СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ ДОРОСЛИХ У «СРІБНІЙ ЕКОНОМІЦІ»

  • О. В. Лозова Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» https://orcid.org/0000-0001-7358-8640
  • А. М. Кришталь Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» https://orcid.org/0000-0003-4671-7114
Ключові слова: неформальна освіта, освіта впродовж життя, старіння нації, «срібна економіка», люди похилого віку, Університет третього віку, університет

Анотація

У статті автори розглядають проблеми старіння населення Європи, проводять аналіз «срібної економіки» у європейських країнах та можливості її реалізації в Україні. Розглянуто форми і способи формування освіти людей похилого віку в Європі. Досліджено сучасний стан та розвиток неформальної освіти людей похилого віку в України. Визначено проблеми та перспективи функціонування університетів третього віку для національної економіки України. Аналіз практики освіти людей похилого віку в Україні свідчить, що формування цієї галузі здійснюється занадто повільними темпами: не створено сучасної законодавчої бази, не використовуються можливості соціального партнерства, не усвідомлюється потенціал навчання людей цієї вікової категорії для соціально-економічного розвитку та збереження культурної самобутності країни. Тому, зважаючи на стрімкі тенденції старіння населення в Україні та їх нереалізований потенціал в суспільстві потребують розробки нових форм і методів реалізації сучасної соціальної політики щодо осіб третього віку, зокрема розробки і впровадження концепції геронтологічної політики, зокрема створення можливостей та умов для освіти старших дорослих як важливої складової їх соціального захисту та підтримки. В Україні важливо усвідомити потенціал освіти людей поважного віку для соціально-економічного розвитку держави, для збереження її людського капіталу. Одне з основних завдань суспільства – забезпечення соціальної адаптації та реадаптації людей похилого віку, збереження людського потенціалу. Для створення оптимальної моделі освітнього середовища для осіб третього віку важливо, забезпечити умови для максимального задоволення освітніх та комунікативних потреб цієї когорти людей з урахуванням попередньо набутого досвіду, знань, умінь і навичок, а також індивідуальних особливостей осіб похилого віку. Теоретичні і практичні дослідження доводять, що освіта у похилому віці – ефективний адаптаційний механізм, спосіб подальшого розвитку і самореалізації особистості.

Посилання

Madrid International Plan of Action on Aging 2002. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/ageing_program.shtml

Official website of the Statistical Service of the European Union. URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu

Official website of the European Fund. URL: http://www.eurofound.europa.eu/index.htm

Report of the World Summit for Social Development, Copenhagen, 6-12 March 1995 (United Nations publication. URL: http://www.un.org/en/documents/decl_conv/declarations/ageing_program_ch2.shtl

United Nations Millennium Declaration. URL: http://www.un.org/documents/decl_conv/declarations/summitdecl.shtml

Political declaration. Adopted by the Second World Assembly on Aging, Madrid, 8-12 April 2002. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/aging_decl.shtml

Population of Ukraine: Imperatives of demographic aging / S.Yu. Aksonova, B.O. Krimer, I.O. Kurylo [etc.]. Kyiv: Adef-Ukraine, 2014. 285 p. URL: http://www.idss.org.ua/monografii/2014_Naselennya.pdf (access date: 15.05.2021).

HelpAgeInternational. URL: http://www.helpage.org/russian/wherewe-work/our-affiliates/age-concern-ukraine/

Key Competences for Lifelong Learning 2018. Recommendation 2018/0008 (NLE) of the European Parliament and of the Council (EU) of 17 January 2018. URL: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf

Weiss R., Bass S. Challenges of the third age: Meaning and purpose in later life. Oxford, UK: Oxford University Press, 2002.

The Oxford Handbook of Retirement / ed. by Mo Wang. New York: Oxford University Press, 2013. 638 p.

Lasslett P. Das Dritte Alter. Historische Soziologie des Alterns. Weinheim, 1995.

Lemieux A., Boutin G., Rindeau J. Faculties of Education in Traditional Universities and Universities of the Third Age: A Partnership Model in Gerontology // Higher education in Europe. 2007. No. 2-3. Vol. 32. P. 151–161.

Russel H. Latter Life: a Time to Learn // Educational Gerontology. 2008. No. 34. P. 206–224.

Sadler W. Changing life options: uncovering the reaches of the third age. URL: http://thirdagecenter.com/Changinglifeoptions.pdf

Swindell R. An International Prospective on the Third Age / R. Swindell, J. Thompson // Educational Gerontology. 1995. No.21 (5). P. 429-447.

Principi A., Lamura G. Education for older people in Italy // Educational Gerontology. 2009. No. 35. P. 246–259.

Swindell, R. & Thompson, J. (1995). An international perspective on the university of the third age. Educational Gerontology, 21, 429-447.

Radcliffe, D. (1985). Universities of the third age: An international perspective. Convergence, XVIII(1-2), 67-74.

The USA Story // U3A UK. The Third Age Trust. 2014. Available at: http://www.u3a.org.uk/the-u3a-story/file.html.

Мадридский международный план действий по проблемам старения 2002 года. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/.shtml (дата звернення: 10.05.2021).

Офіційний сайт Статистичної служби Європейського союзу. URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu (дата звернення: 14.05.2021).

Офіційний сайт Єврофонду. URL: http://www.eurofound.europa.eu/index.htm (дата звернення: 18.05.2021).

Доклад Всемирной встречи на высшем уровне в интересах социального развития, Копенгаген, 6–12 марта 1995 года (издание Организации Объединенных Наций. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/ageing_program_ch2.shtl#a1 (дата звернення: 19.05.2021).

Декларация тысячелетия Организации Объединенных Наций. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/summitdecl.shtml

Политическая декларация. Принята второй Всемирной ассамблеей по проблемам старения, Мадрид, 8–12 апреля 2002 года. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/ageing_decl.shtml (дата звернення: 10.05.2021).

Населення України: Імперативи демографічного старіння / С. Ю. Аксьонова, Б. О. Крімер, І. О. Курило [та ін.]. Київ: Адеф-Україна, 2014. 285 c. URL: http://www.idss.org.ua/monografii/2014_Naselennya.pdf (дата звернення: 15.05.2021).

HelpAgeInternational. URL: http://www.helpage.org/russian/wherewe-work/our-affiliates/age-concern-ukraine/ (дата звернення: 16.05.2021).

Ключові компетентності для навчання впродовж життя 2018. Рекомендація 2018/0008 (NLE) Європейського Парламенту та Ради (ЄС) від 17.01.2018 року URL: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/pdf (дата звернення: 10.05.2021).

Weiss R., Bass S. Challenges of the third age: Meaning and purpose in later life. Oxford, UK: Oxford University Press, 2002.

The Oxford Handbook of Retirement / ed. by Mo Wang. New York: Oxford University Press, 2013. 638 p.

Lasslett P. Das Dritte Alter. Historische Soziologie des Alterns. Weinheim, 1995.

Lemieux A., Boutin G., Rindeau J. Faculties of Education in Traditional Universities and Universities of the Third Age: A Partnership Model in Gerontology // Higher education in Europe. 2007. No. 2-3. Vol. 32. P. 151–161.

Russel H. Latter Life: a Time to Learn // Educational Gerontology. 2008. No. 34. P. 206–224.

Sadler W. Changing life options: uncovering the reaches of the third age. URL: http://thirdagecenter.com/Changinglifeoptions.pdf. (дата звернення: 10.05.2021).

Swindell R. An International Prospective on the Third Age / R. Swindell, J. Thompson // Educational Gerontology. 1995. No.21 (5). P. 429-447.

Principi A., Lamura G. Education for older people in Italy // Educational Gerontology. 2009. No. 35. P. 246–259.

Swindell, R. & Thompson, J. (1995). An international perspective on the university of the third age. Educational Gerontology, 21, 429-447.

Radcliffe, D. (1985). Universities of the third age: An international perspective. Convergence, XVIII(1-2), 67-74.

The USA Story // U3A UK. The Third Age Trust. – 2014. – Available at: http://www.u3a.org.uk/the-u3a-story/file.html. (дата звернення: 10.05.2021).

Переглядів статті: 159
Завантажень PDF: 132
Опубліковано
2021-07-02
Як цитувати
Лозова, О. В., & Кришталь, А. М. (2021). СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ ДОРОСЛИХ У «СРІБНІЙ ЕКОНОМІЦІ». Економічний простір, (170), 23-27. https://doi.org/10.32782/2224-6282/170-4
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ