КОМПЛАЄНС У БІЗНЕС-АДМІНІСТРУВАННІ ТА ЙОГО РОЛЬ У СТВОРЕННІ ЕФЕКТИВНИХ НОРМ ГОСПОДАРСЬКОЇ ПОВЕДІНКИ
Анотація
Метою статті є визначення сутності комплаєнсу та аналіз його функцій у бізнес- адміністрування. Розкрито внутрішні суперечності методологічних підходів до тлумачення комплаєнсу (екзогенність vs. ендогенність; обов’язковість vs. добровільність; процесний vs. функціональний підхід; ізоморфізм). Виділено функції комплаєнсу у бізнес-адмініструванні: управління ризиками; підвищення рівня капіталізації бізнесу, зростання доходності та ринкової вартості акцій; дисциплінування менеджменту та найманих працівників; забезпечення лояльності стейкхолдерів; оновлення стратегії компанії, отримання додаткових конкурентних переваг; створення ефективних норм господарської поведінки. Доведено, що комплаєнс відіграє важливу роль у створенні ефективних норм господарювання: він започатковує певний стандарт господарської поведінки, в основі якого – повна прозорість діяльності, запобігання будь-яким спробам неправомірного використання ресурсів бізнес-організації. Економічна вигідність такого типу поведінки перетворює бізнес-агентів на провайдерів правової економіки – середовища рівних можливостей у реалізації соціально-економічних прав.
Посилання
Алешин М. М., Алешина Е. И. Комплаенс как инструмент повышения стоимости корпорации. Науковедение. 2016. Том 8. № 5. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/48EVN516.pdf (дата звернення: 08.09.2018).
Baer Miriam H. Governing Corporate Compliance. Boston College Law Review. 2009. Vol. 50. № 1; Brooklyn Law School. 2009. Legal Studies Paper № 166. URL: https://ssrn.com/abstract=1474291 (дата звернення: 08.09.2018).
Бородин А. Г. Комплаенс: проблема минимизации нефинансовых рисков в корпоративном управлении. Актуальные вопросы управления. Вестник Государственного университета управления. Москва. 2015. № 10. С. 157–162. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/komplaens-problema-minimizatsii-nefinansovyh-riskovv-korporativnom-upravlenii (дата звернення: 08.09.2018).
Griffith Sean J. Corporate Governance in an Era of Compliance. William & Mary Law Review. 2016. Vol. 57. № 6; Fordham Law Legal Studies Research Paper. № 2766661. URL: https://ssrn.com/abstract=2766661 (дата звернення: 08.09.2018).
Miller Geoffrey P. The Law of Governance, Risk Management, and Compliance. Compliance Trends Survey. Deloitte&Compliance Week, In Focus. 2014. URL: https://perma.cc/9KRW-JTWB (дата звернення: 08.09.2018).
Черепанова В. А. Комплаенс-программа организации: монография. М.: ИНФРА-М, 2016. 288 с.
Волошенко А. В. Комплаенс-практика как превентивный метод борьбы с коррупцией. Актуальні проблеми економіки. 2014. № 7. С. 405–413.
Войціцький Ю., Якимчук Д. Прозорість корпоративної звітності: оцінка найбільших приватних та державних компаній України. Огляд Transparency International Україна. 2016. URL: https://ti-ukraine.org/wpcontent/uploads/2017/02/ti_rating_ukr_final_web.pdf (дата звернення: 09.09.2018).
Дехгани А. Комплаенс: цена и ценность антикоррупционного законодательства для бизнеса в Украине. Дело. 7 июля 2016. URL: https://delo.ua/business/komplaens-cena-icennost-antikorrupcionnogo-zakonodatelstva-d-319472/ (дата звернення: 09.09.2018).
Сарахман О. М., В. Козьол. Функціонування комплаєнс-контролю у вітчизняній банківській справі. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2015. Вип. 2. С. 87–90. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2015_2_22 (дата звернення: 08.09.2018).
Момот Т. В., Мізік Ю. І., Політучій С. Я. Антикорупційний комплаєнс у системі стратегічного моніторингу кадрової безпеки підприємства. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 6. С. 167–174.
Kirchmaier Tom, Selvaggi Mariano. The Dark Side of 'Good' Corporate Governance: Compliance-Fuelled Book-Cooking Activities. FMG Discussion Paper. 2006. №559. URL: https://ssrn.com/abstract=895362 (дата звернення: 08.09.2018).
Нєізвєстна О. В. Дослідження практики комплаєнс у страхових компаніях України. Актуальні проблеми економіки. 2017. № 3. С. 267–273.
Перерва П. Г. Комплаенс-программа промышленного предприятия: цели и задачи. Вісник НТУ «ХПІ». Серія «Економічні науки». 2017. № 24. С. 153–158.
Беляев Ю. К. Применение инструментов комплаенс-контроля для оптимизации корпоративного управления фармацевтическими компаниями. Известия УрГЭУ. 2013. № 1 (45). С. 45–50.
Бондаренко Ю. Эффективное управление compliance-рисками: системный подход и критический анализ. Корпоративный юрист. 2008. № 6. С. 31–34.
Пальцун І. М. Сompliance-політика як складова корпоративної культури підприємства. Торгівля та ринок України: Збірник наук. праць. 2013. Вип. 35. С. 134 - 141.
Étienne J., Wendeln М. Compliance theories: A literature review. The Political Sociology of European Law. 2010. Vol. 60. № 2. Р. 139–162. URL: https://www.jstor.org/stable/revfranscipoleng.60.2.139?newaccount=true&readnow=1&seq=5#metadata_info_tab_contents (дата звернення: 09.09.2018).
Будь в тренді: чому компанії впроваджують у роботу комплаенс. K.Fund Media. 24 травня 2018 р. URL: https://kfund-media.com/bud-v-trendi-chomu-kompaniyivprovadzhuyut-u-robotu-komplaens/ (дата звернення: 13.09.2018).
Гейчук О. Особенности национального комплаенса или как обеспечить прозрачность и соответствие в украинских компаниях. Украинский бизнес-ресурс (UBR). 05.03.2018. URL: https://pr.ubr.ua/osobennosti-natsionalnoho-komplaensa-ili-kakobespechit-prozrachnost-i-sootvetstvie-v-ukrainskikh-kompanijakh-3865706 (дата звернення: 11.09.2018).
ISO 19600:2014. Compliance management systems. International Organization for Standartization. URL: http://www.iso.org/iso/home/search.htm?qt=ISO+19600%3A2014+&sort=rel&type=simple&published=on (дата звернення: 12.09.2018).
Про запобігання корупції: Закон України від 14.10.2014 р. № 1700-VII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1700-18 (дата звернення: 12.09.2018).
Про схвалення Методичних рекомендацій щодо вдосконалення корпоративного управління в банках: Постанова НБУ від 28.03.2007 № 98. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0098500-07 (дата звернення: 12.09.2018).