СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНИХ ТА РЕСТОРАННИХ КЛАСТЕРІВ ГІРСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ
Анотація
У межах дослідження звертаємо увагу на той факт, що гірські території більшості країн світу, хоча і мають унікальні особливості та туристичний потенціал, залишаються малорозвинутими з економічного погляду. Це пов'язано з негативним впливом різних чинників, серед яких складні умови для сільськогосподарського виробництва, обмежені можливості для промислового розвитку, труднощі у розвитку транспортної інфраструктури та віддаленість від центрів споживання і ринків. Разом з тим встановлено, що розвиток туристичних та ресторанних кластерів може бути ефективним способом ліквідації економічної відсталості гірських територій. Отже, мета статті полягає у виділенні та аналізі різних концепцій розвитку туристичних та ресторанних кластерів у гірських регіонах. Результати дослідження виокремлюють основні особливості концептуального розвитку туристичних та ресторанних кластерів у гірських регіонах, вказуючи на їх можливі варіації. Дослідження підтверджує можливість розвитку кластерів на основі інтегрованого формату послуг, що включає партнерство між різними зацікавленими сторонами для створення комплексних туристичних та гостинних пропозицій. Це сприяє розширенню асортименту послуг та підвищенню конкурентоспроможності. Доведено, що розвиток кластерів на основі екологізації та унікалізації продукту є можливим внаслідок зростання попиту на його екологічно чисті, природоохоронні та культурно насичені складові. Це сприяє збереженню навколишнього середовища та формуванню унікальних культурних та природних цінностей. Дослідження підтверджує можливість розвитку кластерів на основі спільного використання культурних ресурсів, через створення гібридних туристично-ресторанних продуктів. Це сприяє досягненню максимального задоволення клієнтів та ефективному використанню місцевих ресурсів. Доведено, що можливим є розвиток кластерів на основі дифузії капіталу, що може забезпечити рівномірний розподіл економічного розвитку та покращення якості життя в гірських регіонах. Це відкриває нові можливості для розвитку підприємництва та підвищення доступності інфраструктури. Відзначено, що кожна з цих концепцій має унікальні переваги та вимоги, і їх взаємодія може сприяти створенню стійких та ефективних кластерних систем. Практичне значення дослідження полягає в формуванні можливостей для розширення розуміння та практичного застосування концепцій розвитку туристичних та ресторанних кластерів в гірських регіонах.
Посилання
Mashika Hannа, Zelic Victoria, Kiziun Alla, Maslyhan Roman et al. (2023) Services sphere cluster management: virtualization and methodologicalaspects. Odesa: KUPRIENKO SV. (in Ukrainian)
Maslyhan O. O., Hoblyk V. V., Korolovych O. O. (2024) Teoretychni platformy realizatsiyi stratehiyi dyversyfikatsiyi ekonomiky hirsʹkykh terytoriy u mezhakh klasternoho pidkhodu [Theoretical platforms for the implementation of the strategy of diversification of the economy of mountain areas within the framework of the cluster approach]. Ahrosvit. vol. 6, pp. 30–36.
Mashtaler O., Hutsul T., Maslyhan O., Cheban YU., Tsymbalistova O. (2023) Klastery v stratehiyiekonomichnoho rozvytku Ukrayiny ta yiyi rehioniv [Clusters in the strategy of economic development of Ukraine and its regions]. Financial and Credit Activity Problems of Theoryand Practice, vol. 3 (50), pp. 320–329.
Ryneysʹka L. S. (2016) Klastery u suchasniy hlobalʹniy ekonomitsi [Clusters in the modern global economy]. Efektyvna ekonomika, vol. 5. Available at http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4971 (accessed April 26, 2024).
Tserklevych V., Onyshchuk M., Shpakovsʹkyy S. (2023) Kulʹturni determinanty evolyutsiyi hast-ronomichnykh spetsialitetiv: do pytannya formuvannya hastronomichnoho brendu Podillya [Cultural determinants of the evolution of gastronomic specialties: to the question of the formation of the gastronomic brand of Podillia]. Transformatsiyna ekonomika, vol. 1 (01). pp. 67–75.
Mashika Hannа, Zelic Victoria, Kiziun Alla, Maslyhan Roman et al Services sphere cluster management: virtualization and methodological aspects: монографія. Odesa : KUPRIENKO SV, 2023 131 с
Маслиган О.О., Гоблик В.В., Королович О.О. Теоретичні платформи реалізації стратегії диверсифікації економіки гірських територій у межах кластерного підходу. Агросвіт. 2024. № 6. С. 30–36.
Машталер О., Гуцул Т., Маслиган О., Чебан Ю., Цимбалістова О. Кластери в стратегіїекономічного розвитку України та її регіонів. Financial and Credit Activity Problems of Theoryand Practice, 2023. № 3 (50). С. 320–329.
Ринейська Л.С. Кластери у сучасній глобальній економіці. Ефективна економіка, 2016. № 5. URL.: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4971 (дата звернення: 26.04.2024).
Церклевич В., Онищук М., Шпаковський С. Культурні детермінанти еволюції гаст-рономічних спеціалітетів: до питання формування гастрономічного бренду Поділля. Трансформаційна економіка. 2023. № 1 (01). С. 67–75.