ЗАГАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО СЕКТОРУ В УКРАЇНІ ДО І ПІСЛЯ COVID-19

  • Галина Горин ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього Національної академії наук України»
Ключові слова: туризм, ринок, туристичні потоки, внутрішні туристи, зовнішні туристи, регіон

Анотація

Стаття присвячена розвитку туристичного сектору в Україні. Аналізовано туристичну сферу України протягом останніх 20 років, відповідно цьому, мала тенденцію до скорочення. Україна належить до тих країн, що мають значний, але нереалізований туристичний потенціал. Відповідно, місце України в рейтингу Світового економічного форуму Travel&TourismCompetitivenessIndex останні 20 років коливалося в межах 76 – 88 серед 140 країн світу. Туристичні потоки України 2019 році оцінено в 1,6 млрд. дол. США (в 2013 році – 4,1 млрд. дол. США) згідно даних світової туристичної організації UNWTO. Світовий економічний форум оцінив загальний дохід від туристичної діяльності в Україні в 2019 році в 1,3 млрд. дол. США. Досліджено, що на іноземні потоки в Україні припадає лише 18 % і зберіглася тенденція диференціації структури в’їзного туристичного потоку. Порівняно з 2018 роком, Україна стала більш привабливою для громадян європейських країн, зокрема Німеччини, Ліхтенштейну, Великобританії, Литви, Латвії та Швеції. Показник впав стосовно в’їзду в Україну громадян, які прямували з Білорусі, Угорщини, Словаччини,Казахстану, Нідерландів, Іспанії та Бангладеш. У статті визначено наступні сегменти туристичного ринку в країні, такі як міський туризм; екологічний (зелений); етнічний; сільський; культурно-пізнавальний; подієвий; медичний, лікувально-оздоровчий; гастрономічний; релігійний; гірський, спортивний, велосипедний; пригодницький та активний; науковий та освітній; круїзний та яхтовий; шопінг та розважальний туризм. Проте в звітах Світової туристичної організації та Європейської комісії Україна ні в одному з зазначених сегментів не входить навіть до ТОП 50 країн світу. Ще одним свідченням нерозвинутої в Україні туристичної інфраструктури, особливо інфраструктури, що пристосована до кліматичних умов країни, виступають показники сезонності на вітчизняному туристичному ринку. Аналіз статистичних даних показує значний зріст продаж в літній період і скорочення продаж в періоди міжсезоння та зимовий період. Аналізовано туристичних потоків України за 2019 рік в регіональному розрізі (аналізувалися лише внутрішні потоки за даними Державної служби статистики) та виділено чотири регіони на які припадає 80,2 % туристичних потоків України. Епідемія COVID-19 мала значний вплив на туристичну галузь України, відповідно, обсяг продаж туристичними агентствами в ІІ кварталі 2020 року скоротився на 95,8 % по відношенню до ІІ кварталу 2019 року, готельні послуги скоротилися на 84,1 %.

Посилання

The Deloitte Center for Health Solutions. URL: https://www2.deloitte.com

The European Commission. URL: https://ec.europa.eu/growth/sectors

The International Medical Travel Journal. URL: https://www.imtj.com

The State Statistics Service of Ukraine (SSSU). URL: http://ukrstat.gov.ua

The 2026 Strategy for the Development of Tourism and Resorts in Ukraine. URL: https://tusib.org/

The Travel & Tourism Competitiveness Report. URL: https://www.weforum.org/

The World Tourism Organization. URL: https://www.unwto.org

Переглядів статті: 296
Завантажень PDF: 190
Опубліковано
2021-04-30
Як цитувати
Горин, Г. (2021). ЗАГАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО СЕКТОРУ В УКРАЇНІ ДО І ПІСЛЯ COVID-19. Економічний простір, (168), 87-92. https://doi.org/10.32782/2224-6282/168-15
Розділ
РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНИХ СИЛ І РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА