (42). С. 161–170. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2022.1(42).161-170

Іваницька О., Лі, Ц., Мельниченко А. Регулювання процесів інтернаціоналізації науки та освіти: базові принципи, вимірювання, фактори впливу. European Science, 2021. (sge07-09), 84–90. DOI: https://doi.org/10.30890/2709-2313.2021-07-09-009

Литвинчук О.В., Юрківський О.Й. Міграційні процеси в Україні: загрози в умовах російсько-української війни. Економіка, управління та адміністрування. 2023. № 2 (104). С. 71–78. DOI: https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-71-78

Лукашенко Л. Управління закладами загальної середньої освіти в умовах війни. Věda a perspektivy, 2023. Vol. 1 (20). DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-1(20)-47-59

МОН України. Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність: інформаційно-аналітичний збірник. Київ: МОН України. 2021. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1.pdf

Неклюєнко Т.В., Приступа М.І., Луцкевич Н.І. Соціально-демографічна криза в Україні внаслідок війни: стан, наслідки та шляхи подолання. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. 2022. № 6 (354). С. 147–152.

Степаненко О., Потюк С. Інтернаціоналізація системи освіти в Україні: особливості використання зарубіжного досвіду. Наука і техніка сьогодні 2022. № 4 (4).

Хомерікі О.А. Інтернаціоналізація і інтеграція, як напрямки глобалізації освіти: процеси синтезу і диференціації. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2012. № 16. С. 76–84.

Auld E., Morris P. Science by streetlight and the OECD’s measure of global competence: A new yardstick for internationalisation? Policy Fut Educ, 2019. 17(6):677–698.

Bunnell, T. The exporting and franchising of elite English private schools: the emerging “second wave”. Asia Pacific Journal of Education, 2008. 28(4), 383–393.

Bunnell, T., Courtois, A., & Donnelly, M. (2020). British elite private schools and their overseas branches: Unexpected actors in the global education industry. British journal of educational studies, 68(6), 691–712.

Bunnell, T. The crypto-growth of “International Schooling”: Emergent issues and implications. Educational Review, 2022. 74(1), 39–56.

Cajilog A. M. L., Pabalan A. P. Basic Education Through the Lens of Internationalization: The Case of Bohol Province. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 2023. 4(6), 2131–2165.

Cheng, M. M., Tang, C. W., Wang, L. C., & Chuang, H. H. School internationalization in Taiwan: constructing assessment indicators and future application. Humanities and Social Sciences Communications, 2023. 10(1), 1–13.

Cross-Border Education Research Team. Branch campus listing. C-BERT. 2017. URL: http://cbert.org/resourcesdata/branch-campus

Garrett, R., Kinser, K., Lane, J. E., Merola, R. International branch campuses: Trends and developments, 2016. The Observatory of Borderless Higher Education and C-BERT. 2016. URL: http://www.obhe.ac.uk/documents/download

Healey N.M. Transnational education: The importance of aligning stakeholders' motivations with the form of cross‐border educational service delivery. Higher Education Quarterly, 2023. 77(1), 83–101.

Hui P-K. Boredom and fear in the undergraduate classroom: the medium of instruction controversy in Hong Kong. Inter-Asia Cult Stud, 2015. 16(2):253–262. DOI: https://doi.org/10.1080/14649373.2015.1037082©

Institut Le Rosey. URL: http://www.rosey.ch

Knight J. Cross-border Tertiary Education: An Introduction, in Cross-border Tertiary Education: A Way towards Capacity Development, OECD Publishing, Paris, 2007. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264038493-3-en.

Martinelli A. Markets, governments, communities and global governance. International Sociology, 2003. 18(2), 291–323.

Moulin, L. Do private schools increase academic achievement? Evidence from France. Education Economics, 2023. 31(2), 247–274. DOI: https://doi.org/10.1080/09645292.2022.2061428

Nicola T. The internationalization of US high schools: avenues for future research. J Int Stu. 2021. 11(2):519–526.

OECD. Education at a Glance. Paris. 2009. pp. 63–226.

Tarc P. Transnational governing for the pedagogical ideals of K-12 international education: contrasting PISA and IB. Educ Rev 2022. 74(1):93–113. DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1965095

Vidovich L. Towards internationalizing the curriculum in a context of globalization: comparing policy processes in two settings. Compare 2004. 34:443–461. DOI: https://doi.org/10.1080/0305792042000294823

Vincent-Lancrin, S. Cross-border higher education: trends and perspectives. Vincent-Lancrin and Kärkkäinen, 2009. 63–88.

Wang F., Dong, Z., Dong J. Assessment of the Drivers and Effects of International Science and Technology Cooperation in Xinjiang in the Context of the Belt and Road Initiative. Sustainability, 2023. 15(2), 1497. DOI: https://doi.org/10.3390/su15021497

Yemini M. Internationalization of secondary education—lessons from Israeli Palestinian-Arab schools in Tel Aviv-Jaffa. Urban Educ, 2014. 49(5):471–498

Yemini M, Cohen A. School websites as a novel internationalization assessment tool. Educ Inf Tech, 2016. 21(3):607–623. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-014-9343-7

Ziguras, C., McBurnie, G. Transnational higher education in the Asia-Pacific region: From distance education to the branch campus. Higher education in the Asia-Pacific: Strategic responses to globalization, 2011. 105–122.

Antonyuk V.P. (2022). Problemy formuvannya lyudskoho kapitalu Ukrayiny v systemi osvity ta yoho ryzyky v realiyakh viyny. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny. № 1 (42). S. 161–170. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2022.1(42).161-170

Ivanytska O., Li T.S., Melnychenko A. (2021). Rehulyuvannya protsesiv internatsionalizatsiyi nauky ta osvity: bazovi pryntsypy, vymiryuvannya, faktory vplyvu. Yevropeyska nauka, (sge07-09), 84–90. DOI: https://doi.org/10.30890/2709-2313.2021-07-09-009

Lytvynchuk O.V., & Yurkivskyy, O.Y. (2023). Mihratsiyni protsesy v Ukrayini: zahrozy v umovakh rosiysko-ukrayinskoyi viyny. Ekonomika, upravlinnya ta administruvannya, 2 (104), 71–78. DOI: https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-71-78

Lukashenko L. (2023). Upravlinnya zakladamy zahalnoyi serednoyi osvity v umovakh viyny. Věda a perspektivy, 1 (20). DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-1(20)-47-59

MON Ukrayiny (2021). Osvita v nezalezhniy Ukrayini: rozvytok ta konkurentospromozhnist: informatsiyno-analitychnyy zbirnyk. Kyiv: MON Ukrayiny. Available at: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1.pdf

Neklyuyenko T.V., Prystupa, M.I., & Lutskevych, N.I. (2022). Sotsialno-demohrafichna kryza v Ukrayini vnaslidok viyny: stan, naslidky ta shlyakhy podolannya. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka : Pedahohichni nauky. № 6 (354). S. 147–152.

Stepanenko O., Potyuk S. (2022). Internatsionalizatsiya systemy osvity v Ukrayini: osoblyvosti vykorystannya zarubizhnoho dosvidu. Nauka i tekhnika sohodni, 4 (4).

Homeryky O.A. (2012). Internatsionalizatsiya ta intehratsiya, yak napryamky hlobalizatsiyi osvity: protsesy syntezu i dyferentsiatsiyi. Aktualni problemy sotsiolohiyi, psykholohiyi, pedahohiky, 16, 76–84.

Auld E., Morris P. (2019). Science by streetlight and the OECD’s measure of global competence: A new yardstick for internationalisation? Policy Fut Educ 17(6):677–698.

Bunnell, T. (2008). The exporting and franchising of elite English private schools: the emerging “second wave”. Asia Pacific Journal of Education, 28(4), 383–393.

Bunnell, T., Courtois, A., & Donnelly, M. (2020). British elite private schools and their overseas branches: Unexpected actors in the global education industry. British journal of educational studies, 68(6), 691–712.

Bunnell, T. (2022). The crypto-growth of “International Schooling”: Emergent issues and implications. Educational Review, 74(1), 39–56.

Cajilog, A. M. L., & Pabalan, A. P. (2023). Basic Education Through the Lens of Internationalization: The Case of Bohol Province. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 4(6), 2131–2165.

Cheng, M. M., Tang, C. W., Wang, L. C., & Chuang, H. H. (2023). School internationalization in Taiwan: constructing assessment indicators and future application. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1–13.

Cross-Border Education Research Team. (2017). Branch campus listing. C-BERT. Available at: http://cbert.org/resourcesdata/branch-campus

Garrett, R., Kinser, K., Lane, J. E., & Merola, R. (2016). International branch campuses: Trends and developments, 2016. The Observatory of Borderless Higher Education and C-BERT. Available at: http://www.obhe.ac.uk/documents/download

Healey, N. M. (2023). Transnational education: The importance of aligning stakeholders' motivations with the form of cross‐border educational service delivery. Higher Education Quarterly, 77(1), 83–101.

Hui P-K (2015) Boredom and fear in the undergraduate classroom: the medium of instruction controversy in Hong Kong. Inter-Asia Cult Stud 16(2):253–262. DOI: https://doi.org/10.1080/14649373.2015.1037082©

Institut Le Rosey. Available at: http://www.rosey.ch

Knight, J. (2007), Cross-border Tertiary Education: An Introduction, in Cross-border Tertiary Education: A Way towards Capacity Development, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264038493-3-en

Martinelli, A. (2003). Markets, governments, communities and global governance. International Sociology, 18(2), 291–323.

Moulin, L. (2023). Do private schools increase academic achievement? Evidence from France. Education Economics, 31(2), 247–274. DOI: https://doi.org/10.1080/09645292.2022.2061428

Nicola T (2021) The internationalization of US high schools: avenues for future research. J Int Stu 11(2):519–526.

OECD (2009). Education at a Glance. Paris. pp. 63-226.

Tarc P (2022) Transnational governing for the pedagogical ideals of K-12 international education: contrasting PISA and IB. Educ Rev 74(1):93–113. DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1965095

Vidovich L (2004) Towards internationalizing the curriculum in a context of globalization: comparing policy processes in two settings. Compare 34:443–461. DOI: https://doi.org/10.1080/0305792042000294823

Vincent-Lancrin, S. (2009). Cross-border higher education: trends and perspectives. Vincent-Lancrin and Kärkkäinen, 63–88.

Wang, F., Dong, Z., & Dong, J. (2023). Assessment of the Drivers and Effects of International Science and Technology Cooperation in Xinjiang in the Context of the Belt and Road Initiative. Sustainability, 15(2), 1497. DOI: https://doi.org/10.3390/su15021497

Yemini M. (2014) Internationalization of secondary education—lessons from Israeli Palestinian-Arab schools in Tel Aviv-Jaffa. Urban Educ 49(5):471–498.

Yemini M., Cohen A. (2016) School websites as a novel internationalization assessment tool. Educ Inf Tech 21(3):607–623. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-014-9343-7

Ziguras, C., & McBurnie, G. (2011). Transnational higher education in the Asia-Pacific region: From distance education to the branch campus. Higher education in the Asia-Pacific: Strategic responses to globalization, 105–122.

Переглядів статті: 60
Завантажень PDF: 51
Опубліковано
2023-10-31
Як цитувати
Дугінець, Г., & Моравська, І. (2023). ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ПРИВАТНИХ ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ДОСВІД ДЛЯ УКРАЇНИ. Економічний простір, (187), 15-22. https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-2
Розділ
СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО І МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ