КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНИХ МЕТАЛУРГІЙНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
У статті висвітлено особливості формування корпоративної культури соціально відповідальних металургійних підприємств та розроблено науково-практичні рекомендації щодо їх управління в умовах сталого інноваційного розвитку. Авторами розглянуто погляди науковців щодо сутності та структури корпоративної культури. Норми і цінності є найбільш важливими елементами будь-якої організації. Для управління корпоративною культурною ком- панії важливим є поділ цінностей за ступенем їх прийняття в організації: визнані публічно (проголошені, засвоєні, підтримувані), фактичні та бажані цінності. Корпоративна культура компанії розглядається як складна дина- мічна ієрархічна система, яка складається з формальної (місія, бачення, цінності, які втілені в практиці компанії) та неформальної (соціальні взаємозв’язки, рольові моделі, ритуали, важливі історії в компанії) складових, які змі- нюються під впливом внутрішнього та зовнішнього середовища компанії. Дана система має тісний взаємозв’язок з корпоративною соціальною відповідальністю. Корпоративна культура, яка не має цінностей соціальної відпові- дальності та не спрямована на стимулювання технологічних, маркетингових, соціальних чи управлінських інновацій, не може досягнути стійкої позитивної соціальної динаміки. Авторами здійснено аналіз корпоративної соціальної відповідальності, елементів корпоративної культури та стратегічного розвитку металургійних підприємств Групи «МЕТІНВЕСТ». Протягом останніх років основні зусилля компаній були зосереджені на екологічні цілі сталого роз- витку, а саме модернізації підприємств. З метою досягнення сталого інноваційного розвитку та імплементації цін- ностей безпеки і турботи про екологію, металургійним підприємствам необхідно розвивати інноваційну культуру, зокрема стимулювати розвиток сталих інновацій та інноваторів серед персоналу, посилити виконання комплексу програм, які сприяють модернізації у виробничому й екологічному аспектах, здійснювати інвестиційну підтримку екологічних проектів, спрямованих на покращення загального екологічного стану й підвищення рівня життя в міс- тах присутності.
Посилання
Браун Д., Крамер И. Корпоративное племя. Чему антрополог может научить топ-менеджера. Альпина Паблишер. 2018. 236 с.
Gold K. Managing for Success: A comparison of the private and public sectors. Public Administration Review. 1982. Nov.-Dec. P. 568–575.
Coleman J. Six Components of a Great Corporate Culture. Harvard business review. 2013. № 6. Access mode: https://hbr.org/2013/05/six-components-of-culture
Shein E.H. Organizational Culture and Leadership: A dynamic view. San Fransisco. CA.: Jossey-Bass Inc., 1985. 437 с.
Біла І. С., Насікан Н. І. Корпоративна культура як складник соціальної відповідальності бізнесу. Східна Європа : економіка, бізнес та управління : електронний науково-практичний журнал. 2018. № 5 (16). С. 106-109. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/16-2018-ukr
Соціальна відповідальність : навч. посіб. / [А. М. Колот, О. А. Грішнова, О. О. Герасименко та ін.] ; за заг. ред. д.е.н., проф. А. М. Колота. Київ : КНЕУ, 2015. 519 с.
Коренєв Е.Н. Корпоративна сталість: від функціональної до стратегічної імплементації. Управління проектами та розвиток виробництва: Зб. наук. пр. Луганськ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2014. №1(49). С. 99–107.
Лебедєв І.В. Забезпечення сталого розвитку на засадах корпоративної соціальної відповідальності. Актуальні проблеми економіки. 2013. № 1 (139) С. 106–116.
Смирнова Т. А., Голей Ю. М. Використання принципів інноваційного менеджменту у процесі формування корпоративної культури. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Менеджмент інновацій. 2014. Випуск 22. С. 100–106.
Соболєва Т. О. Напрями формування інноваційної культури в корпораціях. Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Укр. Союз промисловців і підприємців, Ін-т світ. екон. і міжнар. відносин НАНУ ; [редкол.: А. П. Наливайко (голов. ред.) та ін.]. Київ : КНЕУ, 2012. № 31. С. 104–111.
Батичко Г.І., Кудлай В.О. Формування корпоративної культури як чинник підвищення ефективності діяльності ПАТ «МК «АЗОВСТАЛЬ». Інтелект XXI. 2013. № 1/2. С. 29–41.
Леонтьева Л.С. Организационная культура: региональный аспект: монография. Московская международная школа бизнеса «МИРБИС» (Институт); Институт государственного и муниципального управления МУБиНТ, М., 2004.
Malbašić I., Posarić N. A Comparison of the Organizational Values of the World's Largest Companies with the Organizational Values of Large Croatian Companies: A Balanced Approach. 2017. Management international conference (Venice, Italy, 24-27 May) https://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-7023-71-8/6.pdf
Гриненко А., Іщанова М. Корпоративна культура соціально-відповідального банку. Україна: аспекти праці. 2015. № 2. С. 11–17.
Офіційний сайт групи «МЕТІНВЕСТ» URL: https://metinvestholding.com/ua/about/value
Больше, чем сталь. Социальный отчет 2015-2016. URL: https://metinvestholding.com/ru/responsibility/socialreports
Группа «МЕТИНВЕСТ»: победитель в специальной номинации «Корпоративная культура» в рейтинге журнала Leadership Journey URL: http://www.leadership.name/nominacija-korporativnaja-kultura-gruppa-metinvest/
Звіт про управління ПрАТ «Дніпровський коксохімічний завод» за 2018 рік. URL: http://www.dkhz.com.ua/
Звіт зі сталого розвитку 2017-2018 «Людина та сталь». Офіційний сайт Групи «Метінвест». URL: https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/24/ua/Metinvest_social_2019.pdf
Політика Групи СКМ у сфері сталого розвитку. URL: https://www.scm.com.cy/uploads/files/scm-csr-policy-ua.pdf
Сталий розвиток 2.0: Метінвест підтвердив важливість соціального партнерства. URL: https://www.scm.com.ua/kso-news/ustoychivoe-razvitie-2-0-metinvest-podtverdil-vazhnost-socialnogo-partnerstva
Метінвест підтвердив системність зеленого розвитку бізнесу та міст. URL: URL: https://www.unn.com.ua/uk/news/1832741-re-think-metinvest-pidtverdiv-sistemnist-zelenogo-rozvitku-biznesu-ta-mist
Braun, D. & Kramer, I. (2018). Korporativnoe plemja. Chemu antropolog mozhet nauchit top-menedzhera [Corporate tribe. What an anthropologist can teach a top manager]. Alpina Pablisher [in Russian].
Gold. K. (1982). Managing for Success: A comparison of the private and public sectors. Public Administration Review, Nov.-Dec., 568-575.
Coleman, J. (2013). Six Components of a Great Corporate Culture. Harvard business review, 6. Retrieved from: https://hbr.org/2013/05/six-components-of-culture
Shein, E.H. (1985). Organizational Culture and Leadership: A dynamic view. San Fransisco. CA.: Jossey-Bass Inc.
Bila, I. S. & Nasikan, N. I. (2018). Korporatyvna kultura yak skladnyk sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu [Corporate culture as a component of social responsibility of business] Skhidna Yevropa : ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: Economics, Business and Management, 5 (16), 106-109, Retrieved from: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/16-2018-ukr [in Ukrainian].
Kolot, A. M., Hrishnova, O. A. & Herasymenko, O. O. (2015). Sotsialna vidpovidalnist [Social responsibility] : navch. posib.; za zah. red. d.e.n., prof. A. M. Kolota. K. : KNEU [in Ukrainian].
Koreniev, E.N. (2014). Korporatyvna stalist: vid funktsionalnoi do stratehichnoi implementatsii [Corporate sustainability: from functional to strategic implementation]. Upravlinnia proektamy ta rozvytok vyrobnytstva - Project management and production development. Luhansk: vyd-vo SNU im. V.Dalia, 1(49), 99- 107 [in Ukrainian].
Lebediev, I.V. (2013). Zabezpechennia staloho rozvytku na zasadakh korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Ensuring sustainable development on the basis of corporate social responsibility]. Aktualni problemy ekonomiky - Current economic problems, 139, 106-116 [in Ukrainian].
Smyrnova, T. A. & Holei, Yu. M. (2014) Vykorystannia pryntsypiv innovatsiinoho menedzhmentu u protsesi formuvannia korporatyvnoi kultury [The use of the principles of innovation management in the formation of corporate culture]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Menedzhment innovatsii - Bulletin of Dnipropetrovsk University. Series: Innovation Management, 22, 100-106 [in Ukrainian].
Sobolieva, T. O. (2012) Napriamy formuvannia innovatsiinoi kultury v korporatsiiakh [Directions of formation of innovation culture in corporations]. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy - Strategy of economic development of Ukraine: zb. nauk. pr. / M-vo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy, DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana», Ukr. Soiuz promyslovtsiv i pidpryiemtsiv, In-t svit. ekon. i mizhnar. vidnosyn NANU ; [redkol.: A. P. Nalyvaiko (holov. red.) ta in.] - Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine, SHEI "Kyiv. nat. econ. Univ. Vadim Hetman», Ukr. Union of Industrialists and Entrepreneurs, World Institute. econ. and international. relations of NASU; [editor: AP Nalyvayko (editor in chief) and others]. Kyiv : KNEU, 31, 104–111 [in Ukrainian].
Batychko, H.I. & Kudlai, V.O. (2013) Formuvannia korporatyvnoi kultury yak chynnyk pidvyshchennia efektyvnosti diialnosti PAT «MK «AZOVSTAL» [Formation of corporate culture as a factor of increase of efficiency of activity of PJSC «AZOVSTAL»]. Intelekt XXI – Intellect XXI, 1/2, 29-41 [in Ukrainian].
Leonteva, L.S. (2004) Organizacionnaja kultura: regionalnyj aspekt [Organizational culture: regional aspect]: monografija. Moskovskaja mezhdunarodnaja shkola biznesa «MIRBIS» (Institut); Institut gosudarstvennogo i municipalnogo upravlenija MUBiNT, Moscow [in Russian].
Malbašić, I. & Posarić, N. (2017). A Comparison of the Organizational Values of the World's Largest Companies with the Organizational Values of Large Croatian Companies: A Balanced Approach. Management international conference (Venice, Italy, 24-27 May) Retrieved from: https://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-7023-71-8/6.pdf
Hrynenko, A. & Ishchanova, M. (2015). Korporatyvna kultura sotsialno-vidpovidalnoho banku [Corporate culture of socially responsible bank]. Ukraina: aspekty pratsi - Ukraine: aspects of work, 2, 11–17 [in Ukrainian].
Ofitsiinyi sait hrupy «METINVEST» [METINVEST Group Official Website] Retrieved from: https://metinvestholding.com/ua/about/value [in Russian].
Bolshe, chem stal. Socialnyj otchet 2015-2016 [More than steel. Social Report 2015-2016] Retrieved from: https://metinvestholding.com/ru/responsibility/socialreports [in Russian].
Gruppa «METINVEST»: pobeditel v specialnoj nominacii «Korporativnaja kultura» v rejtinge zhurnala Leadership Journey [METINVEST Group: winner in the special nomination Corporate Culture in the Leadership Journey rating]: Retrieved from: http://www.leadership.name/nominacija-korporativnaja-kultura-gruppa-metinvest/ [in Russian].
Zvit pro upravlinnia PrAT «Dniprovskyi koksokhimichnyi zavod» za 2018 rik [Management Report of PJSC Dnipro Coke Plant for 2018] Retrieved from: http://www.dkhz.com.ua/ [in Russian].
Zvit zi staloho rozvytku 2017-2018 «Liudyna ta stal». Ofitsiinyi sait Hrupy «Metinvest» [Sustainable Development Report 2017-2018 "Man and Steel"]. Retrieved from: https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/24/ua/Metinvest_social_2019.pdf [in Ukrainian].
Polityka Hrupy SKM u sferi staloho rozvytku [SCM Group's Sustainable Development Policy]. Retrieved from: https://www.scm.com.cy/uploads/files/scm-csr-policy-ua.pdf [in Ukrainian].
Stalyi rozvytok 2.0: Metinvest pidtverdyv vazhlyvist sotsialnoho partnerstva [Sustainable Development 2.0: Metinvest reaffirmed the importance of social partnership]. Retrieved from: https://www.scm.com.ua/kso-news/ustoychivoe-razvitie-2-0-metinvest-podtverdil-vazhnost-socialnogo-partnerstva [in Ukrainian].
Metinvest pidtverdyv systemnist zelenoho rozvytku biznesu ta mist [Metinvest reaffirmed the systemic green development of businesses and cities]. Retrieved from: https://www.unn.com.ua/uk/news/1832741-re-think-metinvest-pidtverdiv-sistemnist-zelenogo-rozvitku-biznesu-ta-mist