ОБГРУНТУВАННЯ СТРАТЕГІЙ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Досліджено теоретичні основи формування конкурентних переваг як комбінацію факторів успіху, які забезпечують підприємству вибір моделі економічного розвитку та напрямки активної взаємодії із зовнішнім середовищем. Запро- поновано авторське визначення змісту поняття «конкурентна перевага» підприємств сфери телекомунікацій. Визна- чено ключові фактори (перевага в економічних ресурсах, перевага в якості послуг, перевага в компетенціях працівників підприємства), які будуть забезпечувати конкурентні переваги телекомунікаційним підприємствам з урахуванням їх галузевих особливостей. Проведено уточнення змістовного наповнення ключових факторів, які формують конкурентні переваги підприємствам телекомунікаційної галузі, за джерелами виникнення (внутрішні та зовнішні). Розглянута стратегічна спрямованість подальшого розвитку телекомунікаційних підприємств в Україні та з’ясовані проблеми їх низької конкурентоспроможності. Досліджено підходи до формування конкурентних переваг за конкурентними стра- тегіями, які здатні забезпечити успіх підприємства у довгостроковій перспективі. Обґрунтовано вибір стратегій формування конкурентних переваг підприємств в галузі телекомунікацій за ринковим та ресурсним підходом. У рамках цього підходу для підвищення рівня конкурентоспроможності телекомунікаційного підприємства доцільно застосо- вувати стратегії диверсифікації (горизонтальної, конгломеративної, міжнародної), які є ефективним інструментом управління ризиками в умовах жорсткої конкуренції на ринку телекомунікаційних послуг. До основних стратегій фор- мування конкурентних переваг за ресурсним підходом, які доцільно використовувати в діяльності телекомунікаційного підприємства запропоновано відносити: фінансово-інвестиційну; технологічну; соціальну; інтеграційну; управлінську. Доведено, що ресурсна концепція підприємства має бути присутня у всіх стратегічних розробках з урахуванням зна- чення нематеріальних ключових компетенцій працівників в досягненні стабільності та успіху підприємства відносно його конкурентів.
Посилання
Porter, M. (2000). Konkurentsiya [Competition]. Kyiv: Vilʹyams. [in Ukrainian].
Ansoff, I. (2009). Strategicheskiy menedzhment [Strategic management]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
Ansoff, I. (1999). Nova korporatyvna stratehiya. [A new corporate strategy]. Sankt Peterburh: Pyter [in Russian].
Mintsberg, G., Kuinn, Dzh.B., & Goshal, S. (2001). Strategicheskiy protsess [Strategic process]. Sankt-Peretrburg: Piter [in Russian].
Balabanova, L. V., & Krutushkina O. V.(2012). Stratehichne upravlinnya marketynhovymy komunikatsiyamy [Strategic Manage¬ment of Marketing Communications]. Donetsʹk: DonNUET [in Ukrainian].
Khmil,' T. M., Vasilik, S. K., & Shishmareva L. O. (2004). Strategicheskiy menedzhment [Strategic management]. Kharkov: Publishing House "Inzhek" [in Ukrainian].
Vikhanskiy, O.S. (2003). Strategicheskoye upravleniye [Strategic management]. Moskva: Gardariki [in Ukrainian].
Mizyuk, B.M. (2006). Stratehichne upravlinnya [Strategic Management]. Lʹviv: Mahnoliya [in Ukrainian].
Hranaturov, V.M., & Vorobiyenko, S.P. (2009). Analiz konkurentospromozhnosti telekomunikatsiynykh posluh [Analysis of the competitiveness of telecommunication services]. K.: Osvita Ukrayiny [in Ukrainian].
Khrushch, N.A., & Zhelikhovsʹka, M.V. (2010). Konkurentni stratehiyi: protsesy stvorennya ta realizatsiyi [Competitive strate¬gies: creation and implementation processes]. Kyyiv: Osvita Ukrayiny [in Ukrainian].
Knyazyeva, N.O., & Knyazyeva, O.A. (2011). Metodychni pidkhody do vyboru taryfnykh stratehiy v sferi nadannya posluh poshtovoho zvʺyazku [Methodical approaches to the choice of tariff strategies in the field of postal services]. Mekhanizmy rehulyuvan¬nya ekonomiky – Mechanisms of regulation of economy, Sumy, 3, 78-88 [in Ukrainian].
Berkman, L. N., Kryvutsa, V. H., & Tolyupa, S. V. (2012). Infokomunikatsiyni merezhi novoho pokolinnya [Infocommunication networks of the new generation] Kyyiv : DUIKT [in Ukrainian].
Hudzʹ, O. Y., & Lazorenko, L. V. (2017). Resursne zabezpechennya sotsialʹno-ekonomichnoho rozvytku diyalʹnosti pidpryy¬emstv zvʺyazku [Resource support for socio-economic development of telecommunication enterprises]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes – Economy. Management. Business. Kyyiv : DUT, 1(19), 5-11 [in Ukrainian].
Vynohradova, O. V., & Yevtushenko, N. O. (2019). Marketynhovi innovatsiyi i telekomunikatsiyi: konverhentsiya posluh [Marketing Innovation and Telecommunications: Service Convergence]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes – Economy. Management. Business. Kyyiv: DUT, 1(27), 26-32 [in Ukrainian].
Lehaminova, S.V. (2017). Vyznachennya dovhostrokovykh trendiv rozvytku vysokoho konkurentnoho statusu pidpryyemstv na osnovi vykorystannya nematerialʹnykh resursiv [Determination of long-term trends of development of high competitive status of enterprises based on the use of intangible resources]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes – Economy. Management. Business. Kyyiv: DUT, 4(22), 57-62 [in Ukrainian].
Lamben, Zhan-Zhak. (2004). Menedzhment, oriyentirovannyy na rynok [ Market Oriented Management]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Shatsʹka, Z.YA., &Korob, O.V. (2015). Osoblyvosti formuvannya stratehiyi stvorennya konkurentnykh perevah pidpryyem¬stva. Ekonomichni nauky – Economics, 9, 175-179 [in Ukrainian].
Hradov, A.P. (2001). Ekonomichna stratehiya firmy [Firm's economic strategy]. Sankt-Peretrburg: Spets Lit [in Russian].
Dolzhansʹkyy, Z.I., & Zahorna, T.O. (2006). Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva [ Competitiveness of the enterprise]. Kyyiv: TSUL [in Ukrainian].
Bryu, Stenli L. Makkonnell, Kempbell R. (2015). Ekonomiks [ Economics]. Moskva: OOO "Nauchno-izdatel'skiy tsentr INFRA-M" [in Russian].
Bezsmertnyy, S.Yu. (2011). Sutnistʹ ta klasyfikatsiya konkurentnykh perevah pidpryyemstva [The essence and classification of competitive advantages of the enterprise]. Lviv polytechnic national university, 714, 174-179 [in Ukrainian].
Voychak, A. V., & Kamyshnikov, R. V. (2005). Konkurentni perevahy pidpryyemstva: sutnistʹ i klasyfikatsiya. Marketynh v Ukrayini – Marketing in Ukraine, 2(30), 50-53 [in Ukrainian].
Baranovsʹka, M., & Kozak, YU., Smychek S. (2013). Mizhnarodnyy marketynh [International marketing]. Kyyiv: Tsentr uch¬bovoyi literatury [in Ukrainian].
Natsionalʹna komisiya, shcho zdiysnyuye derzhavne rehulyuvannya u sferi zv'yazku ta informatyzatsiyi. (2007). Zvit pro robotu Natsionalʹnoyi komisiyi, shcho zdiysnyuye derzhavne rehulyuvannya u sferi zv'yazku ta informatyzatsiyi za 2017 rik [Report on the work of the National Commission for State Regulation in the Field of Communication and Informatization for 2017]. Retrieved from: http://nkrzi.gov.ua/images/upload/585/8483/Zvit_za_2018_29032019.pdf
Tompson, A.A., Striklend, A.Dzh. (2017). Strategicheskiy menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizatsii strategii [Strategic Management. The art of developing and implementing strategies]. M.: YUNITI-DANA [in Russian].
Osovsʹka, H.V., & Barbarich, T.M. (2010). Formuvannya stratehiyi konkurentsiyi pidpryyemstv. Ekonomika APK – APK economy, 21, 32-35 [in Ukrainian].
Nemtsov, V.D., & Dovhanʹ L.YE. (2001). Stratehichnyy menedzhment [Strategic Management] . Kyyiv: TOV “UVPK “EksOb” [in Ukrainian].