СИСТЕМА ЗАСТОСУВАННЯ МЕРЕЖЕВОЇ ІНТРАЛОГІСТИКИ НА РИНКУ ТОВАРІВ ПЕРШОЇ НЕОБХІДНОСТІ
Анотація
Досліджено особливості товарів першої необхідності під кутом змін та викликів, що виникли як наслідок поширення пандемії COVID 19. Виявлено ключові факторів, від яких залежить формування конкурентних переваг вітчизняних підприємств у нестабільних економічних умовах на ринку товарів першої необхідності. Досліджено підстави існування контраверсії щодо трактування концепції мережевої інтралогістики за сучасних викликів та встановлено, що мережева інтралогістика – це системна концепція, в якій багато процесів і механізмів взаємодіють один з одним, а отже засновуючись на системному підході технологічна складова інтралогістики обов’язково має бути врівноважена, інтегрована із «нематеріальною», тобто сферою відносин, в якій ключового значення набувають стратегічні маркетингові підходи та їх інтеграція із іншими функціональними сферами: логістикою та фінансами.
Посилання
Gazda A., Osieczko K. The use of intralogistic systems in the enterprise : conference paper: CLC 2018 : Carpathian Logistics Congress, Prague. URL: https://www.researchgate.net/publication/341736726_The_use_of_intralogistic_systems_in_the_enterprise (дата звернення: 20.09.2020).
Fernandes A. Baptista F. J. G. Silva R. D. S. G. Campilho, G. F. L. Pinto. Intralogistics and industry 4.0: designing a novel shuttle with picking system : 9th International Conference on Flexible Automation and Intelligent Manufacturing (FAIM2019), June 24-28, 2019, Limerick, Ireland. URL: https://www.researchgate.net/publication/339112304_Intralogistics_and_industry_40_designing_a_novel_shuttle_with_picking_system (дата звернення: 21.09.2020).
Moris J. What is Intralogistics? Invata Intralogistics Website, 2013. URL: http://www.invata.com/what-is-intralogistics/ (дата звернення: 05.01.2019).
Tjahjono В., Esplugues С., Ares Е., Pelaez G. What does Industry 4.0 mean to Supply Chain? Procedia Manufacturing. 2017. № 13. P. 1175–1182.
Krykavskyy Y., Pokhylchenko O., Hayvanovych N. Supply chain development drivers in Industry 4.0 in Ukrainian enterprises. Oeconomia Copernicana. 2019. Vol. 10 (2). P. 273-290.
Krykavskyy E.V., Pokhylchenko E.А. Implementation of marketing concepts into supply chain management. Economics, entrepreneurship, management. 2014. Vol. 1, No 2. P. 25-34.
Крикавський Є.В., Наконечна Т.В. Інтралогістика як засіб досягнення конкурентних переваг. Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. Випуск 15 Частина 2. C. 35-39.
Pukas A. Integracja koncepcji zarządzania relacjami z klientem oraz zarządzania łańcuhem dostaw i ich wykorzystanie w budowaniu przewagi rynkowej przedsiębiorstwa. Marketing w 25-leciu gospodarki rynkowej w Polsce : monografia / A. Czubała, P. Hadrian, J.W. Wiktor. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2014. P. 378-385.
Krykavskyy E., Lovri I. Strategic approach to sales activity of industrial enterprises. The contemporary problems of management – value-based marketing, social responsibility and other factors in process of development – micro, meso and macro aspect : monografia / H. Howaniec, W. Waszkielewicz. Bielsko-Biala: University of Bielsko-Biala, 2014. P.39-57.
Impact analysis: how is the consumer goods industry responding to coronavirus? : веб-сайт. URL: https://www.reply.com/en/covid-19-fmcg-industry-impact-analysis (дата звернення: 20.09.2020).
Nielsen в Украине будет мониторить онлайн-продажи в сфере FMCG : веб-сайт. URL: https://mmr.ua/show/nielsen_v_ukraine_budet_monitority_onlayn-prodazhi_v_sfere_fmcg (дата звернення: 20.09.2020).
FMCG: как сформировать план выхода из карантина : веб-сайт. URL: https://mind.ua/ru/openmind/20211834-fmcg-kak-sformirovat-plan-vyhoda-iz-karantina (дата звернення: 20.09.2020).
Logistics Manager Analysis: How Covid-19 is disrupting inventory management : веб-сайт. URL: https://www.logistik-express.com/logistics-manager-analysis-how-covid-19-is-disrupting-inventory-management/ (дата звернення: 20.09.2020).
Якимишин Л. Я. Логістика ланцюгів поставок товарів повсякденного попиту : монографія / Л. Я. Якимишин. Тернопіль : ФОП Паляниця В. А., 2017. 220 с.
Цепочки поставок нового поколения: эффективные, быстрые и соответствующие индивидуальным потребностям клиентов. Глобальный обзор деятельности в сфере управления цепочками поставок за 2013 год. URL: https://www.pwc.ru/en/performance-management/assets/global-supply-_chain-survey-2013-rus.pdf (дата звернення: 20.09.2020).
Рынок товаров широкого потребления (FMCG) Украины : веб-сайт. URL: http://www.ey.com/UA/uk/Industries/Consumer-Products/EY-report-fmsg-trends-2014-rus (дата звернення: 20.09.2020).
Gazda A., Osieczko K. (2018) The use of intralogistic systems in the enterprise. Proceedings of the Carpathian Logistics Congress (Czech Republic, Prague, 2018). URL: https://www.researchgate.net/publication/341736726_The_use_of_intralogistic_systems_in_the_enterprise (accessed 20.09.2020).
Fernandes A. Baptista F. J. G. Silva R. D. S. G. Campilho, G. F. L. Pinto (2019) Intralogistics and industry 4.0: designing a novel shuttle with picking system. Proceedings of the 9th International Conference on Flexible Automation and Intelligent Manufacturing (FAIM2019, Ireland, Limerick, June 24-28, 2019), Limerick. URL: https://www.researchgate.net/publication/339112304_Intralogistics_and_industry_40_designing_a_novel_shuttle_with_picking_system (accessed 21.09.2020).
Moris J. What is Intralogistics? Invata Intralogistics Website, 2013. URL: http://www.invata.com/what-is-intralogistics/ (accessed 05.01.2019).
Tjahjono В., Esplugues С., Ares Е., Pelaez G. (2017) What does Industry 4.0 mean to Supply Chain? Procedia Manufacturing, no. 13, pp. 1175–1182.
Krykavskyy Y., Pokhylchenko O., Hayvanovych N. (2019) Supply chain development drivers in Industry 4.0 in Ukrainian enterprises. Oeconomia Copernicana, vol.10 (2), pp. 273-290. DOI: 10.24136/oc.2019.014.
Krykavskyy E.V., Pokhylchenko E.А. (2014) Implementation of marketing concepts into supply chain management. Economics, entrepreneurship, management, vol. 1, no. 2, pp. 25-34.
Krykavskyy E.V., Nakonechna Т.V. Intralohistyka yak zasib dosiahnennia konkurentnykh perevah [Intralogistics as a way of achievement a competition benefit]. Naukovyy̆ Visnyk UzhNU Seriia Mizhnarodni Ekonomichni Vidnosyny Ta Svitove Hospodarstvo [Scientific Herald of Uzhhorod University. Seres: nternational Economic Relations And World Economy], vol. 15, part 2, pp. 35-39.
Pukas A. (2014) Integracja koncepcji zarządzania relacjami z klientem oraz zarządzania łańcuhem dostaw i ich wykorzystanie w budowaniu przewagi rynkowej przedsiębiorstwa [Integration of the concept of customer relationship management and supply chain management and their use in building a company's market advantage]. Marketing w 25-leciu gospodarki rynkowej w Polsce [Marketing in the 25th anniversary of the market economy in Poland] : monografia. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, pp. 378-385.
Krykavskyy E., Lovri I. (2014) Strategic approach to sales activity of industrial enterprises. The contemporary problems of management – value-based marketing, social responsibility and other factors in process of development – micro, meso and macro aspect : monografia. Bielsko-Biala: University of Bielsko-Biala, pp. 39-57.
Impact analysis: how is the consumer goods industry responding to coronavirus? Available at: https://www.reply.com/en/covid-19-fmcg-industry-impact-analysis (accessed at 20 September 2020).
Nielsen v Ukraine budet monitorit' onlajn-prodazhi v sfere FMCG [Nielsen in Ukraine will monitor online FMCG sales]. Available at: https://mmr.ua/show/nielsen_v_ukraine_budet_monitority_onlayn-prodazhi_v_sfere_fmcg (accessed at 20 September 2020).
FMCG: kak sformirovat' plan vyhoda iz karantina [FMCG: how to create an exit plan from quarantine]. Available at: https://mind.ua/ru/openmind/20211834-fmcg-kak-sformirovat-plan-vyhoda-iz-karantina (accessed at 20 September 2020).
Logistics Manager Analysis: How Covid-19 is disrupting inventory management. Available at: https://www.logistik-express.com/logistics-manager-analysis-how-covid-19-is-disrupting-inventory-management/ (accessed at 20 September 2020).
Yakymyshyn L. Ya. (2017) Lohistyka lantsiuhiv postavok tovariv povsiakdennoho popytu [Logistics of the FMCG supply chains]: monografia. Ternopil: Palianytsia V.A., 220 p.
Cepochki postavok novogo pokolenija: jeffektivnye, bystrye i sootvetstvujushhie individual'nym potrebnostjam klientov [Next-generation supply chains: efficient, fast and tailored to individual customer needs]. Global'nyj obzor dejatel'nosti v sfere upravlenija cepochkami postavok za 2013 god [Global Supply Chain Management Review 2013]. Available at: https://www.pwc.ru/en/performance-management/assets/global-supply-_chain-survey-2013-rus.pdf (accessed at 20 September 2020).
Rynok tovarov shirokogo potreblenija (FMCG) Ukrainy [Market of consumer goods (FMCG) in Ukraine]. Available at: http://www.ey.com/UA/uk/Industries/Consumer-Products/EY-report-fmsg-trends-2014-rus (accessed at 20 September 2020).