ЕКСПРЕС-ДІАГНОСТИКА ЕФЕКТИВНОСТІ КОМЕРЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Ключові слова: підприємництво, комерційна діяльність, економічна діагностика, експрес-діагностика, торгівля, підприємство

Анотація

Статтю присвячено визначенню особливостей ведення бізнесу торговельних підприємств та формуванню індикаторів експрес-діагностики ефективності їх комерційної діяльності. У процесі дослідження уточнено теоретичний зміст понять «комерційна діяльність», «ефективність комерційної діяльності», «експрес-діагностика», «торговельне підприємство», оскільки автором установлено, що наявні наукові напрацювання, які присвячені оцінюванню ефективності комерційної діяльності торговельного підприємства, характеризуються відсутністю єдиного підходу до трактування досліджуваних економічних понять, не описують методику діагностування об’єкта, яка сприяє прийняттю ефективних управлінських рішень. Описано особливості ведення бізнесу вітчизняними торговельними підприємствами в умовах ринкової економіки на засадах клієнтоорієнтованого підходу. Доведено, що сформований кінцевий фінансовий результат діяльності (прибуток або збиток) є індикатором розвитку торговельних підприємств та свідчить про можливість досягнення суб’єктом господарювання довгострокових цілей розвитку. Аналіз сучасних досліджень у сфері діагностики підприємницької діяльності дав можливість сформувати висновок про доцільність застосування методу експрес-діагностики, оскільки такий вид діагностики дає змогу комплексно оцінити об’єкт дослідження, швидко встановити поточний рівень розвитку суб’єкта господарювання, періодично здійснювати контроль ефективності діяльності, формувати інформаційну базу для обґрунтування і прийняття управлінських рішень. Запропоновано перелік індикаторів експрес-діагностики ефективності комерційної діяльності торговельних підприємств, який сформовано з урахуванням особливостей їх діяльності, таких як обсяг реалізації, ланцюг діяльності, термін формування надходжень, місце розташування, спеціалізація. Наведений перелік діагностичних індикаторів відповідає вимогам експрес-діагностування щодо порівнянності, інформативності, об’єктивності. Використання діагностичних показників дає змогу системно дослідити ефективність комерційної діяльності торговельних підприємств та визначити подальші перспективи їх розвитку.

Посилання

Бабух І.Б. Теоретичні підходи до аналізу комерційної діяльності та управління нею. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 10 (1). С. 23–26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2016_10%281%29__6 (дата звернення: 23.12.2021).

Бозуленко О.Ю. Дефініція поняття «торговельне підприємство». Економічний аналіз. 2015. Т. 19 (2). С. 20–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2015_19%282%29__5 (дата звернення: 22.12.2021).

Войчак А.В. Маркетинг і збут. Формування ринкової економіки : збірник наукових праць. Спецвипуск : Маркетинг в Україні: теорія і практика. Київ : КНЕУ, 2009. С. 245–251.

Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року № 436-IV. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (дата звернення: 22.12.2021).

Гром’як О.Б., Мельник О.Г. Експрес-діагностика діяльності підприємств: сутність та призначення. Науковий вісник НЛТУ України. 2012. Вип. 22.2. С. 159–165. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2012_22.2_30 (дата звернення: 24.12.2021).

Гром’як О.Б. Класифікація різновидів експрес-діагностики діяльності підприємства. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні етапи становлення і проблеми розвитку. 2012. № 722. С. 53–59. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/12438 (дата звернення: 23.12.2021).

Єпіфанова І.Ю., Гуменюк В.С. Прибутковість підприємства: сучасні підходи до визначення сутності. Економіка та суспільство. 2016. Вип. 3. С. 189–192. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/12840 (дата звернення: 22.12.2021).

Корнійчук А.А. Стратегічна діагностика виробничого потенціалу хлібопекарських підприємств : автореф. дис. … докт. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Київ, 2018. 23 с.

Корнійчук А.А. Проблеми і перспективи розвитку комерційної діяльності торговельних підприємств. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2018. № 1 (83). С. 71–75.

Крисько Ж.Л. Сутність та види комерційної діяльності підприємства. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. 2013. Вип. 18. С. 75–83. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Un_msm_2013_18_12 (дата звернення: 20.12.2021).

Осипова Л.В., Синяева И.М. Основы коммерческой деятельности. Москва : Юнити-Дана, 2000. 623 с.

Панкратов Ф.Г., Серегина Т.К. Коммерческая деятельность. Москва : ИВЦ «Маркетинг», 2003. 504 с.

Половцева Ф.П. Коммерческая деятельность. Москва : ИНФРА-М, 2000. 248 с.

Райзберг Б.А. Основы экономики. Москва : ИНФРА-М, 2002. 408 с.

Ткаченко А.М. Управління економічною діагностикою будівельного підприємства як основа його ризик-менеджменту. Ефективна економіка. 2012. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1756 (дата звернення: 23.12.2021).

Череп А.В., Стрілець Є.М. Ефективність як економічна категорія. Ефективна економіка. 2013. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1727 (дата звернення: 23.12.2021).

Babukh I.B. (2016). Teoretychni pidkhody do analizu komertsiinoi diialnosti ta upravlinnia neiu [Theoretical approaches to the analysis of commercial activity and its management]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. Vol. 10 (1), pp. 23–26. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2016_10%281%29__6 (accessed 23 December 2021).

Bozulenko O.Yu. (2015). Definitsiia poniattia “torhovelne pidpryiemstvo” [Definition of the notion “commercial enterprise”]. Ekonomichnyi analiz. Vol. 19 (2), pp. 20–25. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2015_19%282%29__5 (accessed 22 December 2021).

Voichak A.V. (2009). Marketynh i zbut [Marketing and sales]. Formuvannia rynkovoi ekonomiky : zb. nauk. pr. Kyiv : KNEU. Spets. vyp.: Marketynh v Ukraini: teoriia i praktyka, pp. 245–251.

Hospodarskyi kodeks Ukrainy no. 436-IV vid 16.01.2003 Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (accessed 22 December 2021).

Hromyak O.B., Melnyk O.H. (2012). Ekspres-diahnostyka diialnosti pidpryiemstv: sutnist ta pryznachennia [Express-diagnostics of enterprises: the essence and function]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy. Vol. 22.2, pp. 159–165. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2012_22.2_30 (accessed 24 December 2021).

Hromyak O.B. (2012). Klasyfikatsiia riznovydiv ekspres-diahnostyky diialnosti pidpryiemstva [Classification of types of rapid diagnostics of the enterprise]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini etapy stanovlennia i problemy rozvytku, no. 722, pp. 53–59. Available at: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/12438 (accessed 23 December 2021).

Yepifanova I.Yu., Humeniuk V.S. (2016). Prybutkovist pidpryiemstva: suchasni pidkhody do vyznachennia sutnosti [Profitability: current approaches to defining the essence]. Ekonomika ta suspilstvo. Vol. 3, pp. 189–192. Available at: http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/12840 (accessed 22 December 2021).

Korniichuk A.A. (2018). Stratehichna diahnostyka vyrobnychoho potentsialu khlibopekarskykh pidpryiemstv [Productive capacity strategic diagnostics of baking enterprises] : abstract. dis. … PhD (Economics).

Korniichuk A.A. (2018) Problemy i perspektyvy rozvytku komertsiinoi diialnosti torhovelnykh pidpryiemstv [Problems and prospects of development of commercial activity of trading enterprises]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, no. 1 (83), pp. 71–75.

Krysko Zh.L. (2013). Sutnist ta vydy komertsiinoi diialnosti pidpryiemstva [The essence and types of commercial activity of the enterprise]. Ukrainska nauka: mynule, suchasne, maibutnie. Vol. 18, pp. 75–83. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Un_msm_2013_18_12 (accessed 20 December 2021).

Osipova L.V., Sinyaeva I.M. (2000). Osnovy kommercheskoy deyatel’nosti [Business fundamentals]. M. : Yuniti-Dana. (in Russian)

Pankratov F.G., Seregina T.K. (2003). Kommercheskaya deyatel’nost’ [Сommercial activity]. M. : IVTs “Marketing”. (in Russian)

Polovtseva F.P. (2000). Kommercheskaya deyatel’nost’ [Сommercial activity]. M. : INFRA-M. (in Russian)

Rayzberg B.A. (2002). Osnovy ekonomiki [Fundamentals of Economics]. M. : INFRA-M. (in Russian)

Tkachenko A.M. (2012) Upravlinnia ekonomichnoiu diahnostykoiu budivelnoho pidpryiemstva yak osnova yoho ryzyk-menedzhmentu [Management economic diagnosis of the building enterprise as the basis of its risk management]. Efektyvna ekonomika, no. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1756 (accessed 23 December 2021).

Cherep A.V., Strilets E.M. (2013). Efektyvnist yak ekonomichna katehoriia [Efficiency as an Economic Category]. Effective Economics, no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1727 (accessed 23 December 2021).

Переглядів статті: 285
Завантажень PDF: 244
Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати
Сотник, А. А. (2021). ЕКСПРЕС-ДІАГНОСТИКА ЕФЕКТИВНОСТІ КОМЕРЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Економічний простір, (176), 89-94. https://doi.org/10.32782/2224-6282/176-15
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ