ВПЛИВ ЕКОНОМІЧНИХ КРИЗОВИХ ЯВИЩ НА СФЕРУ ОСВІТИ

  • Є. В. Михайлова Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-1539-1548
Ключові слова: економічна криза, сфера освіти, попит, фінансова доцільність, антикризове управління

Анотація

У статті розглянуто економічну кризу як двобічний процес, під час якого відбуваються трансформація соціально-економічних процесів та переосмислення теоретичних шаблонів. Економічна криза 2020 року, тригером якої була пандемія, характеризується як криза попиту, а у зоні найбільшого впливу знаходяться країни, що розвиваються, оскільки мають меншу кількість ресурсів. Для країн, що розвиваються, наслідки економічної кризи найбільше позначаються на соціальних процесах. У статті досліджено вплив економічної кризи на сферу освіти, який проявляється у зменшенні державного фінансування, зниженні потреб у професійних кадрах, зменшенні кількості платоспроможного населення, відтоці професійних кадрів. Оскільки сфера освіти в країнах, що розвиваються, характеризується меншою продуктивністю та ефективністю, одними з першочергових завдань під час подолання наслідків економічних криз є оптимізація витрат та чіткий менеджмент.

Посилання

Базилевич В. Неортодоксальна теорія Й.А. Шумпетера. Історія економічних учень : у 2 ч. 3-тє вид. Київ : Знання, 2006. Т. 2. 575 с.

Галасюк В. Економіка України: пандемія COVID-19, нова економічна реальність, рекомендації. Фонд Ганса Зайделя. Представництво в Україні. 2020. 22 с. URL: http://www.clubofrome.org.ua/wp-content/uploads/2020/04/Doslidzhennya-Fond-Zajdelya.pdf (дата звернення: 13.07.2021).

Грішнова О. Формування людського капіталу в системі освіти і професійної підготовки : дис. ... докт. екон. наук : спец. 08.09.01. Київ, 2002. 434 арк.

Гузар У. Трансформація трудової діяльності в умовах переходу до економіки знань : автореф. дис. ... канд. екон. наук : спец. 08.00.07. Львів, 2011. 20 с.

Журавлева И. Информационное обшество : учебное пособие. Иркутск : изд-во Иркутского государственного университета, 2013. 141 с.

Илиева Ж., Цилигирис В. Внимание к глобальным проблемам и востребованность на местном уровне: новый взгляд на высшее образование. Международное высшее образование. 2021. № 106. С. 15–17.

Кремень В. Україна: шлях до себе. Проблеми суспільної трансформації : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : ДрУк, 1999. 446 с.

Кузьминов Я. Вероятное воздействие экономического кризиса на систему образования и качество человеческих ресурсов России. Вопросы образования. 2009. № 2. С. 172–186.

Рязанов В. Мировой экономический кризис и его последствия. Современные проблемы экономики. Христианское чтение. 2010. № 4 (35). С. 155–176.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки / Міністерство освіти і науки України. Київ, 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 13.07.2021).

Туган-Барановський М. Основи політичної економії / пер. з рос. С. Злупко, Я. Злупко ; наук. ред. і вступ. ст. С. Злупко. Львів : Видавничий центр Львівського національного університету ім. Івана Франка, 2003. 627 с.

Хансен Э. Денежная теория и финансовая политика / пер. с англ. В. Маневич. Москва : Дело, 2006. 311 с.

Georgieva K. Confronting the Crisis: Priorities for the Global Economy. IMF. URL: https://www.imf.org/en/News/Articles/2020/04/07/sp040920-SMs2020-Curtain-Raiser (дата звернення: 13.07.2021).

Huerta De Soto J. The Theory of Dynamic Efficiency. London : Routledge, 2009. 359 р.

Ropke W. International Economic Disintegration. William Hodge And Company, Limited. 1942. 299 p. URL: https://cdn.mises.org/International%20Economic%20Disintegration.pdf (дата звернення: 13.07.2021).

Bazylevych V. (2006) Neortodoksalna teoriia Y.A. Shumpetera. Istoriia ekonomichnykh uchen [The unorthodox theory of J.A. Schumpeter. History of economics]. Kyiv: Znannia, vol. 2. (in Russian)

Halasiuk V. (2020) Eklnomika Ukrainy: pandemiia COVID-19, nova ekonomichna realnist, rekomendatsii [Eclnomics of Ukraine: COVID-19 pandemic, new economic reality, recommendations.]. Fond Hansa Zaidelia. Predstavnytstvo v Ukraini [Hans Seidel Foundation. Ukraine Department]. Available at: http://www.clubofrome.org.ua/wp-content/uploads/2020/04/Doslidzhennya-Fond-Zajdelya.pdf (accessed 13.07.2021).

Hrishnova O. (2002) Formuvannia liudskoho kapitalu v systemi osvity i profesiinoi pidhotovky [Formation of human capital in the system of education and training] (Doctoral Thesis) Kyiv: Taras Shevchenko national University of Kyiv.

Huzar U. (2011)Transformatsiia trudovoi diialnosti v umovakh perekhodu do ekonomiky znan [Transformation of labor activity in the transition to the knowledge economy] (PhD Thesis) Lviv: National Academy of Sciences of Ukraine.

Zhuravleva I. (2013) Informatsionnoe obshestvo: uchebnoe posobie [Information Society: Study Guide]. Irkutsk. (in Russian)

Ilieva Zh., Tsiligiris V. (2021) Vnimanie k globalnym problemam i vostrebovannost na mestnom urovne: novyy vzglyad na vysshee obrazovanie [Attention to global problems and demand at the local level: a new look at higher education]. Mezhdunarodnoe vysshee obrazovanie [International Higher Education]. № 106, pp. 15–17. (in Russian)

Kremen V. (1999) Ukraina: shliakh do sebe. Problemy suspilnoi transformatsii: navch. posibnyk dlia stud. vyshchykh navch. zakl [Ukraine: the way to yourself. Problems of social transformation: textbook for students of higher education institutions]. Kyiv: DrUk. (in Ukrainian)

Kuz’minov Ya. (2009) Veroyatnoe vozdeystvie ekonomicheskogo krizisa na sistemu obrazovaniya i kachestvo chelovecheskikh resursov Rossii [Probable impact of the economic crisis on the education system and the quality of human resources in Russia]. Voprosy obrazovaniya [Educational issues]. No. 2, pp. 172–186.

Ryazanov V. (2010) Mirovoĭ ekonomicheskiĭ krizis i ego posledstviya [World economic crisis and its consequences]. Sovremennye problemy ekonomiki. Khristianskoe chtenie [Modern problems of the economy. Christian reading]. St. Petersburg, No. 4 (35), pp. 155–176.

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine] (2020). Stratehiia rozvytku vyshchoi ostvity v Ukraini na 2021–2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (accessed: 13.07.2021).

Tuhan-Baranovskyi M. (2003) Osnovy politychnoi ekonomii [Fundamentals of political economy]. Lviv: Vydavnychyi tsentr Lvivskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Franka [Lviv National University Publishing Center of Ivan Franko]. (in Ukrainian)

Khansen E. (2006) Denezhnaya teoriya i finansovaya politika [Monetary theory and financial policy]. Moscow: Delo. (in Russian)

Georgieva K. (2020) Confronting the Crisis: Priorities for the Global Economy. IMF. Available at: https://www.imf.org/en/News/Articles/2020/04/07/sp040920-SMs2020-Curtain-Raiser (accessed: 13.07.2021).

Huerta De Soto J. (2009) The Theory of Dynamic Efficiency. London: Routledge.

Ropke W. (1942) International Economic Disintegration. Available at: https://cdn.mises.org/International%20Economic%20Disintegration.pdf (accessed: 13.07.2021).

Переглядів статті: 168
Завантажень PDF: 172
Опубліковано
2021-08-31
Як цитувати
Михайлова, Є. В. (2021). ВПЛИВ ЕКОНОМІЧНИХ КРИЗОВИХ ЯВИЩ НА СФЕРУ ОСВІТИ. Економічний простір, (171), 37-41. https://doi.org/10.32782/2224-6282/171-6
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ