РОЛЬ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРАКТИЦІ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ В СФЕРІ ТУРИЗМУ
Анотація
В сучасних умовах господарювання для ефективного управління підприємством у сфері туристичного бізнесу та в цілому в сфері послуг необхідною складовою оптимальної комунікації з цільовою аудиторією постає завдання активного впровадження системи цифрового технологічного супроводу та цифрової трансформації в сегменті туристичного бізнесу. Мета дослідження – розгляд і формулювання на прикладі підприємств сфери туризму сутності та значення ролі інформаційних технологій в практиці їх управління. Використані, зокрема, методи спостереження та порівняння, синтезу та аналізу, статистичні методи, а також графічні прийоми. Узагальнено аргументів щодо значення ролі інформаційних технологій в практиці управління підприємств сфери туризму в умовах кризового стану в економіці України. Систематизовано наукові теоретико-методологічні та аналітичні й прикладні засади щодо сутності та значення інформаційних технологій на різних етапах організації та функціонування туристичного бізнесу в сучасних умовах господарювання з урахування періодів невизначеності та кризового стану в економіці України. Результати дослідження можуть бути корисними для працівників сфери туризму, сфери послуг у цілому; науковців, викладачів, студентів вищих навчальних закладів, які опановують, зокрема, спеціальності «Туризм» і «Готельно-ресторанна справа».
Посилання
Аврята А.В. Дослідження технологічних трансформацій і глобальної інформатизації туристичного бізнесу. Наука і техніка сьогодні. 2023. Випуск 3 (17). С. 97–109. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-3(17)-97-109
Аврята А.В. Міжнародні туристичні організації та їх роль у розвитку інформатизації туризму у глобальному середовищі. Наукові інновації та передові технології. 2023. Випуск 4 (18). URL: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=bg9NujoAAAAJ&citation_for_view=bg9NujoAAAAJ:9yKSN-GCB0IC
Базик Ю.О., Гострик О.М. Аналіз програмного забезпечення в сфері туристичних послуг. Інформаційні технології в економіці і управлінні: зб. наук. студ. праць. Одеса : ОНЕУ, 2021. Вип. 3. С. 40–47.
Балабаниць А.В., Перепадя Ф.Л. Роль інформаційних технологій в управлінні клієнтоорієнтованістю туристичних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 36, 2021. С. 18–24. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-3
Барибіна Я.О. Формування навичок цифрової комунікації для фахівців туристичної екосистеми в умовах діджиталізації. Ефективна економіка. 2020. № 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.5.96
Боліла С.Ю., Кириченко Н.В. Маркетингові аспекти розвитку діяльності підприємства сфери туризму на регіональному рівні під впливом глобальних тенденцій. Економічні науки. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 6. Том 2. С. 198–203. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/03/en2021-6-t2-32.pdf
Волянська-Савчук Л.В., Кошонько О.В., Горбатюк О.В., Глушко Т.В. Розвиток трендів використання Digital-технологій в управлінні персоналом. Збірник наукових праць ЧДТУ. Серія: Економічні науки. 2023. Вип. 68. С. 112–120. DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.68.2023.284582
Гапоненко Г.І., Шульга Н.В. Сучасні тенденції та перспективи впровадження інформаційних технологій в туристичній галузі України. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2020. Вип. 11. С. 111–120. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H13
Гризовська Л.О., Стадник В.В. Методи й інструменти інформаційного менеджменту підприємств індустрії туризму. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 54. С. 97–103. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/gryzovska.htm (дата звернення: 05.09.2023)
Дубель М. Оптимізація бізнес-процесу цифрової дистрибуції. Механізм регулювання економіки. 2023. № 3(101). С. 5–11. URL: https://doi.org/10.32782/mer.2023.101.01
Дунська А.Р., Чорна К.В. Формування сучасної стратегії просування підприємства на міжнародному ринку в умовах цифрової трансформації. Вісник ХНТУ. 2022. № 4(83). С. 89–96. URL: https://journals.kntu.kherson.ua/index.php/visnyk_kntu/article/view/13/12
Калініченко С., Грібіник А., Аврята А. Вплив цифровізації туристичної інфраструктури на розвиток регіонального туризму. Scientific journal “Modeling the development of the economic systems”. 2023. Вип. 1. С. 133–138.
Князевич А.О., Дяченко Л.А., Крайчук С.О., Демидюк С.М. Інформаційні технології як ключова складова системи комунікативного менеджменту підприємств туристичної галузі. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». 2021. Вип. 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.9.4
Погоріла Ю.В., Ковальська Л.А. Документування в туристичній галузі України. Вісник студентського наукового товариства Донецького національного університету імені Василя Стуса. Том 2. № 13. Вінниця, 2021. С. 327–331.
Пригодюк О. Національні економічні інтереси поширення цифрових технологій в менеджменті. Економічний простір. 2023. № (187). С. 69–72. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-11
Прохоренко О.В., Брінь П.В, Ковшик В.І. Забезпечення результативності організації при переході на дистанційну форму праці. Механiзм регулювання економiки. Економіка підприємства та організація виробництва. 2023. № 3 (101). С. 32–39. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.101.05
Рєпіна І.М. Збалансована система показників у системі управління якістю на підприємстві. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (економічні науки). 2023. № 3. С. 68–72. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.68
Савіцька О. П., Савіцька Н. В. Сучасні тренди інноваційного розвитку сфери туризму в Україні. Бізнес Інформ. 2021. №9. C. 124–130. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-124-130
Савчук Ю. Інформаційне середовище як чинник формування комунікативних стратегій розвитку туристичної діяльності. Міжнародний науковий електронний журнал ΛΌГOΣ. ONLINE. № 1 (Вересень, 2019). DOI https://doi.org/10.11232/2663-4139.01.02
Садова Н.В. Вплив цифровізації на розвиток туристичної індустрії. Електронний журнал «Ефективна економіка». 2019. Вип. № 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.9.43
Середа О.О. Особливості злиття та поглинань корпоративних підприємств в сфері ІТ-технологій, медіа та телекомунікацій. Макроекономічні механізми. 2023. № 2 (100). С. 57–61. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.09
Синєгуб П.С. Еволюція сутності категорії «інтелектуальний капітал» в умовах дигіталізації. The 7 th International scientific and practical conference «Science, innovations and education: problems and prospects» (February 9–11, 2022). CPN Publishing Group, Tokyo, Japan. 2022. P. 798–803.
Український Інститут Майбутнього. Україна 2030Е – країна з розвинутою цифровою економікою. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html
Шайфлер В.С, Гострик О.М. Розвиток та впровадження інформаційних технологій на підприємствах туристичної сфери. Інформаційні технології в економіці і управлінні: зб. наук. студ. праць. Одеса : ОНЕУ, 2020. Вип. 2. С. 36–43. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/323918263.pdf29
Barabas D.O., Panasiuk O.O., Kryvonos A.I. (2023) Formation of the company’s digital competitive advantages. The mechanism of economic regulation. № 2 (100). Р. 12–18. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.02
Haponenko H., Vasylenko V. Prospects for the use of blockchain technology in the tourism industry. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University Series «International Relations. Economics. Country Studies. Tourism». 2019. № 10. Р. 193–199. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2019-10-20
Kevin Kelly. The Inevitable. The 12 Technological Forces That Will Shape Our Future. New York : Penguin Books, 2017. 304 p.
Melnyk L.H, Matsenko O.M., Kalinichenko L.L., Holub A.V., Sotnyk I.M. Instruments for ensuring the phase transition of economic systems to management based on industries 3.0, 4.0, 5.0. Mechanism of an Economic Regulation. 2023. № 1 (99). Р. 34–40. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.06
Melnyk L.H., Rozghon Y.V., Kubatko O.V., Kalinichenko L.L., Derykolenko O.M. Vectors of restructuring of economic systems in the course of digital transformations. Mechanism of an Economic Regulation. 2023. № 2 (100). Р. 5–11. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.01
Meta Business Help Center. How to choose the right meta Ads manager objective. URL: https://www.facebook.com/business/help/1438417719786914
Avryata A. V. (2023) Doslidzhennia tekhnolohichnykh transformatsii i hlobalnoi informatyzatsii turystychnoho biznesu [Research on technological transformations and global informatization of the tourism business]. Science and Technology Today, no. 3 (17), pр. 97–109. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-3(17)-97-109 (in Ukrainian)
Avryata A. V. (2023). Mizhnarodni turystychni orhanizatsii ta yikh rol u rozvytku informatyzatsii turyzmu u hlobalnomu seredovyshchi [International tourism organizations and their role in the development of tourism informatization in the global environment]. Science and Technology Today, no. 4 (18). Available at: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=bg9NujoAAAAJ&citation_for_view=bg9NujoAAAAJ:9yKSN-GCB0IC (in Ukrainian)
Bazyk Y. O., Gostryk O. M. (2021) Teoretychni osnovy motyvatsii personalu turystychnoho pidpryiemstva [Analysis of software in the field of tourism services]. Information technologies in economics and management: a collection of scientific student works. Odesa: ONEU. Issue 3, pр. 40–47 (in Ukrainian)
Balabanits A. V., Perepadya F. L. (2021) Teoretychni osnovy motyvatsii personalu turystychnoho pidpryiemstva [The role of information technology in the management of customer focus of tourism enterprises]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: International economic relations and the world economy, issue 36, pр. 18–24. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-3 (in Ukrainian)
Barybina Ya. (2020) Rol informatsiinykh tekhnolohii v upravlinni kliientooriientovanistiu turystychnykh pidpryiemstv [Formation of digital communication skills of tourist ecosystem specialists in digitalization conditions]. Efektyvna ekonomika, vol. 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.5.96 (in Ukrainian)
Bolila S., Kyrychenko N. (2021) Marketynhovi aspekty rozvytku diialnosti pidpryiemstva sfery turyzmu na rehionalnomu rivni pid vplyvom hlobalnykh tendentsii [Marketing aspects of tourism enterprise development at the regional level under the influence of global trends]. Khmelnytsky National University Bulletin. Economic sciences, no. 6, vol. 2, pp. 198–203. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/03/en2021-6-t2-32.pdf (in Ukrainian)
Volyanska-Savchuk L. V., Koshonko O. V., Horbatiuk O. V., Glushko T. V. (2023) Rozvytok trendiv vykorystannia Digital-tekhnolohii v upravlinni personalom [Development of trends in the use of digital technologies in personnel management]. Collection of scientific papers of the ChSTU. Series: Economic Sciences, issue 68, pp. 112–120. DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.68.2023.284582 (in Ukrainian)
Haponenko H., Shulha N. (2020) Suchasni tendentsii ta perspektyvy vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii v turystychnii haluzi Ukrainy [Modern trends and prospects for the introduction of information technologies in the Ukrainian]. Tourism industry. International Relations. Еconomics. Country Studies. Tourism (IRECST), issue 11, pр. 111–120. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H13 (in Ukrainian)
Gryzovska L. O., Stadnyk V. V. (2020) Metody y instrumenty informatsiinoho menedzhmentu pidpryiemstv industrii turyzmu [Methods and tools of information management of tourism industry enterprises]. Black Sea Economic Studies, issue 54, pр. 97–103. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/gryzovska.htm (accessed September 5, 2023) (in Ukrainian)
Dubel M. (2023) Optymizatsiia biznes-protsesu tsyfrovoi dystrybutsii. [Optimization of the business process of digital distribution]. Mechanism of an Economic Regulation, no. 3(101), pp. 5–11. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.101.01 (in Ukrainian)
Dunska A. R., Chorna K. V. (2022) Formuvannia suchasnoi stratehii prosuvannia pidpryiemstva na mizhnarodnomu rynku v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Formation of a modern strategy for the promotion of the enterprisein the international market in the conditions of digital transformation]. Bulletin NSU, no. 4(83), pр. 89–96. Available at: https://journals.kntu.kherson.ua/index.php/visnyk_kntu/article/view/13/12 (in Ukrainian)
Kalinichenko S., Gribinyk A., Avriata A. (2023) Vplyv tsyfrovizatsii turystychnoi infrastruktury na rPOVNYIozvytok rehionalnoho turyzmu [The effect of digitalization of the tourist infrastructure on the development of regional tourism]. Scientific journal «Modeling the development of the economic systems», issue 1, pр. 133–138. (in Ukrainian)
Kniazevych A., Dyachenko L., Kraychuk S. and Demydiuk S. (2021) Informatsiini tekhnolohii yak kliuchova skladova systemy komunikatyvnoho menedzhmentu pidpryiemstv turystychnoi haluzi [Information technologies as a key component of the system of communicative management of enterprises in the tourist industry]. Efektyvna ekonomika, vol. 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.9.4 (in Ukrainian)
Pogorela Y. V., Kovalska L. A. (2021) Dokumentuvannia v turystychnii haluzi Ukrainy [Documentation in the tourism industry of Ukraine]. Bulletin of the Student Scientific Society of Vasyl' Stus Donetsk National University. Vinnytsia. Vol. 2, no. 13, pр. 327–331. (in Ukrainian)
Pryhodiuk O. (2023) Natsionalni ekonomichni interesy poshyrennia tsyfrovykh tekhnolohii v menedzhmenti [National economic interests in the distribution of digital technologies in management]. Economic Space, no. (187), pp. 69–72. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-11 (in Ukrainian)
Prokhorenko O. V., Brin P. V., Kovshyk V. I. (2023) Zabezpechennia rezultatyvnosti orhanizatsii pry perekhodi na dystantsiinu formu pratsi [Ensuring the effectiveness of the organization in the transition to a remote form of labor]. Mechanism of regulation of economy, no. 3 (101), pр. 32–39. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.101.05 (in Ukrainian)
Riepina I. M. (2023) Zbalansovana systema pokaznykiv u systemi upravlinnia yakistiu na pidpryiemstvi [Balanced scorecard in quality management system at the enterprise]. Bulletin of the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" (Economic Sciences), no. 3, pр. 68–72. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.68 (in Ukrainian)
Savitska O. P., Savitska N. V. (2021) Suchasni trendy innovatsiinoho rozvytku sfery turyzmu v Ukraini [Modern trends of innovative development of the tourism sector in Ukraine]. Business Inform, issue 9, pр. 124–130. DOI: https://doi.org/10.32983/ 2222-4459-2021-9-124-130 (in Ukrainian)
Savchuk Y. (2019) Informatsiine seredovyshche yak chynnyk formuvannia komunikatyvnykh stratehii rozvytku turystychnoi diialnosti [Information environment as a factor in the formation of communication strategies for the development of tourism activities]. International scientific e-journal ΛΌГOΣ. ONLINE. Social communication and culturology, no. 1. DOI https://doi.org/10.11232/2663-4139.01.02 (in Ukrainian)
Sadova N. V. (2019) Vplyv tsyfrovizatsii na rozvytok turystychnoi industrii [The impact of digitalization on the development of the tourism industry]. Electronic journal «Effective Economy», issue 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.9.43 (in Ukrainian)
Sereda O. O. (2023) Osoblyvosti zlyttia ta pohlynan korporatyvnykh pidpryiemstv v sferi IT-tekhnolohii, media ta telekomunikatsii [Features of mergers and acquisitions of corporate enterprises in the sphere of IT technologies, media and telecommunications]. Macroeconomic mechanisms, no. 2 (100), pр. 57–61. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.09 (in Ukrainian)
Syniehub P. S. (February 9–11, 2022) Evoliutsiia sutnosti katehorii «intelektualnyi kapital» v umovakh dyhitalizatsii [Evolution of the essence of the category «intellectual capital» in the context of digitalization]. The 7th International scientific and practical conference «Science, innovations and education: problems and prospects». Tokyo, Japan: CPN Publishing Group, pр. 798–803. (in Ukrainian)
Ukrainskyi Instytut Maibutnoho. Ukraina 2030E – kraina z rozvynutoiu tsyfrovoiu ekonomikoiu [Ukrainian Institute of the Future. Ukraine 2030E – a country with a developed digital economy]. Available at: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-forovovoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html (in Ukrainian)
Scheifler V. S., Gostryk O. M. (2020) Rozvytok ta vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii na pidpryiemstvakh turystychnoi sfery [Development and implementation of information technologies at the enterprises of the tourism sector]. Information technologies in economics and management: a collection of scientific student works. Odesa: ONEU. Issue 2, pp. 36–43. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/323918263.pdf (in Ukrainian)
Barabas D. O., Panasiuk O. O., Kryvonos A. I. (2023) Formation of the company’s digital competitive advantages. The mechanism of economic regulation. Innovative processes in the economy, no. 2 (100), pр. 12–18. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.02
Haponenko H., Vasylenko V. (2019) Prospects for the use of blockchain technology in the tourism industry. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University Series «International Relations. Economics. Country Studies. Tourism», no. 10, pp. 193–199. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2019-10-20
Kevin Kelly (2017) The Inevitable. The 12 Technological Forces That Will Shape Our Future. New York: Penguin Books. 304 p.
Melnyk L. H, Matsenko O. M., Kalinichenko L. L., Holub A. V., Sotnyk I. M. (2023) Instruments for ensuring the phase transition of economic systems to management based on industries 3.0, 4.0, 5.0. Mechanism of an Economic Regulation, no. 1 (99), pр. 34–40. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.06
Melnyk L. H., Rozghon Y. V., Kubatko O. V., Kalinichenko L. L., Derykolenko O. M. (2023). Vectors of restructuring of economic systems in the course of digital transformations. Innovation processes in the economy. Mechanism of an Economic Regulation, no. 2 (100), pр. 5–11. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.01
Meta Business Help Center. How to choose the right meta Ads manager objective. Available at: https://www.facebook.com/business/help/1438417719786914