РОЗВИТОК РЕГІОНАЛЬНИХ ТУРИСТИЧНИХ РИНКІВ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙ

  • М. М. Огієнко ВП «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв» https://orcid.org/0000-0002-7900-2986
  • Г. О. Саркісян Одеська національна академія харчових технологій https://orcid.org/0000-0001-7362-3637
  • Ю. Й. Любаров Миколаївська міська рада
Ключові слова: туризм, туристичний ринок, регіональний ринок, інновації, інноваційна діяльність, інноваційні заходи

Анотація

В статті досліджено широкий спектр різноманітних наукових поглядів щодо інновацій в сфері туристичних послуг та туризму загалом. Визначено, що мають місце певні складності та неточності щодо понятійно-категоріального апарату, а саме категорії «інновації в туризмі». Визначено, що для реалізації інноваційних продуктів в туристичну діяльність впливає різна кількість факторів, серед яких: соціальний стан населення, економічна ситуація країни, нор- мативно-правовий базис; різноманітні міжнародні та міжурядові угоди. Виділено наступні види інновацій за їх зміс- том в сфері туризму: продуктові інновації; технічні інновації; інновації маркетингу; сервісні інновації. Визначено, що регіональний розвиток слід реалізовувати, шляхом запровадження інноваційно-інвестиційної моделі, яка базується на забезпеченні росту наукового, технологічного та людського потенціалу, підвищення конкурентоспроможності регіону на внутрішніх та зовнішніх ринках, а важливим інструментом стимулювання регіонального розвитку виступатимуть угоди. Встановлено, що інноваційність заходів для регіонального розвитку обумовлюють енерго- та ресурсозберігаючі технології, як вагомий елемент конкурентоспроможності регіону. Доведено, що активація інформаційних, управлін- ських, комунікаційних, технологічних рішень сприятимуть до підвищення інвестиційних можливостей регіону.

Посилання

Алексеєва Ю.В. Державне регулювання туристичної галузі України в контексті досвіду Франції : автореф. дис... канд. наук з держ. упр. : 25.00.02. Одеса, 2005. 20 с.

Бойко М.Г., Гопкало Л.М. Організація готельного господарства: підручник. Київ : Київ нац. торг.-екон. ун-т, 2006. 448 с.

Вергун Л.І. Сучасний стан та перспективи розвитку туристичної галузі в регіонах України. Географія та туризм. 2011. Вип. 11. С. 157–164.

Власова Н.М., Смирнова В.В., Семенченко Н.Ю. Інноваційна діяльність в туристичному бізнесі. Культура народів Причорномор’я. 2009. № 176. С. 113–114.

Гарбера О.Є. Основні теоретичні та практичні аспекти інноваційної діяльності в туристичному господарстві України. Інвестиції: практика та досвід. 2009. № 23. С. 29–31.

Горецький А.І. Механізми інноваційного розвитку рекреаційної сфери Карпатського регіону. Теорія та практика державного управління. 2014. Вип. 1 (44). С. 142–146.

Горишевський П.А., Васильєв В.П., Зінько Ю.В. Сільський зелений туризм: організація надання послуг гостинності. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2003. 148 с.

Гусєв В.Г. Державна інноваційна політика, як засіб розвитку національної економіки : навч. посібник. Київ : Вид-во НАДУ, 2007. 60 с.

Давидова О.Г. Особливості застосування інновацій у розвиток туристичної галузі України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Серія «Економіка»). 2015. № 7. С. 65–69.

Дзюбіна А.В. Розкриття змісту поняття «інноваційний потенціал» та визначення його складових. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2008. № 628. С. 72–77.

Жукович І.А. Інновації в туризмі: основні теоретичні та практичні аспекти. Наука та наукознавство. 2017. №2 (95) С. 69–81.

Ильина Е.Н. Туроперейтинг. Организация деятельности : учебник. Москва : Финансы и статистика, 2014. 240 с.

Кампов Н.С., Медвідь Л.І., Касинець О.В., Махлинець С.С. Роль інновацій для розвитку туризму. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Економічні науки. 2017. № 23(18). C. 246–255.

Лагодієнко В.В., Андрусів У.Я. Регіональна економічна політика в умовах диспропорційності: шляхи мінімізації. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 2. С. 81–89.

Мартюшева Л. Інноваційний потенціал підприємства, як об’єкт економічного дослідження. Фінанси України. 2002. №10. С. 61–66.

Мізюк Б.М., Полотай Б.Я. Особливості запровадження інновацій у туристичній індустрії. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 51. C. 45–49.

Нагорняк Г., Головко С. Інновації, як пріоритетні напрями розвитку туристичної сфери в Україні. Соціально-економічні проблеми держави і права. 2008. № 1 (1). С. 121–128.

Новиков В.С. Инновации в туризме : учеб. пособие. Москва : Изд. центр «Академия», 2007. 208 с.

Орлов Б.В. Правові проблеми визначення понять курортних, лікувально-оздоровчих і рекреаційних територій. Підприємництво, господарство і право. 2000. №5. С. 48–50.

Павлова О.М., Зайчук К.А. Інституційне забезпечення туристичного ринку Волинської області. Актуальні проблеми прикладної економіки: монографія. Луцьк : СПД Гадяк Жанна Володимирівна, 2019. С. 114–122.

Панухник О. Інноваційний потенціал регіонального розвитку туризму та рекреацій із залученням молодіжного туризму: передумови формування та векторність управління. Галицький економічний вісник. 2015. № 2 (49). С. 5–12.

Поважний С.В. Менеджмент в сфері послуг. Донецьк : ВНК, 2004. 824 с.

Пуцентейло П.Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва: навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 344 с.

Севастьянова С.А. Регіональне планування розвитку туризму й готельного господарства : навч. посіб. Москва : КНОРУС, 2007. 250 с.

Скавронська І.В. Інноваційні процеси у сфері туризму в умовах євроатлантичної інтеграції України. Дослідження і розробки у сфері євроатлантичної інтеграції України. 2008. № 1. С. 187–195.

Стрішенець О.М., Ляшенко О.М. Теоретичні аспекти туристичних кластерів як детермінант соціально-економічного розвитку регіону. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк. Вежа-Друк, 2017. №4(12). C. 7–13.

Стрішенець О.М., Ліщук В.І., Єлісєєва Л.В. Економічна теорія. Луцьк : СНУ імені Лесі Українки. 2014. 240 с.

Стрішенець О.М. Маркетингове дослідження фінансово-економічних результатів та стратегічних позицій виробників кавової продукції в Україні. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том. 3. № 3. С. 219–227.

Стрішенець О.М., Зайчук К.А., Пріоритетні напрямки функціонування туристичних кластерів у Волинській області. Актуальні проблеми прикладної економіки: монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. С. 129–138.

Стрішенець О.М., Ляшенко О.М. Теоретичні аспекти туристичних кластерів як детермінант соціально-економічного розвитку регіону. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк. 2017. №4 (12). С. 7–13.

Ткаченко Т.І., Мельниченко С.В., Бойко М.Г. Стратегічний розвиток туристичного бізнесу: монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. 596 с.

Шумпетер Й.А. Теория экономического развития. Москва : Директ-Медиа, 2007. 400 с.

Яковлев Г.А. Экономика и статистики туризма : учебное пособие. Москва : Издательство РЛЛ, 2004. 376 с.

Hall C.M., Williams A. Tourism and innovation. London: Routledge. 2008. 263 p. URL: https://books.google.com.ua/books?id=-LFAgAAQBAJ&hl=ru (дата звернення: 30.11.2020).

Alekseyeva Yu.V. (2005) Derzhavne rehulyuvannya turystychnoyi haluzi Ukrayiny v konteksti dosvidu Frantsiyi [State regulation of the tourism industry of Ukraine in the context of the French experience]. (PhD Thesis), Odesa : Odessa Regional Institute for Public Administration of the National Academy for Public Administration under the President of Ukraine.

Boyko M.H., Hopkalo L.M. (2006) Orhanizatsiya hotelʹnoho hospodarstva: pidruchnyk [Organization of the hotel industry: a textbook]. Kyiv: Kyiv nats. torh.-ekon. un-t. (in Ukrainian)

Verhun L.I. (2011) Suchasnyy stan ta perspektyvy rozvytku turystychnoyi haluzi v rehionakh Ukrayiny [Current state and prospects of development of the tourism industry in the regions of Ukraine]. Geography and tourism. vol. 11, pp. 157–164.

Vlasova N.M., Smyrnova V.V., Semenchenko N.Yu. (2009) Innovatsiyna diyalʹnistʹ v turystychnomu biznesi [Innovative activity in the tourism business]. Culture of the peoples of the Black Sea region. no. 176. S. 113–114.

Harbera O.Ye. (2009) Osnovni teoretychni ta praktychni aspekty innovatsiynoyi diyalʹnosti v turystychnomu hospodarstvi Ukrayiny [The main theoretical and practical aspects of innovation in the tourism industry of Ukraine. Investments: practice and experience. no. 23. pp. 29–31.

Horetsʹkyy A.I. (2014) Mekhanizmy innovatsiynoho rozvytku rekreatsiynoyi sfery Karpat·sʹkoho rehionu [Mechanisms of innovative development of the recreational sphere of the Carpathian region] Theory and practice of public administration. vol. 1 (44). pp. 142–146.

Horyshevsʹkyy P.A., Vasylʹyev V.P., Zinʹko YU.V. (2003) Silʹsʹkyy zelenyy turyzm: orhanizatsiya nadannya posluh hostynnosti [Rural green tourism: organization of hospitality services] Ivano-Frankivsʹk: Misto NV. (in Ukrainian).

Husyev V.H. (2007) Derzhavna innovatsiyna polityka, yak zasib rozvytku natsionalʹnoyi ekonomiky: navch.posibnyk. [State innovation policy as a means of developing the national economy: textbook.] K.: Vyd-vo NADU. (in Ukrainian).

Davydova O.H. (2015) Osoblyvosti zastosuvannya innovatsiy u rozvytok turystychnoyi haluzi Ukrayiny. [Features of application of innovations in development of tourist branch of Ukraine]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics. no. 7. pp. 65–69.

Dzyubina A.V. (2008) Rozkryttya zmistu ponyattya «innovatsiynyy potentsial» ta vyznachennya yoho skladovykh [Disclosure of the content of the concept of «innovation potential» and definition of its components]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. no. 628. pp. 72–77.

Zhukovych I.A. (2017) Innovatsiyi v turyzmi: osnovni teoretychni ta praktychni aspekty. Scince and Scince of Scince. [Innovations in tourism: basic theoretical and practical aspects. Scince and Scince of Scince. no. 2 (95). pp. 69–81.

Il'ina Ye.N. (2014) Turopereyting. Organizatsiya deyatel'nosti: uchebnik. [Touring rating. Organization of activity]. M.: Finansy i statistika. (in Ukrainian).

Kampov N.S., Medvidʹ L.I., Kasynetsʹ O.V., Makhlynetsʹ S.S. (2017) Rolʹ innovatsiy dlya rozvytku turyzmu [The role of innovation for tourism development]. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series «Economics». no. 23(18). pp. 246–255.

Lagodiienko V.V., Andrusiv U.Y. (2018) Rehionalʹna ekonomichna polityka v umovakh dysproportsiynosti: shlyakhy minimizatsiyi [Regional economic policy in the conditions of disproportion: ways of minimization]. Ukrainian Journal of Applied Economics. vol. 3, no 2. pp. 81–89.

Martyusheva L. (2002) Innovatsiynyy potentsial pidpryyemstva, yak obʺyekt ekonomichnoho doslidzhennya [Innovative potential of the enterprise as an object of economic research]. Journal «Finance of Ukraine». no. 10. pp. 61–66.

Mizyuk B.M., Polotay B.YA. (2016) Osoblyvosti zaprovadzhennya innovatsiy u turystychniy industriyi [Peculiarities of introduction of innovations in the tourist industry]. Herald of LUTE. Economic Sciences. vol. 51. pp. 45–49.

Nahornyak H., Holovko S. (2008) Innovatsiyi, yak priorytetni napryamy rozvytku turystychnoyi sfery v Ukrayini [Innovations as priority directions of tourism development in Ukraine]. Socio-economic problems and the state. no. 1 (1). pp. 121–128.

Novikov V.S. (2007) Innovatsii v turizme [Innovations in tourism]. Izd. Tsentr «Akademiya». (in Russian)

Orlov B.V. (2000) Pravovi problemy vyznachennya ponyatʹ kurortnykh, likuvalʹno-ozdorovchykh i rekreatsiynykh terytoriy [Legal problems of defining the concepts of resort, health and recreational areas]. Entrepreneurship, Economy and Law. no 5. pp. 48–50.

Pavlova O.M., Zaychuk K.A. (2019) Instytutsiyne zabezpechennya turystychnoho rynku Volynsʹkoyi oblasti [Institutional support of the tourist market of Volyn region.]. Aktualʹni problemy analitychnoyi ekonomiky. Luts'k: SPD Hadiak Zhanna Volodymyrivna. (in Ukrainian)

Panukhnyk O. (2015) Innovatsiynyy potentsial rehionalʹnoho rozvytku turyzmu ta rekreatsiy iz zaluchennyam molodizhnoho turyzmu: peredumovy formuvannya ta vektornistʹ upravlinnya [Innovative potential of regional development of tourism and recreation with the involvement of youth tourism: prerequisites for formation and vector management]. Galician economic journal. no. (49). pp. 5–12. (in Ukrainian)

Povazhnyy S.V. (2004) Menedzhment v sferi posluh [Management in the field of services]. Donetsʹk: VNK. (in Ukrainian)

Putsenteylo P.R. (2007) Ekonomika i orhanizatsiya turystychno-hotelʹnoho pidpryyemnytstva [Economics and organization of tourism and hotel business]. K.: Tsentr uchbovoyi literatury. (in Ukrainian)

Sevastʹyanova S.A. (2007) Rehionalʹne planuvannya rozvytku turyzmu y hotelʹnoho hospodarstva [Regional planning of tourism and hotel development]. M.: KNORUS. (in Ukrainian)

Skavronsʹka I.V. (2008) Innovatsiyni protsesy u sferi turyzmu v umovakh yevroatlantychnoyi intehratsiyi Ukrayiny [Innovative processes in the field of tourism in the Euro-Atlantic integration of Ukraine]. Research and development in the field of Euro-Atlantic integration of Ukraine. no. 1. pp. 187–195.

Strishenetsʹ O.M., Lyashenko O.M. (2017) Teoretychni aspekty turystychnykh klasteriv yak determinant sotsialʹno-ekonomichnoho rozvytku rehionu. [Theoretical aspects of tourist clusters as a determinant of socio-economic development of the region]. Economic Journal of Lesya Ukrainka Eastern European National University. no. 4 (12) pp. 7–13.

Strishenetsʹ O.M., Lishchuk V.I., Yelisyeyeva L.V. (2014) Ekonomichna teoriya [Economic theory]. Lutsʹk. SNU imeni Lesi Ukrayinky. (in Ukrainian)

Strishenetsʹ O.M. (2018) Marketynhove doslidzhennya finansovo-ekonomichnykh rezulʹtativ ta stratehichnykh pozytsiy vyrobnykiv kavovoyi produktsiyi v Ukrayini [Marketing research of financial and economic results and strategic positions of coffee producers in Ukraine]. Scientific journal «Ukrainian journal of applied economics». vol. 3. №3. pp. 219–227.

Strishenetsʹ O.M., Zaychuk K.A. (2017) Priorytetni napryamky funktsionuvannya turystychnykh klasteriv u Volynsʹkiy oblasti [Priority directions of functioning of tourist clusters in Volyn region]. Aktualʹni problemy prykladnoyi ekonomiky: monohrafiya, Lutsʹk: Vezha-Druk. (in Ukrainian)

Strishenetsʹ O.M., Lyashenko O.M. (2017) Teoretychni aspekty turystychnykh klasteriv yak determinant sotsialʹno-ekonomichnoho rozvytku rehionu [Theoretical aspects of tourism clusters as a determinant of socio-economic development of the region.]. Economic Journal of Lesya Ukrainka Eastern European National University. no. 4 (12). pp. 7–13.

Tkachenko T.I., Melʹnychenko S.V., Boyko M.H. (2010) Stratehichnyy rozvytok turystychnoho biznesu [Strategic development of tourist business]. K.: Kyyiv. nats. torh.- ekon. un-t. (in Ukrainian)

Shumpeter Y.A. (2007) Teoriya ekonomicheskogo razvitiya [Economic development theory]. M.: Direkt-Media. (in Russian)

Yakovlev G.A. (2004) Ekonomika i statistiki turizma [Economics and statistics of tourism]. M.: Izdatel'stvo RLL. (in Russian)

Hall C.M., Williams A. (2008) Tourism and innovation. London: Routledge. Available at: https://books.google.com.ua/books?id=-LFAgAAQBAJ&hl=ru (accessed 30.11.2020).

Переглядів статті: 398
Завантажень PDF: 507
Опубліковано
2020-12-28
Як цитувати
Огієнко, М. М., Саркісян, Г. О., & Любаров, Ю. Й. (2020). РОЗВИТОК РЕГІОНАЛЬНИХ ТУРИСТИЧНИХ РИНКІВ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙ. Економічний простір, (164), 152-159. https://doi.org/10.32782/2224-6282/164-24
Розділ
РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНИХ СИЛ І РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА