АДАПТУВАННЯ ЧИСЕЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ДО ЗМІН ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Анотація
У статті розглядається динаміка чисельності науково-педагогічного персоналу вищої школи України, визначаються тенденцій її змін та чинники, які зумовили ці зміни, в контексті адаптації ЗВО до трансформації зовнішнього середовища. При аналізі та оцінці стану, руху й ефективності використання науково-педагогічного персоналу необхідно не тільки розглядати відповідні показники по Україні в цілому, за окремими регіонами або ЗВО. Більш важливим є проведення ретельного дослідження факторів, що призвели до виявлених змін, і вияснення, наскільки зміни чисельності викладацького складу зумовлені дією факторів зовнішнього середовища, і наскільки ці зміни ініційовані самими ЗВО безвідносно до зовнішнього впливу. Змінення чисельності науково-педагогічних працівників відображає її адаптування до нових умов внаслідок реакції на зміни з боку ЗВО. Останні змушені здійснювати певні дії, змінюючи кількість і структуру персоналу, організацію навчального, виховного та наукових процесів тощо відповідно до впливу факторів зовнішнього середовища. До основних зовнішніх факторів, що спричиняли розглянуті вище зміни кількості науково-педагогічних працівників ЗВО України, відносяться: демографічний, дія якого полягала у збільшенні протягом певного періоду часу випускників шкіл ІІІ ступеня, потім – у їх скороченні; економічний та політичний, які проявилися і продовжують проявлятися у недофінансування вищої освіти. Крім того, був сформований ринок освітніх послуг, що надаються системою вищої освіти України, та з’явилася розгалужена мережа ЗВО недержавної форми власності; інституціональні фактори, пов’язані з введенням в дію нормативно-правових документів, що регламентують діяльність ЗВО. Це обмеження максимального річного обсягу навчального навантаження науково-педагогічних працівників, введення нових нормативів чисельності студентів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника тощо.
Посилання
Бабовал Н. Р. Формування науково-педагогічного потенціалу вищого навчального закладу як складової ринку освітніх послуг. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 30. С. 88–101.
Батечко Н. Г. Сучасний стан розвитку кадрового потенціалу вищої школи України. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. Вип. 3. С. 5–19.
Бойченко В. С. Аналіз науково-педагогічних кадрів вищих навчальних закладів (на прикладі Запорізького регіону). Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2014. Вип. 3. С. 295–301.
Борова Т. А. Професійна компетентність науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу як індикатор ефективності їхньої діяльності. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2011. № 32-33. С. 265–269.
Вища освіта України – європейський вибір: стан, проблеми, перспективи : інформаційно-аналітичні матеріали до засідання підсумкової колегії Міністерства освіти і науки (21 березня 2008 року). Київ : Міністерство освіти і науки України. 2008. 103 с.
Грищенко І. М. Оцінювання ефективності діяльності науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу. Вісник КНУТД. Спецвипуск. Серія «Економічні науки». VII Міжнародна науково-практична конференція. Ефективність організаційно-економічного механізму інноваційного розвитку вищої освіти. 2017. С. 154–168.
Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Аналіз динаміки кількості студентів і чисельності науково-педагогічних працівників у Херсонській області. Таврійський науковий вісник: науковий журнал. Херсон. 2010. Вип. 69. С. 328–341.
Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Визначення кількості штатних посад науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів, що припадають на певний напрям підготовки. Економіст. 2007. № 5. С. 40–42.
Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Виявлення резервів зменшення чисельності штатних посад науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Актуальні проблеми економіки. 2007. № 3. С. 114–122.
Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Розрахунки чисельності науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів ІІІ–ІV рівнів акредитації. Економіст. 2007. № 1. С. 48–51.
Лугова В. М. Науковий потенціал ВНЗ України та результативність його використання. Економіка і суспільство. 2017. № 8. С. 547–555.
Мета реформ у вищій школі – якість і доступність освіти : інформаційно-аналітичні матеріали до засідання підсумкової колегії Міністерства освіти і науки (2 квітня 2009 року). Київ : Міністерство освіти і науки України. 2009. 117 с.
Постанова Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. № 1134 «Про затвердження нормативів чисельності студентів, аспірантів, докторантів, здобувачів наукового ступеня кандидата наук, слухачів, екстернів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у вищих навчальних закладах III і IV рівня акредитації та вищих навчальних закладах післядипломної освіти державної форми власності». URL: http://www.zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1134-2002-%EF (дата звернення: 17.04. 2020).
Роз’яснення щодо форми державного статистичного спостереження n 2-3 нк (один раз на рік) «звіт про діяльність закладу вищої освіти» : Роз’яснення Державної служби статистики України від 16 липня 2018 р. № 17.4-12/35. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN049060 (дата звернення: 27.04. 2020).
Соколовський С. А., Тробюк В. І., Горбунов А. П. Методика визначення кількості науково-педагогічних працівників по кафедрах у вищому навчальному закладі. Системи обробки інформації. 2014. Вип. 9. С. 238–240.
Танащук К. О., Загребнюк В. І. Дослідження специфіки кадрового прогнозування та сучасних тенденцій підготовки наукового та науково-педагогічного персоналу в Україні. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2018. № 4 (6). С. 80–88.
Lomonosov A., Lomonosova O. & Nadtochii, I. Socio-economic and institutional preconditions for the formation of the educational services market in higher education of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. Vol. 5 (2). P. 104–116. doi: http://10.30525/2256-0742/2019-5-2-104-116
Baboval N. R. (2016). Formuvannia naukovo-pedahohichnoho potentsialu vyshchoho navchalnoho zakladu yak skladovoi rynku osvitnikh posluh [Formation of scientific and pedagogical potential of higher education as a component of the market of educational services]. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. Vol. 30, pp. 88–101.
Batechko N. H. (2013). Suchasnyi stan rozvytku kadrovoho potentsialu vyshchoi shkoly Ukrainy [The current state of development of human resources of the higher school of Ukraine]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. Vol. 3, pp. 5–19.
Boichenko V. S. (2014). Analiz naukovo-pedahohichnykh kadriv vyshchykh navchalnykh zakladiv (na prykladi Zaporizkoho rehionu) [Analysis of scientific and pedagogical staff of higher educational institutions (on the example of the Zaporozhye region)]. Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. Ekonomichni nauky. Vol. 3, pp. 295–301.
Borova T. A. (2011). Profesiina kompetentnist naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu yak indykator efektyvnosti yikhnoi diialnosti [Professional competence of research and teaching staff of higher education as an indicator of the effectiveness of their activities]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity. № 32–33, pp. 265–269.
Vyshcha osvita Ukrainy – yevropeiskyi vybir: stan, problemy, perspektyvy : informatsiino-analitychni materialy do zasidannia pidsumkovoi kolehii Ministerstva osvity i nauky (21 bereznia 2008 roku). Kyiv : Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 2008. 103 p.
Hryshchenko I. M. (2017). Otsiniuvannia efektyvnosti diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu [Evaluation of the effectiveness of scientific and pedagogical staff of higher education]. Visnyk KNUTD. Spetsvypusk. Seriia «Ekonomichni nauky». VII Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia. Efektyvnist orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity, pp. 154–168.
Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2010). Analiz dynamiky kilkosti studentiv i chyselnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv u Khersonskii oblasti [Analysis of the dynamics of the number of students and the number of research and teaching staff in the Kherson region]. Tavriiskyi naukovyi visnyk: naukovyi zhurnal. Kherson. Vol. 69, pp. 328–341.
Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2007). Vyznachennia kilkosti shtatnykh posad naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv, shcho prypadaiut na pevnyi napriam pidhotovky [Determining the number of full-time positions of research and teaching staff of higher education institutions that fall on a particular area of training]. Ekonomist. № 5, pp. 40–42.
Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2007). Vyiavlennia rezerviv zmenshennia chyselnosti shtatnykh posad naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Identification of reserves to reduce the number of full-time positions of research and teaching staff of higher education institutions]. Aktualni problemy ekonomiky. Vol. 3, pp. 114–122.
Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2007). Rozrakhunky chyselnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv III–IV rivniv akredytatsii [Calculations of the number of scientific and pedagogical employees of higher educational institutions of III-IV levels of accreditation]. Ekonomist. Vol. 1, pp. 48–51.
Luhova V. M. (2017). Naukovyi potentsial VNZ Ukrainy ta rezultatyvnist yoho vykorystannia [Scientific potential of Ukrainian universities and the effectiveness of its use]. Ekonomika i suspilstvo. Vol. 8, pp. 547–555.
Meta reform u vyshchii shkoli – yakist i dostupnist osvity : informatsiino-analitychni materialy do zasidannia pidsumkovoi kolehii Ministerstva osvity i nauky (2 kvitnia 2009 roku). Kyiv : Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 2009. 117 p.
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17 serpnia 2002 r. № 1134 «Pro zatverdzhennia normatyviv chyselnosti studentiv, aspirantiv, doktorantiv, zdobuvachiv naukovoho stupenia kandydata nauk, slukhachiv, eksterniv na odnu shtatnu posadu naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka u vyshchykh navchalnykh zakladakh III i IV rivnia akredytatsii ta vyshchykh navchalnykh zakladakh pisliadyplomnoi osvity derzhavnoi formy vlasnosti». URL: http://www.zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1134-2002-%EF (accessed: 17.04. 2020).
Roziasnennia shchodo formy derzhavnoho statystychnoho sposterezhennia n 2-3 nk (odyn raz na rik) «zvit pro diialnist zakladu vyshchoi osvity» : Roziasnennia Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy vid 16 lypnia 2018 r. № 17.4-12/35. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN049060 (accessed: 27.04. 2020).
Sokolovskyi S. A., Trobiuk V. I., Horbunov A. P. (2014). Metodyka vyznachennia kilkosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv po kafedrakh u vyshchomu navchalnomu zakladi [Methods for determining the number of research and teaching staff at the departments in higher education]. Systemy obrobky informatsii. Vol. 9, pp. 238–240.
Tanashchuk K. O., Zahrebniuk V. I. (2018). Doslidzhennia spetsyfiky kadrovoho prohnozuvannia ta suchasnykh tendentsii pidhotovky naukovoho ta naukovo-pedahohichnoho personalu v Ukraini [Research of specifics of personnel forecasting and modern tendencies of preparation of scientific and scientific and pedagogical personnel in Ukraine]. Ekonomichnyi zhurnal Odeskoho politekhnichnoho universytetu. Vol. 4 (6), pp. 80–88.
Lomonosov A., Lomonosova O., & Nadtochii, I. Socio-economic and institutional preconditions for the formation of the educational services market in higher education of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. Vol. 5 (2), pp. 104–116. doi: http://10.30525/2256-0742/2019-5-2-104-116