РОЗВИТОК ЛЮДСЬКИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ: ЗАГАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА МЕТОДИ НАВЧАННЯ У НЕЗВИЧНИХ ТА ВИМУШЕНИХ УМОВАХ
Анотація
Статтю присвячено дослідженню процесу розвитку працівників підприємств та організацій України, визначенню загальних тенденцій людського розвитку країни у світовому рейтингу (за показником Human Development Index), а також аналізу методів навчання у різних умовах діяльності, у т. ч. під час дистанційної праці та вимушеної ізоляції працівників. Інформаційною базою наукового дослідження є звіти про розвиток людини за 1990–2019 рр. Всесвітнього економічного форуму (індекс людського розвитку України), підручники, наукові фахові видання України, дані інформаційного агентства «УНІАН». Для забезпечення достовірності, повноти та обґрунтованості виконання дослідження застосовувалися такі наукові методи: теоретичного узагальнення, аналізу та синтезу, а також індукції та дедукції. У процесі дослідницької наукової роботи виконано аналіз динаміки людського розвитку в Україні. Його порівняння з країнами – лідерами за Human Development Index довело необхідність підвищення якості навчання персоналу вітчизняних підприємств та запозичення досвіду у цьому найкращих світових корпорацій. Проаналізовано загальні традиційні форми розвитку персоналу в провідних компаніях США, Англії та Японії. Поширення використання комп’ютерної мережі та ЗМІ під час пандемії для навчання та розвитку навиків дистанційної роботи зумовило доцільність групування методів та способів навчання на два класи: оffline-навчання та оnline-навчання. Визначено особливості застосування, переваги та недоліки кожного з них. Систематизовано власні погляди на управління людськими ресурсами в сучасних соціально-економічних умовах. Досліджено популярні практики, які використовуються під час роботи персоналу у віддаленому доступі. Наведено приклади інструментів, за допомогою яких працівники успішно навчаються та працюють. Обґрунтовано можливість продуктивного продовження робочого процесу із безперервним навчанням в умовах дистанційної роботи як необхідного елементу підвищення конкурентоспроможності та економічного розвитку країни під час пандемії.
Посилання
Вемік Дж. Навчання і розвиток співробітників і організація навчання. Економіка й організація. 2007. С. 209–216.
Грачова С. Корпоративні університети за кордоном (історія створення, досвід, сучасність). Управління персоналом. 2008. № 5.
Картрайт Р. Тренінг і розвиток експрес. 2003.
Кубр М. Діагностика управлінського навчання і потреб у розвитку: концепції і методи. Женева : Міжнародна організація праці, 2008.
Лайкер Дж. Модели менеджмента ведущих корпорацій. Дао Toyota: 14 принципов менеджмента ведущей компании мира / пер. с англ. Т. Гутман. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2005. С. 402.
Лайкер Дж., Майєр Д. Талановиті співробітники. Виховання і навчання людей в дусі дао Toyota. Москва : Альпіна Паблішер, 2012.
Оланян Д.А., Оджо Б.Л. Навчання і розвиток персоналу: життєво важливий інструмент для організаційної ефективності. Європейський журнал наукових досліджень. 2008. С. 326–331.
Гуманітарний портал. URL: https://gtmarket.ru/ratings/human-development-index (дата звернення: 18.09.2020).
Сайт інформаційного агентства «УНІАН». URL: https://www.unian.ua/ (дата звернення: 20.10.2020).
Сайт Мінфіну. URL: https://index.minfin.com.ua/reference/coronavirus/geography/ (дата звернення: 20.10.2020).
Vemik Dzh. (2007). Navchannia i rozvytok spivrobitnykiv i orhanizatsiia navchannia. [Training and development of employees and organization of training]. Ekonomika y orhanizatsiia – Economics and organization. [in Ukrainian].
Hrachova S. (2008) Korporatyvni universytety za kordonom (istoriia stvorennia, dosvid, suchasnist) [Corporate universities abroad (history of creation, experience, modernity)]. Upravlinnia personalom – Human Resources, 5 [in Ukrainian].
Kartrait R. (2003) Treninh i Rozvytok Ekspres. [Training and Development Express]. [in Ukrainian].
Kubr M., Prokopenko Y. & Mizhnarodne biuro pratsi (2008) Diahnostyka upravlinskoho navchannia i potreb u rozvytku: kontseptsii i metody. [Diagnosis of management training and development needs: concepts and methods]. Zheneva: Mizhnarodna orhanizatsiia pratsi. [in Ukrainian].
Jeffrey K. Liker. (2005) Modeli menedzhmenta vedushchikh korporatsiy [Management models of leading corporations]. Dao Toyota: 14 printsipov menedzhmenta vedushchey kompanii mira. - The Toyota Way: 14 Management principles from the world’s Greatest manufacturer. (T. Hutman, Trans). TOV «Alpina Biznes Buks» [in Russian].
Laiker Dzheffri, & Maier Devid (2012). Talanovyti spivrobitnyky. Vykhovannia i navchannia liudei v dusi dao Toyota [Talented employees: Education and training people in the spirit of Tao Toyota]. TOV «Alpina Pablisher» [in Ukrainian].
Olanian D.A. & Odzho B.L. (2008) Navchannia i rozvytok personalu: zhyttievo vazhlyvyi instrument dlia orhanizatsiinoi efektyvnosti. Yevropeiskyi zhurnal naukovykh doslidzhen [Staff training and development: a vital tool for organizational effectiveness. European Journal of Scientific Research]. [in Ukrainian].
Sait humanitarnyi portalu [Site of the humanitarian portal] https://gtmarket.ru/ratings/human-development-index (accessed 18.09.2020).
Sait informatsiinoho ahentstva «Unian» [Site of news agency «Unian»] https://www.unian.ua/ (accessed 20.10.2020).
Sait mynfyn [Elektronnyj resurs] https://index.minfin.com.ua/reference/coronavirus/geography/ (accessed 20.10.2020).