ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА В КОНТЕКСТІ СИСТЕМНОГО ПІДХОДУ

Ключові слова: конкурентоспроможність, механізми управління, підприємство, система управління, стратегія

Анотація

В статті розглянуто питання формування системи управління конкурентоспроможності підприємства та її основних складових. Метою статті є розробка теоретичних положень управління конкурентоспроможністю підприємства в контексті системного підходу. Визначено мету та завдання системи управління конкурентоспроможністю підприємства. Виокремлено основні складові сучасної концепції управління конкурентоспроможністю підприємства. Обґрунтовано, що побудова процесів управління конкурентоспроможністю підприємства на засадах системного підходу сприятиме формуванню та розвитку стійких конкурентних переваг підприємства за умов адаптації до впливу середовища високого ступеню мінливості та невизначеності. Запропоновано систему принципів управління конкурентоспроможністю підприємства на засадах системного підходу. Визначено, що реалізація системного підходу до управління конкурентоспроможністю підприємства є можливою на засадах розробки відповідного комплексного механізму, що враховує технологічну, економічну, економічну, соціальну, маркетингову складову функціонування підприємства.

Посилання

Porter, M., Kramer, M. Strategy & society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 2009, 84 (12), pp. 78–94.

Мочерний С.В. Економічна енциклопедія: у 3-х т. Київ : Академія, 2002. Т. 3. 952 с.

Піддубний І.О., Піддубна А.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства : навчальний посібник. Харків : ІНЖЕК, 2004. 264 с.

Шинкаренко В.Г. Формування конкурентної стратегії автотранспортного підприємства. Конкурентоспроможність: проблеми науки і практики : монографія. Харків : ВД «ІНЖЕК», 2006. 248 с.

Арестенко В.В. Методи і моделі оцінювання конкурентоспроможності підприємств АПК. Актуальні проблеми економіки. 2008. № 10 (88). С. 10–15.

Іщук С.О. Конкурентні переваги промислового сектора економіки України: регіональний вимір : монографія. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2018. 247 с.

Бєлєнький П.Ю. Дослідження проблем конкурентоспроможності. Вісник НАН України. 2007. № 5. С. 9–18.

Повна С. Світовий досвід запровадження гнучких методологій управління конкурентоспроможністю підприємств та організацій. Проблеми і перспективи економіки та управління: науковий журнал. 2020. № 1(21). С. 63–71.

Манзій О.П. Управління конкурентоспроможністю підприємств харчової промисловості: стратегія, технології та інноваційні інструменти. Бізнес-навігатор. 2014. № 2 (34). С. 187–192.

Smith, A. An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. Chicago: The University of Chicago Press, 1976.

Ротер М., Шук Д. Вміння бачити бізнес-процеси: створення цінності та зменшення втрат. Київ : Пабулум, Lean Institute Ukraine, 2017. 132 с.

Гончарук Т.І. Конкуренція: сучасна економічна характеристика та особливості. Актуальні проблеми економіки. Київ : ВНЗ «Нац. акад. упр.», 2016. № 2(32). С. 130–145.

Porter, M., Kramer, M. (2009). Strategy & society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, vol. 84(12), pp. 78–94.

Mochernyi, S.V. (2002). Ekonomichna entsyklopediia [Economic encyclopedia]. Kyiv: Akademiia. Р. 3. [in Ukrainian]

Piddubnyi, I.O., Piddubna, A.I. (2004). Upravlinnia mizhnarodnoiu konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva: navchalnyi posibnyk [Management of the international competitiveness of the enterprise: a study guide]. Kharkiv: INZhEK, 264 p. [in Ukrainian]

Shynkarenko, V.H. (2006). Formuvannia konkurentnoi stratehii avtotransportnoho pidpryiemstva. Konkurentospromozhnist: problemy nauky i praktyky: monohrafiia [Formation of a competitive strategy of a motor vehicle enterprise. Competitiveness: problems of science and practice: monograph]. Kharkiv: INZhEK, 248 p. [in Ukrainian]

Arestenko, V. (2008). Metody i modeli otsiniuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv APK [Methods and models of assessing competitiveness agribusiness enterprises]. Aktualni problemy ekonomiky, vol. 10 (88), pp. 10–15. [in Ukrainian]

Ishchuk, S.O. (2018). Konkurentni perevahy promyslovoho sektora ekonomiky Ukrainy: rehion-alnyі vymir [Competitive advantages of the industrial sector of Ukraine's economy: regional dimension]. DU “Instytut rehionalʹnykh doslidzhen imeni M.I. Dolishnoho NAN Ukrayiny”.

Bielienkyi, P.Yu. (2007). Doslidzhennia problem konkurentospromozhnosti [Studies of competitiveness]. Visnyk NAN Ukrainy, vol. 5, pp. 9–10. [in Ukrainian]

Povna S. (2020). Svitovyi dosvid zaprovadzhennia hnuchkykh metodolohii upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv ta orhanizatsii [World experience in introducing flexible methodologies ofmanagementof enterprises and organizations competitiveness]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia: naukovyi zhurnal, vol. 1(21), pp. 63–71. [in Ukrainian]

Manzii, O.P. (2014). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv kharchovoi promys-lovosti: stratehiia, tekhnolohii ta innovatsiini instrumenty [Competitiveness management of food in-dustry enterprises: strategy, technologies and innovative tools]. Biznes-navihator, vol. 2(34), pp. 187–192. [in Ukrainian]

Smith, A. (1976). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. Chicago: The University of Chicago Press.

Roter, M., Shuk, D. (2017). Vminnia bachyty biznes-protsesy: stvorennia tsinnosti ta zmenshennia vtrat [The ability to see business processes: creating value and reducing losses]. Pabulum, LeanInstituteUkraine.

Goncharuk, T.I. (2016). Competition: Modern Economic Characteristics and Features [Competition: current economic characteristics and features]. Aktualni problemy ekonomiky. Kyiv: Higher education institution «Nat. Acad.», vol. 2(32), рр. 130–145. [in Ukrainian]

Переглядів статті: 117
Завантажень PDF: 95
Опубліковано
2023-10-31
Як цитувати
Вербівська, Л. (2023). ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА В КОНТЕКСТІ СИСТЕМНОГО ПІДХОДУ. Економічний простір, (187), 78-83. https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-13
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ