КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ДЕСТИНАЦІЇ НА ТУРИСТИЧНОМУ РИНКУ

  • К. В. Тимошенко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0002-1231-5355
Ключові слова: туристична дестинація, туристичний імідж, туристична політика, конкурентоспроможність, конкурентна перевага

Анотація

Глобалізація сучасного світу, яка знаходить вияв у багатьох сферах життєдіяльності суспільства, задає нові парадигми соціально-економічного розвитку. Це проявляється і в актуалізації формування нових моделей конкурентоспроможності, у рамках яких конкурентоспроможність постає як суспільна ідеологія, спрямована на вироблення конкурентних переваг на всіх рівнях господарювання: макро-, мезо- і мікрорівні. У таких умовах особлива роль відводиться регіональній конкурентоспроможності. Значною мірою це зумовлено перетворенням регіонів на самостійних гравців світового ринку, здатних зміцнювати не лише власний конкурентний статус, а й сприяти підвищенню рівня конкурентоспроможності країни на зовнішніх ринках. Для отримання максимальної вигоди від туризму кожна держава розробляє туристичну політику, яка є одним із видів соціально-економічної політики держав. При цьому одним із найбільш актуальних питань є проблема формування туристичного іміджу як джерела конкурентоспроможності регіону.

Посилання

Головчан А.І. Теоретико-методичні підходи до оптимізації розвитку туризму в дестинаціях. Вісник ДІТБ. 2011. № 15. С. 139–145.

Градобитова Л.Д. Теория международной конкурентоспособности государств М. Портера : учебное пособие. Москва : Международные отношения, 1996. 97 с.

Губайдуллина Ф.С. Международный опыт кластерной политики в промышленно развитых странах. Современная конкуренция. 2010. № 4(22). С. 54–68.

Кирьянова Л.Г. Маркетинг дестинации как современный подход к управлению туристским регионом. Известия ТПУ. Экономика. 2010. Т. 316. № 6. С. 35–40.

Кочергина Е.Ю. Конкурентный ромб Портера: успешное позиционирование Украины на рынке ЕС. Теоретические и практические аспекты экономики и менеджмента : материалы междунар. заоч. науч.-практ. конф., г. Новосибирск, 29 августа 2012 г. Новосибирск, 2012. С. 22–28.

Комліченко О.О., Ротань Н.В. Стратегічне управління регіональним розвитком туризму на основі кластерного підходу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2014. Вип. 6. Ч. 3. С. 110–112.

Кропельницька С.О. Науково-практичні аспекти реалізації стратегічних пріоритетів розвитку територій на основі кластерів. Управління інноваційним розвитком територій : матеріали наук.-практ. Інтернет-конф. за міжнародною участю, 30 жовтня – 30 листопада 2015 р. С. 68–73.

Львова Т.В. Влияние качества туристских услуг, предоставляемых на территории дестинации, на экономику региона. Туризм и рекреация: фундаментальные и прикладные исследования : тр. II Междунар. науч.-практ. конф. МГУ им. М.В. Ломоносова, г. Москва, 20 апреля 2007 г. Москва, 2007. С. 321– 323.

Лужанська Т.Ю. Стратегії розвитку регіональних туристичних дестинацій. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Економіка». 2014. Вип. 2(2). С. 175–180.

Михайліченко Г.І. Формування інноваційних туристичних кластерів як конкурентної переваги розвитку регіону. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2012. С. 341–349.

Портер М. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. И. Минервина. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2005. 464 с.

Портер М. Конкуренция. Москва : Вильямс, 2001. 495 c.

Портер М. Международная конкуренция : Конкурентные преимущества стран. Москва : Международные отношения, 1993. 896 с.

Управління регіональним розвитком туризму : навчальний посібник / В.Ф. Семенов та ін. Одеса : Одеський державний економічний університет, 2011. 225 с.

Толковый словарь: англ.-рус. / пер. с англ. под общ. ред. И.М. Осадчей. Москва : ИНФРА-М, 1998. 760 с.

Яворський Ю.М. Туристичний кластер як форма розвитку галузі. Український туризм. 2015. № 2. С. 56–57.

Althof W. Incoming-Tourismus. Wien : Oldenbourg, 1996. 356 р.

Novell M., Schmitz B., Spencer T. Networks, Clusters and Innovation in Tourism: the UK Experience. Tourism Management. 2006. Vol. 25. Р. 1141–1152.

Porter M. Competitive Advantage of Nations. New York : Free Press, 1990. 2nd. 896 p.

Jackson J., Murphy P. Clusters in regional tourism. An Australian case. Annals of Tourism Research. 2016. № 33(4). Р. 1018–1035.

Holovchan A.I. (2011) Teoretyko-metodychni pidkhody do optymizatsii rozvytku turyzmu v destynatsiiakh [Theoretical and methodological approaches to optimizing the development of tourism in destinations]. Visnyk DITB, no. 15, 139-145 pp.

Gradobitova L. D. (1996) Teoriya mezhdunarodnoy konkurentosposobnosti gosudarstv M. Portera [M. Porter's theory of international competitiveness of states]: uchebnoe posobie. Moskva : Mezhdunarodnye otnosheniya, 97 p. (in Russian)

Gubaydullina F. S. (2010) Mezhdunarodnyy opyt klasternoy politiki v promyshlenno razvitykh stranakh [International experience of cluster policy in industrialized countries]. Sovremennaya konkurentsiya : nauch. prakt. zhurnal, no. 4 (22), pp. 54–68.

Kir'yanova L.G. (2010) Marketing destinatsii kak sovremennyy podkhod k upravleniyu turistskim regionom [Destination marketing as a modern approach to the management of a tourist region]. Izvestiya TPU. Ekonomika, vol.316, no. 6, 35-40 pp.

Kochergina E. Yu. (2012) Konkurentnyy romb Portera: uspeshnoe pozitsionirovanie Ukrainy na rynke ES [Competitive Porter's rhombus: Ukraine's successful positioning in the EU market]. Proceedings of the Teoreticheskie i prakticheskie aspekty ekonomiki i menedzhmenta : materialy mezhdunar. zaoch. nauch.-prakt. konf (Russia, Novosibirsk, august, 2012) Novosibirsk, pp. 22–28.

Komlichenko O. O., Rotan N. V. (2014) Stratehichne upravlinnia rehionalnym rozvytkom turyzmu na osnovi klasternoho pidkhodu [Strategic management of regional tourism development based on a cluster approach]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 6, no. 3, 110-112 pp.

Kropelnytska S. O. (2015) Naukovo-praktychni aspekty realizatsii stratehichnykh priorytetiv rozvytku terytorii na osnovi klasteriv [Scientific and practical aspects of the implementation of strategic priorities for the development of territories on the basis of clusters]. Proceedings of the Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom terytorii: materialy Nauk.-prakt. internet-konf. za mizhnarodnoiu uchastiu (Oktober 30 – November 30, 2015) pp. 68-73.

L'vova T. V. (2007) Vliyanie kachestva turistskikh uslug, predostavlyaemykh na territorii destinatsii, na ekonomiku regiona [Impact of the quality of tourist services provided in the destination territory on the regional economy]. Proceedings of the Turizm i rekreatsiya: fundamental'nye i prikladnye issledovaniya : tr. II Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. MGU im. M. V. Lomonosova, Geogr. fak. (Russia, Moskov, April 20, 2007) Moskov, pp. 321–323.

Luzhanska T.Yu.(2014) Stratehii rozvytku rehionalnykh turystychnykh destynatsii [Strategies for the development of regional tourist destinations]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu (seriia «Ekonomika»), vol. 2(2), pp. 175-180.

Mykhailichenko H. I. (2012) Formuvannia innovatsiinykh turystychnykh klasteriv yak konkurentnoi perevahy rozvytku rehionu [Formation of innovative tourist clusters as a competitive advantage of the region]. Zbirnyk naukovykh prats «Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku», pp. 341-349.

Porter M. (2005) Konkurentnaya strategiya: metodika analiza otrasley i konkurentov [Competitive strategy: a methodology for analyzing industries and competitors]/ per. s angl. I. Minervina. Moskov: Al'pina Biznes Buks (in Russian)

Porter M. (2001) Konkurentsiya [Competition]. Moskov: Izd. dom «Vil'yams» (in Russian)

Porter M. (1993) Mezhdunarodnaya konkurentsiya: Konkurentnye preimushchestva stran [International Competition: Competitive Advantages of Countries]. Moskov: Mezhdunarodnye otnosheniya (in Russian)

Semenov V.F., Herasymenko V.H., Horban H.P., Bohadorova L.M. (2011) Upravlinnia rehionalnym rozvytkom turyzmu: navchalnyi posibnyk [Management of regional tourism development]. Odesa: Odeskyi derzhavnyi ekonomichnyi universytet (in Russian)

Tolkovyy slovar' : angl.-rus. (1998) / per. s angl. pod obshch. red. Osadchey I. M. Moskov: «INFRA-M» (in Russian)

Yavorskyi Yu. M. (20015) Turystychnyi klaster yak forma rozvytku haluzi [Tourism cluster as a form of industry development.]. Ukrainskyi turyzm, no.2, pp. 56-57.

Althof W. (1996) Incoming-Tourismus. Wien: Oldenbourg

Novell M., Schmitz B., Spencer T. Networks (2006) Clusters and Innovation in Tourism: the UK Experience. Tourism Management, vol. 25. pp. 1141–1152.

Porter M. (1990) Competitive Advantage of Nations. New York : Free Press

Jackson J., Murphy P. (2016) Clusters in regional tourism. An Australian case. Annals of Tourism Research, no. 33(4), pp. 1018-1035.

Переглядів статті: 139
Завантажень PDF: 152
Опубліковано
2020-11-24
Як цитувати
Тимошенко, К. В. (2020). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ДЕСТИНАЦІЇ НА ТУРИСТИЧНОМУ РИНКУ. Економічний простір, (161), 99-103. https://doi.org/10.32782/2224-6282/161-18
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ