ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО БІЗНЕСУ УКРАЇНИ ТА ІЗРАЇЛЮ ПІД ЧАС ВІЙНИ
Анотація
Війна, розпочата росією 24 лютого 2022 року мала глобальний вплив на усі сектори економіки України, включаючи ринок туристичних послуг. Так, військова криза стала найбільшим викликом для туристичної індустрії за усю історію, і зумовила нерівномірність регіонального розподілу галузі, кадровий дефіцит, анексію територій та туристичних ресурсів. На противагу українському досвіду, ринок туристичних послуг Ізраїлю, піл час ескалації військового конфлікту на Близькому Сході, зазнав незначних змін у структурі та динаміці в’їзного та виїзного туризму. Саме цей факт послужив причиною дослідження особливостей організаційного-економічного механізму сталого розвитку туризму в Ізраїлі, під час активної фази війни. Порівнювати рівень розвитку туристичної галузі, інтерес туристів до держави та матеріально-технічний стан готельно-ресторанної індустрії України та Ізраїлю неможливо. Але ресурсний та соціально-економічний потенціали цілком співставні у двох перелічених країнах. Високий рівень розвитку гастрономічного, рекреаційного та паломницького туризму зумовив схожість характеристик ринків туристичних послуг. Проте основною відмінністю в реакції туристичної індустрії на військовий конфлікт стала історична складова, а саме вміння вести економічну діяльність впродовж тисячоліть, незважаючи на ескалації конфліктів у Ізраїлю. Абсолютним лідером по кількості туристичних потоків, серед країн, що знаходяться в статусі воюючих територій є Ізраїль. Як відомо, природні ресурси України та її туристичний потенціал нічим не поступається Ізраїлю, а географічні параметри в рази перевищують лідера ринку. Але найбільшим викликом для ринку туристичних послуг України стало військове вторгнення росії, що спричинило зупинку розвитку та найбільшу економічну кризу за усю історію існування означеного ринку. В роботі визначено, що до переліку основних функцій організаційно-економічного механізму входять: економічна, політична, правоохоронна, гуманітарна, інформаційна, міжнародного співробітництва у сфері туризму, екологічна та соціальна. Важливою складоваю організаційно-економічного механізму функціонування ринку туристичних послуг в умовах ведення війни є методи сталого розвитку туризму. До них відносимо: фіскальні, інноваційні, амортизаційні, грошово-кредитні, морального переконання, організаційно-економічні. Організаційно-економічні методи механізму сталого розвитку ринку туристичних послуг під час військового стану повинні забезпечувати високий рівень безпекової ситуації, а саме організація туристичних турів у відносно безпечній місцевості із системами укриття, та доставкою провізії при необхідності. На основі чого встановлено, що метою створення організаційно-економічного механізму сталого розвитку туризму під час війни – є формування сприятливих умов ведення фінансової діяльності у сфері міжнародного туризму, із реалізацією програм оптимізації сприятливої безпекової ситуації для надання туристичних послуг зовнішнім та внутрішнім споживачам та отримання соціально-економічної вигоди. І відповідно подано візуалізацію означеного організаційно-економічного механізму.
Посилання
Бордун О., Шевчук В., Монастирський В., та ін. Втрати та напрями порятунку туристичного бізнесу України в умовах війни. Вісник Львівського університету. Серія економічна. 2022. Випуск 62. С. 178–196.
Рихліцький В. Внутрішній туризм в Україні мав би рости: як змінилась галузь і куди зник «бюджетний» мандрівник. Економічна правда. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2020/09/23/665405/ (дата звернення: 10.03.2024).
Дворська І. Туристична галузь після війни: чи можлива реанімація та антикризове управління? liga.net. 2022. URL: https://blog.liga.net/user/idvorskaya/article/44952 (дата звернення: 10.03.2024).
Приседська В. Як переживає війну туристична галузь. bbc.com. 2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-62004034 (дата звернення: 10.03.2024).
Останні дані, щодо кількості туристів в Ізраїлі. URL: https://take-profit.org/statistics/tourist-arrivals/israel/ (дата звернення: 30.03.2024).
20 найцікавіших місць в Ізраїлі на думку туристів. URL: https://www.forumdaily.com/uk/20-samyx-interesnyx-mest-v-izraile-po-mneniyu-turistov/(дата звернення: 30.03.2024).
Державне агентство розвитку туризму. URL: https://lowcost.ua/dart-tourism-statistics/ (дата звернення: 30.03.2024).
Шалаєв В.П. Туризм як новий соціальний інститут у глобальному суспільстві споживання. Туризм як фактор модернізації економіки та розвитку регіонів. ПГТУ. 2015. С. 9–27.
Bordun O., Shevchuk V., Monastyrsjkyj V. (2022) Vtraty ta naprjamy porjatunku turystychnogho biznesu Ukrajiny v umovakh vijny. [Losses and ways of saving the tourist business of Ukraine in the conditions of war]. Visnyk Ljvivsjkogho universytetu. Serija ekonomichna, vol. 62, pp. 178–196.
Rykhlicjkyj V. Vnutrishnij turyzm v Ukrajini mav by rosty: jak zminylasj ghaluzj i kudy znyk «bjudzhetnyj» mandrivnyk. [Domestic tourism in Ukraine should grow: how the industry has changed and where the "budget" traveler has disappeared.] Ekonomichna pravda. Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2020/09/23/665405/ (accessed March 3, 2024).
Dvorska I. (2022) Turystychna haluz pislya viyny: chy mozhlyva reanimatsiya ta antykryzove upravlinnya? [Tourism industry after the war: is resuscitation and anti-crisis management possible?]. Available at: https://blog. liga.net/user/idvorskaya/article/44952 (accessed March 10, 2024).
Prysedska V. (2022) Yak perezhyvaye viynu turystychna haluz [How the tourist industry survives the war]. Available at: https://www.bbc.com/ukrainian/features-62004034. (accessed March 10, 2024).
Ostanni dani, shchodo kilkosti turystiv v Izraili. [The latest data on the number of tourists in Israel]. Available at: https://take-profit.org/statistics/tourist-arrivals/israel/ (accessed March 30, 2024)
20 naitsikavishykh mists v Izraili na dumku turystiv [20 most interesting places in Israel according to tourists]. Available at: https://www.forumdaily.com/uk/20-samyx-interesnyx-mest-v-izraile-po-mneniyu-turistov/ (accessed March 30, 2024).
Derzhavne ahentstvo rozvytku turyzmu [State Tourism Development Agency]. Available at: https://lowcost.ua/dart-tourism-statistics/ (accessed March 30, 2024).
Shalaiev V. P. (2015) Turyzm yak novyi sotsialnyi instytut u hlobalnomu suspilstvi spozhyvannia. Turyzm yak faktor modernizatsii ekonomiky ta rozvytku rehioniv. [Tourism as a new social institution in the global consumer society. Tourism as a factor in the modernization of the economy and the development of regions]. PHTU. Pp. 9–27.