КОМПЛЕКС МАРКЕТИНГУ ПОСЛУГ ДЛЯ ЗДОРОВИХ ТЕРИТОРІЙ: ОСОБЛИВОСТІ ЄВРОПИ ТА УКРАЇНИ
Анотація
Особливістю здорової території є те, що це поняття є комплексним і різностороннім. Воно включає в себе як реалізацію здорової економіки на конкретній територій, так і безпеку про здоров’я громадянина певної території. Стаття присвячена всебічному дослідженню такої категорії як «здорова територія» в умовах формування здорової економіки. Під поняттям здорової економіки розуміється максимально ефективне та оптимальне використання наявних ресурсів із балансуванням очікуваних вигод для всіх учасників економічних процесів на певній території. Реалізація цього підходу можлива з урахуванням та дотриманням цілей сталого розвитку в цілому та реалізацією потенціалу кожної окремої особистості щодо участі у процесах, що формують її оточення та сфери життєдіяльності, сприяють розвитку громад на регіональному рівні та в рамках окремих територій. Для вирішення цього завдання використовуються інструменти комплексу маркетингу, що спрямовані на вирішення завдань з просування та формування іміджу здорових територій та здорових економік. З позиції маркетингу території як складової економіки країни її необхідно розглядати комплексно. Зазвичай, прийнято використовувати до маркетингу території комплекс 4Р, але якщо говорити про здорову територію, то це поняття в більшій мірі є процесом, який постійно видозмінюється в часі та формує імідж. Саме тому у даному випадку для здійснення маркетингу здорових територій та його іміджу доцільно використовувати додаткові елементи комплексу маркетингу, які можуть описати процеси та людський фактор, а також умови, у яких реалізується маркетинг території. Так, у статті відображено розподіл територіального маркетингу на дві основні складові – маркетинг територій і маркетинг на території. З огляду на це, проаналізовані складові класичного 4Р маркетингового міксу з їхньою деталізацією щодо фактичної реалізації у системі маркетингу здорових територій. Стаття представляє пропозицію щодо долучення до класичних 4Р елементів маркетингового комплексу три додаткових, які використовуються в маркетингу послуг. У подальшому пропонується їхня адаптація за змістом та наповненням до вирішення завдань маркетингу здорових територій. Крім того, у статті проаналізовані та наводяться приклади застосування розширених елементів комплексу маркетингу послуг у маркетингу окремих європейських територій (країн, міст), де зазначаються особливості маркетингового просування та позиціонування. І як результат, дослідження зводиться до аналізу обраної території в Україні (Сумський регіон). Для формування маркетингового міксу цієї території проведено SWOT-аналіз та запропоновано кроки щодо ефективного позиціонування Сумського регіону на світовій арені як здорової території з позиції комплексу маркетингу послуг.
Посилання
Ashworth, G. J., Voogd, H. (1990), Selling the city: marketing approaches in public sector urban planning, Belhaven, London. 178 p.
Ashworth G.J, T. Markowski, Voogd Н. Selling the City. Marketing Approaches in Public Sector UrbanPlanning. London: Belhaven Press, 1990.
Rosokhata A., Saher L., Stoyanets N., Butrym O. (2020). Impact Of Highly Qualified Personnels Migration On Economic And Innovative Development. 35th IBIMA Conference: 1-2 April 2020, Seville, Spain.
Bilan, Y., Lyeonov, S., Lyulyov, O., & Pimonenko, T. (2019). Brand management and macroeconomic stability of the country. Polish Journal of Management Studies, 19, 61-74.
Current issues of public administration: Coll. Science. works / editor. GI Mostovy, V. Ya. Ambrosov, O. Yu. Amosov and others. – H.: HarRINADU «Master», 2011. –№ 3 (18). – 272 p.
Dinnie Keith. City Branding: Theory and Cases / Keith Dinnie. – 1 edition. – Palgrave Macmillan, 2011. – 256 p.
Dinnie Keith. Nation branding: Concepts, Issues, Practice / Keith Dinnie // Taylor & francis. – 2007. – 288 p.
Drobiazko I.M Possibilities of using marketing technologies in the activities of local governments / I.M Drobiazko // State Construction: [electronic scientific professional publication of the Kharkiv Regional Institute of Public Administration of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine]. 2007. № 1, part 2. Access mode: http://www.nbuv.gov.ua
Drobiazko I.M Territorial marketing as a mechanism for improving the efficiency of local government / I.M. Drobiazko // Theory and practice of public administration: collection. Science. pr. – H.: HarRI NAPA Publishing House "Master", 2008. – Issue. 2 (21). Pp. 149–153.
Eremeev S.N Formation and improvement of the image management mechanism of the region / Eremeev SN // Problems of theory and practice of economic systems management. – M.: Yzd-vo RAHS, 2008.
Florek M. Podstawy marketingu terytorialnego / M. Florek. – Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 2006. – 187 s.
Ilchenko N.V, Mazur, R The concept of participation and methods of involving the population in the development of the territorial community [Electronic resource] / N.V Ilchenko // State management: improvement and development. – 2010. – №7. – Mode of access: http://www.dy.nayka.com.ua.
Ilchenko N.V Community marketing – a means of economic development of the community / N.V Ilchenko, M.K Grigor // Proceedings of the X International Conference "Theory and Practice of Modern Economy". – Cherkasy: ChTTU, 2009. – Vol. 2. – P. 37–39.
Knyazeva I.V Marketing of territories / IV Knyazeva, EV Shevtsova. – Novosibirsk: SibAGS, 2007. – 200 p.
Klody, N.A Economics feelings and experiences in tourism and management, teach, guide for Magistrate / N.A Claude. – M., 2016.
Kotler F. How to conquer cities and countries. M.: Exmo, 2015.
Kotler, P., Haider, D. H. and Rein, I. (1993), Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations, The Free Press, New York. 400 pgs.20. Keller, K.L. (2007). Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Upper Saddle River. Prentice Hall, New Jersey. 692 p.
Moroz L.A Marketing: Textbook / L.A. Moroz, N.I. Chukhray; For order. L.A. Frost. – 2nd type. – Lviv: National University "Lviv Polytechnic" (Information and Publishing Center "INTELLECT+" of the Institute of Postgraduate Education), "Intellect-West", 2002. – 244 p.
Oleschuk, M. G., Lyeonov S. V. (2014) Аctivities of credit unions: world experience and prospects of operation on the domestic market of credit services. Problems and prospects of development of the banking system of Ukraine: coll. Science. Works, UABS NBU, 39, 117-126.
Pankrukhin A.P Marketing territories. with. 51.
Pankrukhin A.P Marketing territories. with. 23-27.
Pimonenko, T. (2018). Ukrainian Perspectives for Developing Green Investment Market: EU Experience. Economics and Region, 4(71), 35-45.
Rahmanov, F., Aliyeva, R., Rosokhata, A., & Letunovska, N. (2020). Tourism Management in Azerbaijan Under Sustainable Development: Impact of COVID-19. Marketing and Management of Innovations, 3, 195-207. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-1
Saher L.Yu., Syhyda L.O., Gryshova I. (2018). Current state and prospects for the development of innovative activity of industrial enterprises in Ukraine and the world. Innovative management: theoretical, methodical and applied grounds. 1st edition, Prague Institute for Qualification Enhancement: Prague, 83-96.
Shchelkunov V., Bondarenko V., Karakay Y., Gramotnev V., Matveev V., V. Chekhomsky, R. Romanovsk. Marketing of regions: investment aspects. – Kyiv: Naukova Dumka, 2005. – 176 p.
Szromnik A. Marketing terytorialny – geneza, rynki docelowe i podmioty oddziaływania / A. Szromnik // Marketing terytorialny. Strategiczne wyzwania dla miast i regionów: pod red. T. Domaskiego. – Łódź: Uniwersytet Łódzki, 1997. – 216.
Szromnik A. Marketing terytorialny jako atrvbut rynkowej orientaeji miast i regionow // Grzegorczyk A., Kochaniec A. (eds.) Kreowanie wizerunku miast. Warszawa: Wyzsza SzkolaPromocji, 2011. P. 18-41.
Ugryumova, A.A Regionalna ekonomika i upravlinnia / A.A. Ugryumova, E.V. Yerokhina, M.V. Savelieva. – M, 2016.
Vakulenko V. Urban marketing as a tool for strategic planning of economic development of the city / V.M. Vakulenko // Management of the modern city. – 2002 – № 4-6 (6). – WITH. 92-95.
Vasylieva, T., Lyulyov, O., Bilan, Y., & Streimikiene, D. (2019). Sustainable economic development and greenhouse gas emissions: The dynamic impact of renewable energy consumption, GDP, and corruption. Energies, 12(17) doi:10.3390/en12173289
Vasilchenko G. Community passport as analytical information for managing the development of the territory / G. Vasilchenko // Economic analysis. – 2010. – V. 6. – P. 392-395.
Vizgalov D.V. Branding of the city. M.: Foundation "Institute of City Economics", 2011.
Vizgalov D. B. Branding of the city. with. 14.
Vizgalov, D., Mykhailo Oklander. Let the city live / comp. M. Gubergritz, N. Zamyatina, M. Dedovsky. – M.: ector, 2015.
Shatava Yu.L., Karpishchenko M.Yu. (2012). The mechanism of territorial branding development. Marketing and Management of Innovations, 4, 324-329.
Tielietov O.S., Letunovska N.Ye. (2014). Organizational and economic mechanism of industrial enterprises social infrastructure management. Actual Problems in Economics, 160, 329-337.