ОЦІНЮВАННЯ СПОЖИВЧИХ РИЗИКІВ ТА ШЛЯХИ ЇХНЬОЇ НЕЙТРАЛІЗАЦІЇ ПРИ КУПІВЛІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ НА ОНЛАЙН-РИНКУ
Анотація
Стаття присвячена оцінюванню споживчих ризиків при онлайн-покупках харчових продуктів та визначенню шляхів нейтралізації цих ризиків. Зростання електронної комерції свідчить про необхідність вивчення сприйняття ризиків покупцями при онлайн-покупках. Було проведено опитування 715 інтернет-користувачів в Україні, серед яких 483 особи (63,1%) купували харчові продукти онлайн. Кожен вид ризику оцінювався за важливістю для респондента за шкалою Лікерта від 1 до 5. Функціональний ризик має найвищий рівень важливості для споживачів. Аспекти фізичного та часового ризиків також визнано важливими. Четверте та п’яте місце за важливістю зайняли психологічний та сервісний ризики, що вказує на важливість внутрішнього задоволення та обслуговування при онлайн-покупках. Фінансовий ризик визначено рівнем 3,84, з акцентом на можливості втрат через фінансові технології шахраїв. Соціальний ризик виявився найменш важливим для споживачів, лише 31,7% респондентів вважають його важливим. Для всіх видів ризиків представлені маркетингові інструменти їх нейтралізації, які можуть покращити пропозиції інтернет-магазинів та зробити покупки харчових продуктів онлайн більш привабливими для покупців.
Посилання
Капінус Л.В. Бойко І.А. Види маркетингових споживчих ризиків під час купівлі продуктів харчування на онлайн-ринку. Економічний простір. 2021. № 176. С. 65–70. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/176-10
Паніото В., Харченко Н. Методи опитування. Київ : ВД «Києво-Могилянська академія», 2017. 342 с.
Старостіна А.О., Кравченко В.А. Маркетингові дослідження: визначення мети та практика розробки анкети (на прикладі ризиків споживачів на ринку вина). Вісник Киiвськогонацiональногоунiверситетуiм. Тараса Шевченка. Серiя: Економiка, 2015. Вип. 8 (173). С. 6–12.
Як змінилася електронна комерція у 2022 році – дослідження. URL: https://eba.com.ua/yak-zminylasya-elektronna-komertsiya-u-2022-rotsi-doslidzhennya-admitad/ (дата звернення: 19.10.2023).
Almousa M. The influence of risk perception in online purchasing behavior: Examination of anearly-stage online market. International Review of Management and Business Research, 2014. Vol. 3. Issue 2. Р. 779–787
Balogh Z., Mészáros K. Consumer Perceived Riskby Online Purchasing: The Experiences in Hungary. Naše gospodarstvo / Our economy. 2020. No. 66 (3). Р. 14–21. DOI: https://doi.org/10.2478/ngoe-2020-0014
E-commerce world wide. URL: https://www.statista.com/topics/871/online-shopping (дата звернення: 19.10.2023).
Global Ecommerce Forecast 2022. URL: https://www.insiderintelligence.com/content/global-ecommerce-forecast-2022 (дата звернення: 19.10.2023).
Hong Z., Yi L. Research on the influence of perceived risk in consumer on-line purchasing decision. Physicsprocedia. 2012. № 24. Р. 1304–1310. DOI: https://doi.org/10.1016/j.phpro.2012.02.195
Mitchell V.W., Greatorex M. Consumer perceived risk in the UK food market. British Food Journal. 1990. Vol. 92. Issue 2. Р. 16–22. DOI: https://doi.org/10.1108/00070709010138987
Nguyen C., Tran D., Nguyen A. & Nguyen N. The Effects of Perceived Risks on Food Purchase Intention: The Case Study of Online Shopping Channels during COVID-19 Pandemicin Vietnam. Journal of Distribution Science. 2021. No. 19-9.
Sreya R., Raveendran P.T. Dimensions Of Perceived Risk In Online Shopping - A Factor Analysis Approach. BVIMSR’s Journal of Management Research. 2016. Т. 8. № 1. Р. 13–18
Starostina A., Kravchenko V., Zhurylo V., Tepliuk M., Domina O. Online Shopping Perceived Risks Duringthe COVID-19 Pandemic: Onthe Student’s Case for the Apparel and Footwear. Financial and credit activity problems of theory and practice. 2022. № 3(44). Р. 100–108. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3771
Tang S.B., Abd Razak A.Z. Perceived risk and mobile shopping: Do they matter? Advanced International Journal of Business, Entrepreneur ship and SMEs. 2023. № 5 (17). Р. 18–32. DOI: https://doi.org/10.35631/AIJBES.517003
Kapinus L. V. Boiko I.A. (2021) Vydy marketynhovykh spozhyvchykh ryzykiv pid chas kupivli produktiv kharchuvannia na onlain-rynku [Types of marketing consumer risks when buying food on the online market]. Ekonomichnyi prostir, no. 176, pp. 65–70. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/176-10
Panioto V., Kharchenko N. (2017) Metody opytuvannia [Survey methods]. Kyiv: VD «Kyievo-Mohylianskaakademiia», 342 р. (in Ukrainian)
Starostina A. O., Kravchenko V. A. (2015) Marketynhovi doslidzhennia: vyznachennia mety ta praktyka rozrobky ankety (na prykladi ryzykiv spozhyvachiv na rynku vyna) [Marketing research: defining the purpose and practice of developing a questionnaire (on the example of consumer risks in the wine market)]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka. Seriia: Ekonomika, vol. 8 (173), pp. 6–12
Iak zminylasia elektronna komertsiia u 2022 rotsi – doslidzhennia [How e-commerce has changed in 2022 - a study]. Available at: https://eba.com.ua/yak-zminylasya-elektronna-komertsiya-u-2022-rotsi-doslidzhennya-admitad/ (accessed October 19, 2023).
Almousa M. (2014) The influence of risk perception in online purchasing behavior: Examination of anearly-stage online market. International Review of Management and Business Research, vol. 3, issue 2, pp. 779–787
Balogh Z., Mészáros K. (2020) Consumer Perceived Riskby Online Purchasing: The Experiences in Hungary. Naše gospodarstvo / Our economy, no. 66 (3), pp. 14–21. DOI: https://doi.org/10.2478/ngoe-2020-0014
E-commerce world wide. Available at: https://www.statista.com/topics/871/online-shopping (accessed October 19, 2023).
Global Ecommerce Forecast 2022. Available at: https://www.insiderintelligence.com/content/global-ecommerce-forecast-2022 (accessed October 19, 2023).
Hong Z., Yi L. (2012) Research on the influence of perceived risk in consumer on-line purchasing decision. Physicsprocedia, no. 24, pp. 1304–1310. DOI: https://doi.org/10.1016/j.phpro.2012.02.195
Mitchell V. W., Greatorex M. (1990) Consumer perceived risk in the UK food market. British Food Journal, vol. 92, issue 2, pp. 16–22. DOI: https://doi.org/10.1108/00070709010138987
Nguyen C., Tran D., Nguyen A. & Nguyen N. (2021) The Effects of Perceived Risks on Food Purchase Intention: The Case Study of Online Shopping Channels during COVID-19 Pandemicin Vietnam. Journal of Distribution Science, no. 19-9.
Sreya R., Raveendran P. T. (2016) Dimensions Of Perceived Risk In Online Shopping - A Factor Analysis Approach. BVIMSR’s Journal of Management Research, vol. 8, no. 1, pp. 13–18
Starostina A., Kravchenko V., Zhurylo V., Tepliuk M., Domina O. (2022) Online Shopping Perceived Risks Duringthe COVID-19 Pandemic: Onthe Student’s Case for the Apparel and Footwear. Financial and credit activity problems of theory and practice, no. 3(44), pp. 100–108. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3771
Tang S. B., Abd Razak A. Z. (2023) Perceived risk and mobile shopping: Do they matter? Advanced International Journal of Business, Entrepreneur ship and SMEs, no. 5 (17), pp. 18–32. DOI: https://doi.org/10.35631/AIJBES.517003