НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ПІДПРИЄМСТВ МЕТАЛУРГІЙНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

Ключові слова: корпоративна культура, інноваційний розвиток, підприємство, металургійна промисловість, соціологічне опитування, зелені інновації

Анотація

У статті розглянуто теоретичні аспекти формування корпоративної культури, її особливості на металургійних підприємств України та напрями удосконалення в умовах інноваційного розвитку. У результаті дослідження чотирьох типів корпоративної культури – адхократії, кланової, ринкової та ієрархічної за моделлю CVF К. Камерона та Р. Квінна було визначено, що адхократична культура найбільше сприятиме інноваціям, оскільки вона передбачає гнучкість та орієнтована на зовнішнє середовище. У свою чергу ринкова культура наголошує на контролі та стабільності, що є обмеженням для інновацій. Авторами запропонована модифікована методика діагностики корпоративної культури, яка базується на моделі CVF та передбачає систему 5-ти бальної шкали оцінювання респондентами питань анкети. У результаті діагностики було виявлено, що для ПАТ «ІНТЕРПАЙП» та ПрАТ «Центральний ГЗК» притаманна кланова корпоративна культура, яку необхідно посилити до показника бажаної. ПАТ «Запоріжсталь», ПРАТ «ЮЖКОКС», ПРАТ «КАМЕТ-СТАЛЬ доцільно змінити тип корпоративної культури з ринкової на кланову. Запропоновано, що стратегічне бачення розвитку металургійних підприємств необхідно змінювати у напрямок інноваційного розвитку. Показано роль жінок, які працюють на металургійних підприємствах у просуванні бажаних зелених практик та цінностей. Враховуючи євроінтеграційний курс України доцільними є зміни принципів ведення бізнесу, пов'язаних з Європейським зеленим курсом. Запропоновані рекомендації можуть бути використанні при удосконаленні місії, стратегічного бачення, корпоративної культури та її цінностей для металургійних підприємств.

Посилання

Shein E.H. Organizational Culture and Leadership: A dynamic view. San Fransisco. CA: Jossey Bass Inc., 1985. 437 p.

Gold K. Managing for Success: A comparison of the private and public sectors. Public Administration Review. 1982. Nov. Dec. pp. 568–575.

Liu, S.-F., Fan, Y.-J., Luh, D.-B., Teng, P.-S. Organizational Culture: The Key to Improving Service Management in Industry 4.0. Applied Sciences. 2022. № 12. Р. 437–450. DOI: https://doi.org/10.3390/app12010437

Амоша О.І., Нікіфорова В.А. Розвиток металургійної смарт-промисловості: світовий досвід та уроки для України. Економіка України. 2019. № 9/10. С. 3–23.

Прушківський В.Г., Литовка В.А. Особливості розвитку корпоративної культури металургійних підприємств. Економічний вісник Національного гірничого університету. 2019. № 2. С. 108–115.

Coleman J. Six Components of a Great Corporate Culture. Harvard business review. 2013 № 6. URL: https://hbr.org/2013/05/sixcomponentsofculture.

Beck D.E., Cowan C.C. Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change Paperback. Wiley-Blackwell; 1st edition. 2005. 352 p.

Cameron С. and Quinn R. Diagnosing and changing organizational culture. Based on the competing values framework. Addison Wesley. 2011. 288 p.

Yu T. A review of study on the competing values framework. International Journal of Business Management. 2009. № 4. Р. 37–42.

Julia C. Naranjo Valenciaa, Daniel Jiménez Jiménezb, Raquel Sanz Valleb Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. URL: https://www.elsevier.es/en

Naranjo Valencia J. et al. Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa? Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa. 2012. № 15. Р. 63–72.

Miron E. et al. Do personal characteristics and cultural values that promote innovation, quality, and efficiency compete or complement each other? Journal of Organizational Behavior. 2004. № 25. Р. 175–199.

Isaksen S.J. and Ekvall G. Managing for innovation: The two faces of tension in creative climates. Creativity and Innovation Management. 2010. № 19. Р. 73–88.

William E. Baker & James M. Sinkula Market orientation, learning orientation and product innovation: Delving into the organization's black box. Journal of Market Focused Management. 2002. № 5. Р. 5–23.

Janjua R. Smart manufacturing. URL: https://worldsteel.org/about-us/smart-manufacturing/

Пилипенко Ю.І., Литовка В.А. Трансформація корпоративної культури в контексті інноваційного розвитку підприємств металургійної промисловості. Сучасні підходи до креативного управління економічними процесами: збірн. матеріал. ХІV міжнар. наук.-практ. конф. (13-14 квітня 2023 р.). Київ: Національний авіаційний університет. 2023. С. 121–123.

Shein E. H. (1985) Organizational Culture and Leadership: A dynamic view. San Fransisco. CA: Jossey Bass Inc., 1985. 437 р.

Gold. K. (1982). Managing for Success: A comparison of the private and public sectors. Public Administration Review, Nov.-Dec., 568–575.

Liu, S.-F., Fan, Y.-J., Luh, D.-B., Teng, P.-S. (2022) Organizational Culture: The Key to Improving Service Management in Industry 4.0. Applied Sciences, vol. 12, pp. 437–450. DOI: https://doi.org/10.3390/app12010437

Amosha, O. I., Nikiforova, V. A. (2019), “Development of metallurgical smart industry: world experience and lessons for Ukraine”. Ekonomika Ukrayiny, vol. 9/10, pp. 3–23.

Prushkivskyj V.G., Lytovka V.A. (2019) Peculiarities of the development of corporate culture of metallurgical enterprises. Ekonomichnyj visnyk Nacionalnogo girnychogo universytetu, vol. 2 (66), pp. 108–115. DOI: https://doi.org/10.33271/ev/66.108

Coleman J. (2016) Six Components of a Great Corporate Culture. Harvard business review, 6. Available at: https://hbr.org/2013/05/sixcomponentsofculture

Beck, D.E., Cowan, C.C. (2005) Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change Paperback. Wiley-Blackwell; 1st edition. 352 p.

Cameron С. and Quinn R. (2011) Diagnosing and changing organizational culture. Based on the competing values framework. Addison Wesley. 288 p.

Yu T. (2009) A review of study on the competing values framework. International Journal of Business Management, vol. 4, pp. 37–42.

Julia C. Naranjo Valenciaa, Daniel Jiménez Jiménezb, Raquel Sanz Valleb Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. Available at: https://www.elsevier.es/en.

Naranjo Valencia J. et al. (2012) Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa? Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, vol. 15, pp. 63–72.

Miron E. et al. (2004) Do personal characteristics and cultural values that promote innovation, quality, and efficiency compete or complement each other? Journal of Organizational Behavior, vol. 25, pp. 175–199.

Isaksen S. J. and Ekvall G. (2010) Managing for innovation: The two faces of tension in creative climates. Creativity and Innovation Management, vol. 19, pp. 73–88.

William E. Baker & James M. (2002) Sinkula Market orientation, learning orientation and product innovation: Delving into the organization's black box. Journal of Market Focused Management, vol. 5, pp. 5–23.

Janjua R. Smart manufacturing. Available at: https://worldsteel.org/about-us/smart-manufacturing/

Pylypenko Y.I., Litovka V.A. (2023) Transformation of corporate culture in the context of the metallurgical industry enterprises innovative development. Suchasni pidxody do kreatyvnogo upravlinnya ekonomichnymy procesamy: collection. material. XIV International science and practice conf. (April 13-14, 2023). Kyiv: National Aviation University, pp. 121–123.

Переглядів статті: 99
Завантажень PDF: 53
Опубліковано
2023-10-31
Як цитувати
Литовка, В., Пилипенко, Г., & Прушківська, Е. (2023). НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ПІДПРИЄМСТВ МЕТАЛУРГІЙНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ. Економічний простір, (187), 118-123. https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-19
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ