ГЕНЕЗА ПОГЛЯДІВ НА ЕВОЛЮЦІЮ КОНЦЕПЦІЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ТА ЇЇ СТРУКТУРУ

Ключові слова: бізнес-модель, концепція бізнес-моделі, еволюція досліджень, стратегія, структура бізнес-моделі, інтегрована бізнес-модель

Анотація

У статті наведено огляд досліджень щодо становлення і розвитку концепції бізнес-моделі. Проведений аналіз літературних джерел із цього питання виявив значний вплив концепції як на формування конкурентних переваг компанії, так і в науці управління. У роботі висвітлено неоднорідність трактування поняття «бізнес-модель» серед різних авторів. У процесі дослідження теоретичного розвитку концепції бізнес-моделі було виокремлено основні етапи її еволюції та досліджено основні напрями її розвитку. Проаналізовано визначення терміна «бізнес-модель», що базуються на структурних аспектах та враховують її динамічну природу. Розглянуто основні підходи щодо формування структури БМ. З метою комплексного представлення елементів БМ наведена структура інтегрованої бізнес-моделі. Автор підкреслює, що бізнес-модель являє собою концептуальну основу в процесах створення і надання ціннісної пропозиції та забезпечення прибутковості компанії.

Посилання

Burkhart T. et al. Analyzing the business model concept–a comprehensive classification of literature. Proceedings of the International Conference on Information Systems, ICIS 2011, Shanghai, China, December 4-7, 2011, P. 1-19

Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. L. Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. Vol. 16. P. 1–25.

Швиданенко Г. О. Формування бізнес-моделі підприємства : навч. посіб.

[Електронний ресурс] / Г. О. Швиданенко, Н. В. Ревуцька. – Київ. : КНЕУ, 2013. – 423 с.

Fielt E. Conceptualising Business Models: Definitions, Frameworks and Classifications. Journal of Business Models. 2013. Vol. 1, No. 1. P. 85–105.

Voelpel S., Leibold M., Tekie E. B. The wheel of business model reinvention: how to reshape your business model to leapfrog competitors. Journal of Change Management. 2004. Vol. 4, No. 3. P. 259–276.

Demil B., Lecocq X. Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency. Long Range Planning. 2010. Vol. 43. P. 227–246.

Hamel G. Leading the revolution: how to thrive in turbulent times by making innovation a way of life: Harvard Business School. USA: Plume, 2002. 353 p.

Afuah A., Tucci C. Internet business models and strategies: Text and cases: International editions Management organization series. New York: McGraw-Hill, 2003. 478p.

Tikkanen H., Lamberg J.A., Parvinen P., et al. Managerial cognition, action and the business model of the firm. Management Decision. 2005. Vol. 43, No. 6. P. 789–809.

Hedman J., Kalling T. The business model concept: Theoretical underpinnings and empirical illustrations. European Journal of Information Systems. 2003. Vol. 12, No. 1. P. 49–59.

Остервальдер А., Пинье И. Построение бизнес- моделей: настольная книга стратега и новатора: Москва: Альпина Паблишер, 2012. 288 c.

Wirtz B. W., Pistoia A., Ullrich S., et al. Business Models: Origin, Development and Future Research Perspectives. Long Range Planning. 2016. Vol. 49. P. 36–54.

Климанов Д. Е., Третьяк О. А. Бизнес-модели : основные направления исследований и поиски содержательного фундамента концепции. Российский журнал менеджмента. 2014. Vol. 12, No. 3. C. 107–130.

Burkhart T. et al. (2011) Analyzing the business model concept–a comprehensive classification of literature. Proceedings of the International Conference on Information Systems, ICIS 2011, Shanghai, China, December 4-7, P. 1-19

Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. L. (2005) Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems. Vol. 16. P. 1–25.

Shvydanenko H. O. (2013) Formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva : navch. posib. [Formation of enterprise business model: a textbook]. Kyiv: KNEU (in Ukrainian)

Fielt E. (2013) Conceptualising Business Models: Definitions, Frameworks and Classifications. Journal of Business Models. Vol. 1, No. 1. P. 85–105.

Voelpel S., Leibold M., Tekie E. B. (2004) The wheel of business model reinvention: how to reshape your business model to leapfrog competitors. Journal of Change Management. Vol. 4, No. 3. P. 259–276.

Demil B., Lecocq X. (2010) Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency. Long Range Planning. Vol. 43. P. 227–246.

Hamel G. (2002) Leading the revolution: how to thrive in turbulent times by making innovation a way of life: Harvard Business School. USA: Plume, 2002. 353p.

Afuah A., Tucci C. (2003) Internet business models and strategies: Text and cases: International editions Management organization series. New York: McGraw-Hill, 478p.

Tikkanen H., Lamberg J.A., Parvinen P., et al. (2005) Managerial cognition, action and the business model of the firm. Management Decision. Vol. 43, No. 6. P. 789–809.

Hedman J., Kalling T. (2003) The business model concept: Theoretical underpinnings and empirical illustrations. European Journal of Information Systems. Vol. 12, No. 1. P. 49–59.

Ostervalder A., Pyne Y. (2012) Postroenye byznes- modelei: nastolnaia knyha strateha y novatora [Building business models: handbook strategist and innovator] Moscow: Alpina Publisher, 288p. (in Russian)

Wirtz B. W., Pistoia A., Ullrich S., et al. (2016) Business Models: Origin, Development and Future Research Perspectives. Long Range Planning. Vol. 49. P. 36–54.

Klimanov D. E.. Tretiak O. A. Biznes-modeli: osnovnyye napravleniya issledovaniy i poiski soderzhatelnogo fundamenta kontseptsii [Business model: the main areas of research and the search for a meaningful foundation concepts], Rossiyskiy zhurnal menedzhmenta [Russian Management Journal]. Vol. 12, No. 3. C. 107–130.

Переглядів статті: 203
Завантажень PDF: 239
Як цитувати
Лісова , Р. М. (1). ГЕНЕЗА ПОГЛЯДІВ НА ЕВОЛЮЦІЮ КОНЦЕПЦІЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ТА ЇЇ СТРУКТУРУ. Економічний простір, (159), 83-87. https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-17
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ