СТРАТЕГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ІНЖИНІРИНГОВИХ ШКІЛ В УМОВАХ ПЕРЕХОДУ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ МОДЕЛІ ЕКОНОМІКИ
Анотація
Стаття присвячена обґрунтування основних напрямів та аспектів розвитку нового виду освітніх установ – ін- жинірингових шкіл (ІШ), які мають стати новим активним елементом національної інноваційної системи, що фор- мується в Україні. Визначено внутрішні, стосовно мережі ІШ, які створені у країні, та зовнішні передумови розвитку ІШ. Обґрунтовано, що кращою є стратегія активного розширення діяльності ІШ паралельно з досягненням високого рівня якості освіти. Стратегія розвитку ІШ спрямована на підвищення ефективності та розширення масштабів їх діяльності. У цьому контексті визначено сім ключових завдань стратегії розвитку ІШ: підвищення якості під- готовки фахівців; включення до існуючої системи освіти; територіальне розширення мережі в Україні; розширення сфери діяльності ІШ за галузями; розширення сфери діяльності ІШ за технологічними напрямками; нарощування і реалізація потенціалу окремих ІШ і мережі; створення екосистеми інноваційного підприємництва на базі мережі ІШ. За кожним завданням визначено напрями дій, практичні заходи та цільові індикатори. Запропоновано використову- вати ряд інструментів реалізації стратегії розвитку ІШ (навчальні програми; галузеві та технологічні стратегії; експертні, підприємницькі мережі, угоди; спеціальні механізми інвестування тощо). Для удосконалення організацій- них форм освітньої та інноваційної діяльності запропоновано впровадження спеціальних інформаційних систем (база знань, платформа дослідних лабораторій, платформа управління проектами), які інтегровані на рівні мережі ІШ. Надано рекомендації щодо моніторингу інновацій, відбору інноваційних проектів, створення механізмів інвестування інноваційних проектів. Також запропоновано та надано відповідні практичні рекомендації щодо формування системи управління ризиками на рівні мережі ІШ. Визначено необхідність підвищення ефективності комунікацій у внутрішньо- му та зовнішньому середовищі мережі ІШ. Кожен з напрямів розвитку мережі ІШ набуває макроекономічного виміру, сприяє формуванню НІС та реалізації державної інноваційної політики.
Посилання
Lundvall, B.-А., & Foray, D. (1996). The knowledge-based economy: from the economics of knowledge to the learning economy. Paris: OECD.
Marginson, S. (2010). Higher Education in the Global Knowledge Economy. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2(5), 6962-6980.
Polyakov, M., Shevchenko, G., & Bilozubenko, V. (2018). Clustering of countries in global landscape of knowledge economy development. Naukovij visnik Polissya – Polesye Scientific Bulletin, 1(13), 176-183.
Unger, M., & Polt, W. (2017). The Knowledge Triangle between Research, Education and Innovation – A Conceptual Discussion. Foresight and STI Governance, 11(2), 10-26.
Bilozubenko, V. (2012). Innovacijna sistema Yevropejskogo Soyuzu: osoblivosti formuvannya ta rozvitku [European Union inno¬vation system: features of formation and development]. Donetsk: DonNUET.
Kaleniuk, I., & Tsymbal, L. (2014). Determinanti intelektualnogo liderstva v suchasnomu globalizovanomu sviti [Determinants of intellectual leadership in the modern globalized world]. Naukovij visnik Chernigivskogo derzhavnogo institutu ekonomiki i upravlinnya. Seriya 1: Ekonomika – Scientific Bulletin of Chernihiv State Institute of Economics and Management. Series 1: Economics, 1, 71-80.
Polyakov, M. (2018). Ekonomika znan: sutnist, determinanti, globalnij landshaft [Knowledge Economy: Essence, Determinants, Global Landscape]. Dnipro: Nova ideologiya.
Pukhovska, L. (2017). Profesijna osvita ta innovaciyi: dosvid krayin Yevropejskogo Soyuzu [Professional education and innova¬tion: European Union countries experience]. Naukovij visnik Institutu profesijno-tehnichnoyi osviti NAPN Ukrayini. Profesijna peda¬gogika – Scientific Bulletin of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Professional pedagogy, 14, pp. 124-132.
Khanyn, I. (2018). Noosfernyj put poznaniya i hozyajstvovaniya [Noospheric path of knowledge and economy management]. Dnipro: Nova ideologiya.
Chmyr, O. (2017). Perspektivni napryamki rozvitku infrastrukturi osviti, nauki ta innovacij v Ukrayini [Prospective develop¬ment ways of the infrastructure of education, science and innovation in Ukraine]. Universitetski naukovi zapiski – University research notes, 61, 15-25.