СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ» В ЕКОНОМІЧНІЙ ТЕОРІЇ
Анотація
В статті узагальнені наукові підходи до визначення сутності поняття «соціальна відповідальність», запропоновано її авторське трактування. Досліджені теоретико-методологічні підходи до формулювання поняття «відповідальність» та похідного від нього – «соціальна відповідальність». Проведено історичну ретроспективу поглядів вчених на розуміння сутності цього феномену. Зазначено, що соціальна відповідальність базується на особистісній відповідальності людини та в процесі її суспільної діяльності набуває певної спрямованості на досягнення господарських цілей, які постають практично-конкретним уточненням базових цінностей щодо господарсько-функціонального призначення колективного суб’єкта соціальної дії. Доведено, що соціальна відповідальність відіграє ключову роль у сучасному світі, де бізнес, громадянське суспільство і держава взаємодіють для досягнення сталого розвитку. Поняття соціальної відповідальності в економічній теорії розглянуто також з точки зору важливості балансу між прибутковістю підприємства та його внеском у соціальний та екологічний розвиток. Доведено, що розвиток цієї концепції сприяє створенню більш стійких і справедливих економічних систем, які користуються підтримкою споживачів, інвесторів та суспільства в цілому.
Посилання
Дейч М.Є. Соціальна відповідальність: теоретико-методологічні основи змістовного визначення. Социальная экономика. 2013. № 1. С. 91–99.
Весь Аристотель. Електронна книга. Київ : Мультимедійне видавництво Стрельбицького, 2019.
Калинець К.С. Теоретико-методологічні основи розуміння соціальної відповідальності. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2016. Вип. 2. С. 43–47.
Кант И. Основы метафизики нравственности. Київ : ТОВ «Видавничий союз Андронум», 2020. 90 с.
Платон. Держава. Львів : Апріорі, 2021. 464 с.
Резнік Н. Соціальна відповідальність бізнесу: сутнісно-теоретичні аспекти. Журнал європейської економіки. 2014. Т. 13, № 3. С. 296–303.
Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А.М. Колот, О.А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А.М. Колота. Київ : КНЕУ, 2012. 501 с.
Читанка з філософії: У 6 книгах. Київ : Довіра, 1993. Кн. 6: Зарубіжна філософія ХХ століття. С. 131–139.
Ярова В.В. Категорія «соціальна відповідальність»: теоретичні джерела, еволюція підходів до визначення, практика розвитку. Економіка. Проблеми економічного становлення. 2013. Вип. 4. С. 63–69.
Bowen, H.R. Social responsibilities of the businessman. NewYork : Harper& Row, 1953.
Carroll A. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons. 1991. № 34 (4). Р. 39–48.
Fridman M. The social responsibility of business is to increase its prоfits. The New York Times magazine. 1970.
Deich M. (2013). Sotsialna vidpovidalnist: teoretiko-metidologichni osnovi zmistovnogo visnachennia [Social responsibility: theoretical and methodological basis of meaningful definition]. Social economy. No. 1. P. 91–99.
Ves Aristotel (2019). Elektronna kniga [The entire Aristotle, e-book]. Kyiv: Strelbytsky Multimedia Publishing House.
Kalynets K. (2016). Teoretiko-metodologichni osnovi rozuminnia sotsialnoi vidpovidalnosti [Theoretical and methodological foundations of understanding of social responsibility]. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine. Issue 2. P. 43–47.
Kant I. (2020). Osnovi metafiziki nravstvennosti [Kant I. Fundamentals of the metaphysics of morality]. Kiev: LLC “Vidavnichy Union Andronum” 90 p.
Platon (2021). Derzhava State. Lviv: Apriori, 464 p.
Reznik N. (2014). Sotsialna vidpovidalnist bisnesu: sutnisno-teiretichni aspekti [Social responsibility of business: substantive and theoretical aspect]. Journal of European Economics. Vol. 13, No. 3. P. 296–303.
Sotsialna vidpovidalnist: Teoria i praktika rozvitku: monografia (2012) [Social responsibility: theory and practice of development: monograph] / A.M. Kolot, O.A. Grishnova, etc.] ; for sciences ed. Dr. Econ. Sciences, Prof. A.M. Kolota. Kyiv: KNEU. 501 p.
Chitanka z filosofii (1993) [Reader in philosophy] In 6 books. Kyiv: Dovira, Book. 6: Foreign philosophy of the 20th century. P. 131–139.
Yarova, V. (2013). Kategoria “Sotsialna vidpovidalnist”: teoretichni dgerela, evolutsia pidhodiv do viznachennia, praktika rozvitku [The category of "social responsibility": theoretical sources, evolution of approaches to definition, development practice] Economics. Problems of economic formation. Issue 4. Pp. 63–69.
Bowen, H.R. (1953). Social responsibilities of the businessman NewYork: Harper& Row.
Carroll A. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons. № 34 (4). Рp. 39–48.
Fridman M. (1970). The social responsibility of business is to increase its prоfits. The New York Times magazine.