ФАКТОРИ РОЗВИТКУ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ ТУРИСТИЧНОЇ СФЕРИ КРАЇНИ
Анотація
Стаття присвячена визначенню та систематизації факторів впливу та розвитку на інвестиційну привабливість туристично-рекреаційної галузі. Недостатній рівень інформаційного забезпечення знижує інтерес інвесторів до фінансування туризму в Україні. Наявна інформація не повністю відображає розвиток галузі, що не стимулює інвесторів. Незважаючи на створену законодавчу базу, складні процедури узгодження документів створюють бар'єри для інвесторів. Інвестиції зосереджені у західному та південному регіонах, де туризм є пріоритетом. Для залучення інвестицій потрібні економічні обґрунтування, розрахунки прибутковості, період окупності та бізнес-план. Формування сприятливого інвестиційного клімату потребує комплексних заходів для покращення умов діяльності інвесторів та розширення механізмів інвестиційних проектів. Запропоновано систему факторів впливу на інвестиційну привабливість туристичної сфери країни, серед яких фактори що відображають загальний стан економіки країни та її соціальну стабільність; показники що визначають ступінь розвитку та організації туристичних послуг; фактори що включають оцінку фізичної інфраструктури, необхідної для розвитку туризму; забезпеченість туристичними ресурсами; показники що включають загальний обсяг та динаміку інвестицій у туристичну сферу; фактори що визначають законодавчу та нормативну базу, яка регулює туристичну діяльність. Обґрунтовано набір внутрішніх та зовнішніх факторів інвестиційної привабливості туристично-рекреаційної галузі. Де серед внутрішніх :кадрове забезпечення туристично-рекреаційної галузі; наявність транскордонного співробітництва в галузі туризму та рекреації з сусідніми державами; ступіть технологічної оснащеності та рівень витрат та соціально-економічні показники розвитку держави. До зовнішніх віднесено: політична та економічна ситуація в державі; інвестиційна привабливість держави; гарантії недоторканості інвестицій; природно-ресурсний; та культурно-історичний потенціал держави. Врахування цих факторів допоможе розробити ефективні стратегії для залучення інвестицій та розвитку туристичної інфраструктури, що сприятиме загальному економічному зростанню країни.
Посилання
Кондрацька Л. Інвестиційна привабливість індустрії туризму в теперішніх умовах. Галицький економічний вісник. 2021. Том 71. № 4. С. 7–13.
Фесенко Г.О., Алєщенко Л.О. Інвестиційна складова ефективного розвитку туристичного бізнесу. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8409 (дата звернення: 06.05.2024).
Січка І.І. Фактори впливу на інвестиційну привабливість туристичної та туристично-рекреаційної галузі України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. Вип. 10. Ч. 2. С. 96–100.
Ахламов А.Г., Карпенко Л.М., Козинський С.М., Швець І.В. Формування інвестиційного механізму розвитку територій: індикатори та стратегічні імперативи: монографія / за заг. ред.: А Г. Ахламов, Л.М. Карпенко. Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2020. 236 с.
Китайчук Т.Г. Інвестиційна привабливість: теоретичний аналіз та впливові фактори. Економіка та суспільство. 2023. № 54. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2781 (дата звернення: 06.05.2024).
Бутенко Д.С. Фактори впливу на інвестиційну привабливість підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2014. Вип. 2. С. 415–418.
Морозова О. Інвестиційність – основний чинник розвитку туристичної галузі південного регіону. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, 2020. Вип. 2. С. 168–176.
Дрич А. Основні способи досягнення інвестиційної привабливості України. Вісник НБУ. 2010. № 4. С. 40–41.
Малюта К.Г. Фактори інвестиційної привабливості туристичної сфери України. Modern Economics. 2019. Вип. № 13. С. 168–173.
Просторова організація туристично-рекреаційної сфери регіону: монографія / за заг. ред. В.В. Паппа. Мукачево : Редакційно-видавничий центр МДУ, 2016. 268 с.
Осипенко К.В., Перепадя Ф.Л. Організаційна поведінка як метод управління діяльністю сучасних туристичних підприємств. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2020. № 44. С. 43–49.
Носирєв О.О. Конкурентоспроможність та інноваційний розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу. Збірник наукових праць Одеського національного економічного університету. 2022. № 11–12 (300-301). С. 110–122.
Алексєєва Т.І., Тарелкіна Д.О. Інвестування в туристичну індустрію України: сучасний стан, проблеми та перспективи. Причорноморські економічні студії. 2016. № 11. С. 52–55.
Цвілий С.М. Аналіз і оцінка інструментів стимулювання розвитку інвестиційного потенціалу туристичної індустрії. Сталий розвиток економіки. 2023. № 1 (46). С. 149–154.
Kondrats'ka L. (2021) Investytsijna pryvablyvist' industrii turyzmu v teperishnikh umovakh [Investment value of the tourism industry in current minds]. Halyts'kyj ekonomichnyj visnyk, vol. 71 (4), pp. 7–13.
Fesenko H. O., Alieschenko L. O. (2020) Investytsijna skladova efektyvnoho rozvytku turystychnoho biznesu [Investment warehouse for the effective development of tourism business]. Efektyvna ekonomika, no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8409 (accessed May 06, 2024)
Sichka I. I. (2016) Faktory vplyvu na investytsijnu pryvablyvist' turystychnoi ta turystychno-rekreatsijnoi haluzi Ukrainy [The factors will contribute to the investment profitability of the tourist and tourist-recreational areas of Ukraine]. Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu, vol. 10 (2), pp. 96–100.
Akhlamov A. H., Karpenko L. M., Kozyns'kyj S. M., Shvets' I. V. (2020) Formuvannia investytsijnoho mekhanizmu rozvytku terytorij: indykatory ta stratehichni imperatyvy [Formation of an investment mechanism for the development of territories: indicators and strategic imperatives]. In A. H. Akhlamov, L. M. Karpenko (Eds.). Odesa: ORIDU NADU. (in Ukranian)
Kytajchuk T. H. (2023) Investytsijna pryvablyvist': teoretychnyj analiz ta vplyvovi faktory [Investment profitability: theoretical analysis and investment factors]. Ekonomika ta suspil'stvo, no. 54. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2781 (accessed May 6, 2024)
Butenko D. S. (2014) Faktory vplyvu na investytsijnu pryvablyvist' pidpryiemstva [Factors contributing to the investment profitability of enterprises]. Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky, vol. 2, pp. 415–418.
Morozova O. (2020) Investytsijnist' – osnovnyj chynnyk rozvytku turystychnoi haluzi pivdennoho rehionu [Investment is the main driver of the development of tourism in the region]. Tavrijs'kyj naukovyj visnyk. Seriia: Ekonomika, vol. 2, pp. 168–176.
Drych A. (2010) Osnovni sposoby dosiahnennia investytsijnoi pryvablyvosti Ukrainy [The main ways to achieve investment income in Ukraine]. Visnyk NBU, no. 4, pp. 40–41.
Maliuta K. H. (2019) Faktory investytsijnoi pryvablyvosti turystychnoi sfery Ukrainy [Factors of investment profitability of the tourism sector of Ukraine]. Modern Economics, vol. № 13, pp. 168–173.
Prostorova orhanizatsiia turystychno-rekreatsijnoi sfery rehionu [Expansive organization of the tourism and recreational sphere in the region]. (2016) In. V. V. Pappa (Ed.). Mukachevo: Redaktsijno-vydavnychyj tsentr MDU. (in Ukranian)
Osypenko K. V., Perepadia F.L. (2020) Orhanizatsijna povedinka iak metod upravlinnia diial'nistiu suchasnykh turystychnykh pidpryiemstv [Organizational behavior as a method of managing the activities of current tourism enterprises]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment, no 44, pp. 43–49.
Nosyriev O. O. (2022) Konkurentospromozhnist' ta innovatsijnyj rozvytok pidpryiemstv hotel'no-restorannoho i turystychnoho biznesu [Competitiveness and innovative development of hotel, restaurant and tourism businesses]. Zbirnyk naukovykh prats' Odes'koho natsional'noho ekonomichnoho universytetu, no. 11–12 (300-301), pp. 110–122.
Aleksieieva T. I., Tarelkina D. O. (2016) Investuvannia v turystychnu industriiu Ukrainy: suchasnyj stan, problemy ta perspektyvy [Investment in the tourism industry of Ukraine: current situation, problems and prospects]. Prychornomors'ki ekonomichni studii, no. 11, pp. 52–55.
Tsvilyj S. M. (2023) Analiz i otsinka instrumentiv stymuliuvannia rozvytku investytsijnoho potentsialu turystychnoi industrii [Analysis and evaluation of tools for stimulating the development of investment potential of the tourism industry]. Stalyj rozvytok ekonomiky, no. 1 (46), pp. 149–154.